Gå til innhold

cpu chipset oppklare hva som styrer?


kjellvr

Anbefalte innlegg

hei. jeg leste nylig på en cpu på intel sine sider og det har aldri slått meg før, det står at cpu kun størrer 1stk x16 pci-e slot eller 2stk x8, og max ram 16gb 1066mhz/1333mhz. jeg har trodd det var chipset som styrte dette? f.eks. på core i7 980x står det at max ram støtte er 1066, jeg går utifra at dette er frekvensen, men jeg vet at folk bruker 2000mhz? og at bios spilte en stor rolle i ram? bare for å klare opp slik jeg ikke springer rundt å driver vranglære hvis noen spør meg en vakker dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BIOS har "noe" å gjøre med det.

F.eks skal BIOS cpu microcode støtte type cpu for å kunne håndtere cpuens profil data for strøm/spenning/multiplikatorer/FSB osv.

Hovedkortet skal og være istand til å lese / sette minnets SPD & XMP data gjennom cmos settings - dette gjøres mot minneslots spd pins (via cpu register data tror jeg).

Dagens chipset (Intel&AMD) idag har memory controller i cpu. Det betyr at det er cpu som setter i første omgang alle limitsene.

 

 

 

Hadde et bilde av X79 (kommende for Sandy Bridge-E S2011)

Her ser man tydlig hvilke funksjoner som termineres i cpu og som termineres i/via chipset.

post-35394-0-40276800-1319953821_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...