Gå til innhold

Instalering av Linux Mandrake 9.1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har windows xp på maskinen men vil prøve madrake 9.1 også. Er det egentlig bare å lage en ekstra partisjon og boote linux cd'en og følge instalsjonen for å instalere mandrake. Har lyst til å ha noe på oppstarten som gjør at jeg kan velge hvilket OS jeg vil bruke

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du installerer Mandrake, så følger det med Bootloaderen Lilo eller grub (husker ikke), da kommer det opp en meny på oppstart hvor du kan velge hva du vil starte.

Skrevet

Lilo følger med som standrad. Den vert satt opp av seg sjølv (du kan og gjøre det manuelt).

Når det gjeld partisjoner, så vert det ordna inne i inst. programmet. (bortset frå hviss du vil resise ntfs. isåfal bruk partionMagick)

Skrevet

Linux bruker jo et eget filsystem. Kan Mandrake lese harddisker med NTFS filsystem (er det ikke det det heter?). For jeg vil gjerne spille mp3'ene mine når jeg bruker Linux

Skrevet

Ja, MDK kan lese NTFS

Linux kan ikkje srive til ntfs endå(kan og kan, men ikkje trygt)

Full støtte for ntfs kjem ein eller annan gong i utviklingen av 2.6 kjernen

Skrevet

Hvorfor bruker alle NTFS :roll:

Bruker bare ReiserFS og swap jeg. Ellers så trenger du ikke overskrive bootloaderen til Windows, du kan alltids lage en diskett som du booter Linux med.

Men du kan godt legge inn LILO eller GRUB (vil faktisk anbefale dette) da disse er bedre enn windows sin bootloader og du kan alltids fjerne dem senere.

Programmet finner windows og lager det til slik at du ikke skal ha noen problemer med det :)

Skrevet

Fordi Bill Gates "tvinger" oss

Hehe, nekter jeg å tro ;) De gangene jeg installerer Windows for tanter/fedre/onkler o.l. så kan jeg velge mellom FAT32 og NTFS ;)

Skrevet

Om du vil ha multi-user på windows-burken (i windows), så er NTFS eneste reellle alternativ. FAT32 er bare en filtabell, mens i NTFS kan man ha filrettigheter osb.

Skrevet

Javel, så NTFS er kanskje litt bedre for Windows brukere ;) 8)

Men tror ikke NTFS blir noe stort for Linuxbrukere... Uansett, "snart" kommer jo WinFS, Windows Future Storage.

Harddisken blir akuratt som en database da, og skal funke veldig bra til media.. Hmm, feil tråd å ta dette opp i!

Skrevet

Men tror ikke NTFS blir noe stort for Linuxbrukere... Uansett, "snart" kommer jo WinFS, Windows Future Storage.

Harddisken blir akuratt som en database da, og skal funke veldig bra til media.. Hmm, feil tråd å ta dette opp i!

WinFS blir ikke default uansett, og betyr et ganske stort ytelsestap i forhold til vanlige filsystemer.

Men man kan bli oppgitt ... Bill Gates tvinger dere? Kommer han på døren med pistol? Neivel. Ut med det (sensur) rukkelet av noe ufritt ræl, Bli Fri!

Skrevet

ja, faktisk når dere sier det så er det faktisk sant det. husker at den pc`en jeg har nå så var NTFS standard filsystem litt merkelig, men jeg liker faktisk NTFS litt jeg, det er bare på OS partisjonene mine jeg bruker NTFS resten er Fat 32

Skrevet
NTFS er definitivt et bedre filsystem enn FAT32.

"Allmenn-fag er definitivt bedre enn yrkes-fag"..

Du skjønner hvor det går Egil? Ingen argumenter leder ingen vei 8)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...