Gå til innhold

BK: På tur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet er noe undereksponert. Det er ganske typisk når man fotograferer snø med automatikk. Fargene virker normale, ikke mer enn det.

Komposisjonsmessig er det en del å rette på. Motivet er midtstilt og horisonten er midtstilt. Det gjør bildet veldig statisk. Her kan du finne en del artikler som beskriver forskjellige komposisjonsregler.

I etterbehandlingen ville jeg nok prøvd å justere hvitbalansen, slik at snøen ble mer hvit. Det vil nok også gi litt mer sprut i fargene.

Lenke til kommentar

Bildet er noe undereksponert. Det er ganske typisk når man fotograferer snø med automatikk. Fargene virker normale, ikke mer enn det. Komposisjonsmessig er det en del å rette på. Motivet er midtstilt og horisonten er midtstilt. Det gjør bildet veldig statisk. Her kan du finne en del artikler som beskriver forskjellige komposisjonsregler.I etterbehandlingen ville jeg nok prøvd å justere hvitbalansen, slik at snøen ble mer hvit. Det vil nok også gi litt mer sprut i fargene.

 

Jeg glemte linken:

 

http://photoinf.com/

Lenke til kommentar

Bildet er noe undereksponert. Det er ganske typisk når man fotograferer snø med automatikk. Fargene virker normale, ikke mer enn det. Komposisjonsmessig er det en del å rette på. Motivet er midtstilt og horisonten er midtstilt. Det gjør bildet veldig statisk. Her kan du finne en del artikler som beskriver forskjellige komposisjonsregler.I etterbehandlingen ville jeg nok prøvd å justere hvitbalansen, slik at snøen ble mer hvit. Det vil nok også gi litt mer sprut i fargene.

 

Takk for tilpsene!

 

Har vært bevisst på det med undereksponering og hvitbalanse når det er snø, så pleier å bruke raw for kunne rette det opp.

 

Dette bildet ble mye bedre etter litt justering av hvitbalansen.

 

Men når jeg fotograferer landskap med snø på kvelden/ettermiddag, er det ofte et blåaktig lys (slik det oppfattes når du er der) som gir snøen et blåskjær. Skal alikevel hvitbalansen justeres slik at snøen blir hvit? Hvis jeg justerer hvitbalansen og i tillegg øker eksponeringen på slike bilder, syns jeg hele stemningen endrer seg fra dempet blåaktig kveldslys til dagslys.

 

Anbefaler du å justere opp eksponeringskompensasjon før jeg tar bildet, eller justere i etterkant? Ofte vanskelig å vurdere der og da i skarpt lys.

Lenke til kommentar

Bildet er noe undereksponert. Det er ganske typisk når man fotograferer snø med automatikk. Fargene virker normale, ikke mer enn det. Komposisjonsmessig er det en del å rette på. Motivet er midtstilt og horisonten er midtstilt. Det gjør bildet veldig statisk. Her kan du finne en del artikler som beskriver forskjellige komposisjonsregler.I etterbehandlingen ville jeg nok prøvd å justere hvitbalansen, slik at snøen ble mer hvit. Det vil nok også gi litt mer sprut i fargene.

 

Takk for tilpsene!

 

Har vært bevisst på det med undereksponering og hvitbalanse når det er snø, så pleier å bruke raw for kunne rette det opp.

 

Dette bildet ble mye bedre etter litt justering av hvitbalansen.

 

Men når jeg fotograferer landskap med snø på kvelden/ettermiddag, er det ofte et blåaktig lys (slik det oppfattes når du er der) som gir snøen et blåskjær. Skal alikevel hvitbalansen justeres slik at snøen blir hvit? Hvis jeg justerer hvitbalansen og i tillegg øker eksponeringen på slike bilder, syns jeg hele stemningen endrer seg fra dempet blåaktig kveldslys til dagslys.

 

Anbefaler du å justere opp eksponeringskompensasjon før jeg tar bildet, eller justere i etterkant? Ofte vanskelig å vurdere der og da i skarpt lys.

 

 

Nå må jeg være ærlig å innrømme at jeg ikke har så mye erfaring med å fotografere snø, men jeg vet at anbefalingene går på å overeksponere. Da snakker vi om fotografering i dagslys. På kveld og ettermiddag må man nok justere i etterhånd. Da er det også snakk om litt smak og behag, dvs hvor blåaktig man ønsker det. Tiden etter solnedgang kalles tross alt for "Den blå timen".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...