Gå til innhold

panser eller grensejeger (gsv)


Anbefalte innlegg

jeg er 16år og lurer på hva som krevest for og komme in i gsv eller panser.

 

hva er fordeler og ulemper?

 

jeg er i under midels fysisk form (jobber med dette) har hatt et kne ute av ledd for 2 år siden og har 1 minus på begge øynene. eddit: og litt skjev rygg.

hvist jeg kommer på noe mere så skriver jeg det som et innleg lengre nede.

Endret av supercz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg i samme sitvasjon som deg med tanke på at jeg lurer på masse om forsvaret, men på grunn av dette har jeg sikkert lest alle ord som finnes på forsvarets sider, men har ingen erfaring i forsvaret selv, men kan skrive noe av hva jeg har lest.

 

Det jeg kan si er at vis du ikke har lest her: GSV LINK så er det å anbefalle først.

 

Tror ikke noen spesielle krav, du må selvfølgelig være tjeneste dyktig, og si på sesjondel 2 at du vil ha Hæren og grensejegertjeneste. Også handler det vel om å gjøre det bra i rekrutt perioden, være motivert, ha ståpåvilje, gjøre det bra på fysisketestene og ikke mist gjøre som du blir fortalt for å få første ønske oppfylt.

 

Vet ikke hvordan det er med syns krav, kan heller ikke finne noe informasjon ang. panser,

finner kun denne linken: PANSER LINK men ville tro det er det samme her som med GSV. Gjøre det bra i rekrutt perioden.

 

Du har jo også Grense vakt befal & Panser Befal, som muligens kan tas en titt på.

LINKER:

Panserbataljonen, Hærens befalsskole

Grensevakten-Garnisonen i Sør-Varanger, Hærens befalsskole

 

Du kan også ringe "Vernepliktsverket Vpv - tlf:03003" og spørre om alt mulig, har selv hatt flere hygglige samtaler, og dem er flinke til å besvare det du lurer på.

 

- MVH ANONIII

(Vet ikke om det blir helt riktig at jeg svarer,

siden jeg har ingen erfaring fra forsvaret, men håpet jeg var til noe hjelp)

Lenke til kommentar

Synet ditt er ikke noe problem, det er ikke dårlig nok til at du ikke blir tjenestedyktig. Det som kan være et problem for deg er det med skjev rygg. Dette kan bli verre med bæring av tung pakning, som det jo er en del av på GSV, og at du derfor ikke blir tjenestedyktig. Jeg vet ikke hvordan retningslinjene er på skeiv rygg, så dette er bare noe jeg antar.

 

VGS er ikke noe krav for å gjennomføre fgtj. Skal du derimot på Krigsskole, må du ha generell studiekompetanse.

 

Når det kommer til info om de forskjellige avdelingene finnes det en del stoff der ute. Jeg var selv i Pbn, og kan svare på en del spm derifra. Jeg skal på den annen side være forsiktig med å si noe særlig om GSV, da jeg ikke har noen erfaring derifra. Har du konkrete spm om Pbn, nøl ikke med å fyre løs.

Lenke til kommentar

Skal sies at du absolutt får gått nok i Panser også, spesielt hvis du havner i Kavesk (oppklaring - går veldig langt og bedriver jegertjeneste). BK OP'ene i kampstøtte går også ganske mye. Stormsoldatene i esk 3 og 4 har endel lengre marsjer de og, både til fots, på truger og på ski. Med andre ord, du får slitt deg ut uavhengig av hvor du havner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan selv anbefale GSV, men tjeneste i Panser er nok konge det og! GSV og Panser er ganske forskjellig i type tjeneste så jeg vil anbefale deg/dere å sette dere inn i de forskjellige tjenestene man kan ha (også innad i hver avdeling - det er ikke alt på GSV som er gøy og det er det neppe i Panser heller).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...