Gå til innhold

Syriakrigen-kampen mot Bashar al-Assads regime


Anbefalte innlegg

Du skjønner det ikke selv, men det du skriver her bare bekrefter inntrykket mitt. Nemlig at du må bare ta det rolig Glimti, du skal nok få krig og blodbad i tida som kommer. Du må bare være litt tålmodig.

 

Det er du som ikke forstår deg på dette! Jeg har hele tiden vært imot det blodtørstige terror-regimet i Syria og ønsker det fjernet, mens du forsvarer det og sier at alt vil bli mye værre hvis andre folk tar over uten å engang overveie alternativene. Jeg tar ikke utgangspunktet i konspirasjoner og dommedagsprofetier, men i realitetene og realitetene er at Syrias befolkning lider under regimet og det er en grunn til at de går til opprør! Den som ønsker krig, vold og blodutgytelse her er deg mens jeg ikke ønsker å stå og se på at en gal diktator bruker militærmakt for å slakte sivile!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du som ikke forstår deg på dette!

 

Så gi meg litt grunn til å tro at du forstår deg på dette Glimti. Gi meg et eksempel på at du forstår et eneste av argumentene mot å støtte opprørerne med våpen i stor stil, så de kan velte regimet med makt.

 

Et eneste argument som du forstår?

 

( Se innlegget mitt i tråden om Libya før du svarer. )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Du burde virkelig ta en titt på The Corbet Report, Max Keiser, Ron Paul, Neigel Farage, Russia Today (med Alyona Show og Capital Account) og globalresearch.ca.

 

Du må ikke svelge alt fra NRK, TV2, VG, Dabladet, NTB, AP og Reuters på høykant. Disse har en pro-vestlig agenda (olje). Alt handler om olje. I denne saken så handler det spesifikt om å destabilisere midt-østen. Husk at Syria er en viktig strategisk partner til Iran (USAs' neste mål).

 

Vi kan vise deg veien, men du må gå 'an sjøl, som Bjørn Eidsvåg synger.

Lenke til kommentar

Jada, alt handler om olje og alt er løgn. At Syria er et gjennomkorrupt land der politiske opposisjonelle ligger skutt og begravet i massegraver spiller vel ingen rolle. At militæret bomber sitt eget folk, det spiller ingen rolle. At politiet kidnapper og torturerer hvem de vil spiller heller ingen rolle.

 

Så lenge Assad sitter med makten så vil Syria forbli et av verdens aller værste land å leve i. Den eneste måten å skape et godt samfunn i Syria er ved å fjerne Assad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å involvere NATO

 

Tyrkia vurderer å involvere NATO i konflikten i Syria på grunn av bombing ved grensa til landet, ifølgje USA sin utanriksminister Hillary Clinton.

 

Ei gruppe land samla seg til eit møte om situasjonen i Syria i den franske hovudstaden Paris torsdag.

 

På møtet kom det fram at Tyrkia vurderer å påkalle NATO sin gjensidige beskyttelsesavtale på grunn av bombing like ved den tyrkisk-syriske grensa, melder AFP.

 

– Tyrkia vurderer å formelt påkalle artikkel fire i «North Atlantic Treaty», sa Hillary Clinton.

 

Artikkel fire fastslår retten eit medlemslands har til konsultasjonar og felles forsvarsforberedelser med dei andre NATO-landa.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8085205

 

NATO kan bli bedt om å bistå Tyrkia i Syria-konflikten

 

Tyrkia vurderer formelt å be om støtte fra de andre NATO-landene i konflikten med Syria, ifølge USAs utenriksminister Hillary Clinton.

 

Tidligere har Tyrkias statsminister Tayyip Erdogan antydet at det kan bli aktuelt å ta i bruk den atskillig mer vidtrekkende artikkel fem i NATO-pakten. Den fastslår at et angrep på ett av landene i alliansen er å anse som et angrep på dem alle, slik at de sammen kan svare militært.

 

Artikkelen har til nå bare vært tatt i bruk én gang, etter terrorangrepene mot USA 11. september 2001.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8085343

 

Håper virkelig NATO kommer Tyrkia til unnsettning! I Begynnelsen holder det med den fjerde artiklen tror jeg. Det i seg selv ville nok fått terror-regimet i Syria til å skjelve og begynne å tenke seg om...

Lenke til kommentar

Sarkozy:– Assad vil fjerne Homs fra kartet

 

Frankrikes president Nicolas Sarkozy beskylder den syriske presidenten for å lyve og sammenligner ham med Libyas avdøde diktator Gaddafi. Samtidig fortsetter volden i Syria, og FN vil sende flere observatører til landet.

