Gå til innhold

Hjelp til valg av stativ!


Anbefalte innlegg

Har et Panasonic HDC HS-700 kamera, som jeg hovedsaklig er kjempefornøyd med. Bruker kameraet til 'normal' husbruk (turer, familie etc) men hovedbruken er å filme når vi er ute flakser med modellfly (yes, I know) :thumbup:

 

Til nå har jeg bare filmet uten noen form for stativ, og det er til tider slitsomt å holde kamera rolig over lengre tid og panorere og panorere og ... dere skjønner tegningen.

 

Det jeg trenger er noe som avlaster hender/skuldre samtidig som jeg ønsker å beholde friheten til å panorere. Ser vanligvis gjennom kameraets viewfinder (eyepiece), når jeg filmer. Synes det er vanskelig å følge objekter med lcd-skjermen. Men det kan jeg vel bare glemme om jeg skal bruke stativ?

 

Vil ikke utelukke noe, men ser vel for meg at en kombinasjon av monopod og videohode er gunstig. Men hva ville dere gått for? Budsjett er ganske fleksibelt, men jeg er ingen proff. Håper 3000 +/- holder til noe som duger!?

 

Kunne også tenkt meg å fått en ekstern mic som 'tåler' litt vindsus. Står som regel på en fjellknaus og filmer i motvind :cool: Slik jeg har forstått det, trenger kameraet en ekstern mic med egen strømkilde (Accessory Shoe: cold, with slide-in attachment).

 

Håper noen har et par tips på lager!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg filmer mest med DSLR, som er noe tyngre enn rent videokamera, men bruker det også.

 

For mikrofon kan du sjekke innleggene her.

Mikrofoner fra Røde er ekstremt bra til å takle vindsus. Kjørte ned en sommerbobbane i full fart uten noe sus.

Ekstern mikrofon gir mye bedre lyd ja!

Men du må huske å skru den på :whistle: og noen er ganske store og tunge.

 

For stativ kommer du langt med en monopod, det bør du uansett ha.

Jeg bruker den mye ved filming, gir mye stødigere opptak.

Kan til nød brukes som steadycam hvis du fester noe motvekt i bunnen og holder den på strak arm.

Ellers kan du ha den på buksebeltet/hoften, det hjelper også godt og lar deg panorere og følge motivet enkelt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Kanskje noe overkill, men Benro KH-25 gir utrolig mye for pengene når det kommer til stabilitet under panoreringer. Bruker dette selv med Canon XH-A1 og en DSLR-rigg, noe som fungerer utmerket.

 

Edit: Satt inn en link.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...