Gå til innhold

Memtest86 errors, hva betyr de?


toONeR

Anbefalte innlegg

Har en PC som er litt ustabil for tiden, tenkte det kunne være smart å teste RAMen, kjørte derfor Memtest86+ over natten.

Dette bildet er hva som møtte meg. Hva betyr dette? Ser jo absolutt ikke rett ut :)

 

ramtest.jpg

 

Når jeg sier at PC er ustabil er det endel frysing rett etter oppstart og noe blåskjerm av og til. Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Feilene kan komme av flere ulike årsaker. Jeg tror det meste du får ut av dette er at du har lokalisert kilden til problemene med pc'en.

 

Det kan være hardware-feil på RAM-brikkene dine, men fra egne erfaringer er dette sjelden tilfellet.

 

Det er litt omstendelig prøv-og-feil for å finne ut hva som er problemet.

Om du har flere ram-brikker, prøv å kjør memtest med kun 1 RAM-brikke om gangen. Da finner du ut om feilen ligger med kun en av dem.

 

Prøv også flere RAM-spor på hovedkortet for å finne ut om det kan være en feil med noen av dem. Sjekk at minnebrikkene sitter skikkelig.

 

Det kan være at problemet er med RAM-timingene fra BIOS. Om du setter alle innstillinger for minne i BIOS til auto, kan det være at problemet løser seg.

 

Det kan til og med være dårlig kompatibilitet mellom ram-brikkene og hovedkortet.

Lenke til kommentar

Har 2stk 2gb og 2stk 1gb (kjøpt senere)

 

Gjorde som du sa, tok ut de som sto i slot 2 og 4, disse var de jeg kjøpte sist (2x1gb Corsair). Fikk ingen feil i memtest etter ett pass nå.

 

Hva kan dette være? ram modulene ikke kompatibel med HK? Kjøpte jo etter "spesifikasjonene" til hovedkortet. Eller er evt en av modulene "ødelagte"? Kan jo prøve å sette inn en og en å se hva som skjer i memtest da..

 

Eventuelle andre ting man kan gjøre? Vil jo gjerne ha mer enn 4gb ram.. Tror HK støtter opp til 8gb..

Lenke til kommentar

Dette må du teste, hva den heter i BIOSen din aner jeg ikke.

Minnekontrolleren sitter i brikkesettet hos deg, og er hva som står for "snakkingen" med minnet.

Med fulle banker / minneslots, så blir spenningen for lav til at den klarer å "snakke" korrekt, ergo for stor belastning.

Løsningen er å gi den ett eller 2 hakk ekstra volt i BIOS og vips, så kan du oppleve at den blir stabil med fulle minneslots.

 

Jeg gjorde det med mitt ABIT IX38 som IKKE var stabilt med 8Gb (4x 2Gb brikker) og vips ble den stabil.

På det hovedkortet het den "MCH Voltage"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...