 

 

– Bashar al-Assad lyver. Han vil fjerne Homs fra kartet akkurat som Gaddafis ønske om å ødelegge Benghazi, sier Sarkozy til Europe 1 radio torsdag.

 

Sarkozy sier løsningen er å etablere humanitære korridorer slik at opposisjonen kan eksistere i Syria. Han mener det er nødvendig med korridorene for å frakte mat og medisiner til syrere.

 

Reaksjonen kommer etter at FN torsdag meldte at Syria ikke overholder sitt løfte om å trekke ut soldater og tunge våpen fra byene. Situasjonen på bakken synes uendret siden våpenhvilen trådte i kraft for en uke siden.

 

Bare i dag er det meldt om flere angrep mot fire bydeler i Homs der opposisjonen står sterkt, ifølge Syrisk observatorium for menneskerettigheter.

 

Ifølge kilder i opposisjonen har syriske styrker også skutt granater mot byen Deir al-Zoe øst.

 

Minst en person er drept, og flere såret etter angrepet. I går ble minst 46 personer drept i Syria, ifølge opposisjonen.

 

Frankrike har kalt inn til et ministermøte i Paris torsdag, der de på forhånd har bestemt seg for å sende et sterkt signal til det syriske regimet om at fredsplanen til Syria-utsending Kofi Annan må følges. Russland er ikke blant de 14 landene som skal delta på møtet.

 

Dette fordi Russlands utenriksminister Sergei Lavrov mener møtet kun handler om å isolere det syriske regimet og av den grunn vil ødelegge mulighetene for direkte fredssamtaler.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8083605

 

Generelt sett synes jeg Nicolas Sarkozy er en god president som har gjort mye bra i sin tid ved makten. Det er ikke alltid jeg har vært enig med ham, men her er han selve fornuftens stemme! Tragisk at Russland står så til de grader i veien og støtter Syrias terror-regime. Russland har virkelig vist en gang for alle hvor de står...

Lenke til kommentar

Så lenge Assad sitter med makten så vil Syria forbli et av verdens aller værste land å leve i. Den eneste måten å skape et godt samfunn i Syria er ved å fjerne Assad.

 

Det er ikke en godt bevart hemmelighet at CIA sponser begge sidene i en konflikt, for å destabilisere et land, slik at man til syvende og sist kan "tvinge verden" til å reagere med militær intervensjon.

 

USA vil selvfølgelig redusere Syria til slikk og ingenting, sette opp militærbaser og klargjøre seg for en invasjon av Iran.

 

Hvorfor må *alltid* USA inn og løse konflikter i oljerike land? Lister i fleng; Irak, Libya, Venezuela, Equador Vietnam, Nigeria, Uganda, Somalia og snart Iran.

 

Regner ikke med at noen av dere pro-Syria intervensjonister kommer til å se denne, men det er faktisk en veldig bra TED-talk for å tilegne seg et muslimsk tankesett:

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En artikkel med ett par ting jeg ikke hadde lest om før. Blandt annet - hvis du går ned til fotnote nr. 5 - der det fortelles om en youtube video der muslim brotherhood ledere skal ha sagt åpent at det er dem ( Muslim Brotherhood ) som bestemmer alt innenfor “Syrian National Council” (SNC), og at den mer sekulære lederen bare er satt inn som et skalkeskjul.

 

---------------------

 

"“In September last year I had been arrested again by the regime for organizing protests,” Mr. Alloush said in an interview with the Christian Science Monitor. “After they released me, I ran into a group of men I knew as members of the Free Syrian Army. I walked up to them and screamed: 'You guys have stolen our revolution! You are just as bad as the shabiha,'” the pro-regime militia in Syria."

 

http://rightweb.irc-..._uprising#_edn1

 

Edit :

 

Må nesten nevne fotnote 12 også, der en leder for Midtøsten-studier sier at kreftene som vil komme til makten hvis Assad blir styrtet er minst like brutale. ( Og mannen fikk dette på trykk hos Al Jazeera. Kryss i taket. )

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beklager å hitle tråden, men denne diskusjonen kan best oppsumeres slik:

 

Motstandsmenn under krigen kjemper mot:

 

-tysk okupasjon

 

og for:

 

-en mulig kommunistisk invasjon.

 

Ville du støttet dem MDCCLXXVI? Kommunistene utførte vellykkede sabotasjeoperasjoner i Oslo og på østlandet. En kamp mot Tyskland var en kamp for Soviet. Likevel ble kampen utført.

Lenke til kommentar

Ville du støttet dem MDCCLXXVI? Kommunistene utførte vellykkede sabotasjeoperasjoner i Oslo og på østlandet. En kamp mot Tyskland var en kamp for Soviet. Likevel ble kampen utført.

