Gå til innhold

Hvordan få lest av *.mod-filer av gamle amigadisketter?


Anbefalte innlegg

Har en del disketter fra amigatiden, men de er som kjent i andre formater enn PC vanligvis tar.

 

Det jeg ønsker meg er et program som man kan smelle opp, og så kan man lese av filene på disketten og ewvt gjøre om til pcvennlige formater. Tenker spesielt på en del gamle modfiler fra amigas soundtracker, som kunne vært moro å videreføre på pc-trackere med flere lydkanaler etc.

 

Vet noen om noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men om du får tak i spillet, demoen eller hva du nå ønsker å få tak i musikken til på en amiga-emulator, f.eks. Fellow, så kan du extracte mod-filer, og få tilgang til dem på den måten. Jeg har skaffa meg bl.a. Cannon Fodder-themesangen på den måten...god gammel kongemusikk ;)

Lenke til kommentar

Desverre kan ikke amigadisketter spilles av i PC-stasjoner overhodet.

Da må det isåfall hardware-modifisering til inni diskettstasjonen. Husker jeg leste en artikkel om noe sånt for mange år siden.. Det høres rart ut, men sånn er det bare. Er fordi PC-driven er HD (high density) mens amigadriven er DD (dual density). Pc-disketter tar jo som kjent 1.44MB, mens amiga-disketter bare tar 820Kb.

Det finnes program til Amiga der man kan overføre amiga-disketter til .adf-format (som emulatorer kan lese), men du må ha en kabel mellom amigaen og PC'n. Tror programmet heter Transdisk. Du får se hva du finner i google om den kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...