 

Du er klar over at opposisjonen er delt i to i spørsmålet om intervensjon utenfra. Den ène delen, bestående av de mer sekulære, vil ikke ha intervensjon utenfra. Den andre delen, bestående av spinnville islamister, roper etter intervensjon utenfra.

Lenke til kommentar

Du er klar over at opposisjonen er delt i to i spørsmålet om intervensjon utenfra. Den ène delen, bestående av de mer sekulære, vil ikke ha intervensjon utenfra. Den andre delen, bestående av spinnville islamister, roper etter intervensjon utenfra.

Akkurat slik var det i Norge også.

 

Men det er klart at tusenvis av mennesker blir drept og torturert i Syria, det skjedde ikke i Norge.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Akkurat slik var det i Norge også.

 

At de som ville kjempe mot tyskerne var sammenlignbare med spinnville islamister? Like brutale som nazistene selv? To millioner kristne vil bli trampet under fot og hevet ut av landet av disse islamistene. Var det akkurat det samme i Norge?

Lenke til kommentar

"According to private media reports, the so-called “battalions of Mohammed”, a rebel group, have recently threatened to kill whoever might put himself as a candidate for the forthcoming parliamentary elections.

 

The group said in a video uploaded onto YouTube that they would force the candidates to withdraw from the parliamentary elections."

 

http://www.4thmedia....pings-continue/

 

"Parliamentary candidates in Syria are stepping up their campaigns with less than a month left before the May 7 general election."

 

http://www.presstv.ir/detail/236285.html

Endret av Kubin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er klar over at opposisjonen er delt i to i spørsmålet om intervensjon utenfra.

Akkurat slik var det i Norge også.

 

I Norge var det vel godt over 90 prosent som støttet alt som kunne komme av angrep mot tyskerne.

 

I Syria er det vel kanskje 50 prosent som ikke åpent støtter ( den væpnede kampen til ) opposisjonen, og som sikkert ikke støtter intervensjon utenfra. Og av de kanskje 50% som åpent støtter opposisjonen, er det kanskje halvparten som støtter intervensjon utenfra.

 

Da er vi nede i 25% som støtter intervensjon utenfra. Det blir altså en helt forvrengt sammenligning.

Endret av Kubin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner det noe merkelig at folk kritiserer Statens voldsbruk i andre land, men samtidig forsvarer Statens voldbruk i Norge.

 

Klart noen anser vel at de å drepe noen få er værre enn å slavelegge hele folket?

 

Da du hverken finner samme slags regime eller maktbruk i Norge som i Syria er dette null relevant for trådens tema!

 

Foreslår at du oppretter en generell diskusjon om Norge dersom du vil diskutere systemet i dette landet.

Lenke til kommentar

Glimti og Griffar;

 

Her er en spennende kronikk fra Minerva (publisert i Aftenposten) dere burde lese;

 

Såpeopera for nyhetsinteresserte

 

...

 

Verden er vanskelig, fortellinger er enkle. Også i verdens tredje mest avislesende land er det slik at de eneste hendelsene vi bryr oss om, er de som kan gjenfortelles som enkle fortellinger, eller, enda bedre, som evigvarende såpeoperaer. Prisen for oppmerksomheten er at vi ikke forstår hva som skjer, slik at når vi velger å involvere oss, gjør vi det med et kart som ikke stemmer med terrenget. Kartet sier mer om oss selv enn det gjør om virkeligheten.

 

For vår fryktelige hemmelighet er nemlig dette: At når vi sier «jeg bryr meg om urettferdigheten i verden», så mener vi egentlig «fortell meg en spennende historie jeg kan føle meg involvert i».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan komme med så mange konspirasjoner du bare vil og moralisere om hvilke kilder du vil. Det er en grunn til at folk begår opprør og en grunn til at hatet deres har bygget seg opp så sterkt! Og når jeg ser en diktator som bruker militæret for å slakte sivile, knuse sivil infastruktur og holde på egen makt er det enkelt for meg å avgjøre hvilken side det er riktig å stå på!

Lenke til kommentar

Du er klar over at det du skriver like godt kan brukes som beskrivelse av deg selv også?

 

Jeg støtter på ingen måte drap på sivile. Jeg støtter heller ikke såkalte 'pre-emptive wars', invasjoner av land når ikke alle fakta ligger klart og tydelig på bordet, og hvert fall ikke når vestlig media driver propaganda for å få oppslutting rundt en militær intervensjon.

 

Edit: og når du mener kritisk tenking er å konspirere kan du bare glemme at jeg tar deg seriøst.

Endret av MDCCLXXVI
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...