Gå til innhold

Valg av kjøler + er settings bra?


ProjectA

Anbefalte innlegg

God kveld til dere i Hardware! Som dere sikkert ser så er jeg ganske ny her og

lurte på to ting angående bygge en PC selv. Har null erfaring med å bygge PC så det er grunnen

til at jeg skal lage en billig men bra PC. Har kommet til en problem med å velge kjøer

og lurer på om dere kunne hjelpe meg litt! :)

 

 

Dette er så langt jeg kommet nå:

 

Hovedkort = Asus M5A78L-M LE (Sokkel AM3+)

CPU/ Prosessor = AMD Athlon II X4 640

RAM = Corsair Vengeance DDR3-1600 4 GB

Skjermkort = Gigabyte Radeon HD5450 HM HMDI 1GB

Strømforsyning = Corsair VX 450W

CD-stasjon = Samsung SH-S223C

Harddisk = Western Digital Caviar Green 1TB 64MB Cache (noen som vet om andre gode harddisker? trenger bare ca 200-250GB og ikke 1TB)

Kabinett = Fractal Design Define R3 Black Pearl

Kjøling =

 

Som dere ser så har jeg prosessoren AMD Athlon II X4 640 og ifølge nettsiden (http://freak.no/forum/showthread.php?t=153049) så trenger jeg å finne kjøler til prosessoren. Mangler jeg noen punkter for ha alle delene på plass?

 

 

Ser det ut som alle delene passer sammen og er det noe som jeg muligens må bytte ut?

Budsjettet er ganske stram og bør nok holde meg maks under 2500kr pga har null erfaring å bygge PC.

Tenkte å bygge PC i vinterferien ettersom det er da jeg sikkert har tid til det.

 

PC skal brukes til skole og lekser og lurer på om jeg har lagd en god liste. Har sjekka på hovedkort og prosessor for å sjekke om delene passer sammen og som jeg har forstått så skal jeg ha klart det. PC må være i stand til å kjøre Powerpoint, Word dokument og noen nettsider (f.eks VG, Dagbladet, Youtube osv...).

 

Har en gaming laptop fra før av så PC blir ikke brukt til spill :) Jeg satser på at PC skal være sånn kontor-PC (til skole og lekser) men må være litt på medium grensen også for da er jeg forsikra til fremtidige prosjekter til skole :D

 

Vennlig hilsen ProjectA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til diskusjon.no!

 

For det første trenger du ikke en kjøler til prosessor, dette følger med og det er bare vås at du trenger en tredjepartskjøler for å forhindre "klikking."

Videre kan du droppe skjermkortet, hovedkortet har integrert skjermkort, og HD 5450 er like ubrukelig til gaming som det integrerte.

 

Guiden du fant er ærlig talt ikke mye verdt, rimelig dårlig skrevet, lite informasjon, utdatert informasjon, og mye feilinformasjon. Du har nå likevel klart å sette opp et rimelig greit oppsett, så jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

 

Til din bruk trenger du strengt tatt ikke fire kjerner, men dette er ikke så farlig. Angående harddisk vil jeg sterkt anbefale deg å finne en med hastighet på 7200RPM, Green-disken du har funnet er særdeles treg i bruk og jeg vil ikke anbefale den.

Lenke til kommentar

Hei, og velkommen til diskusjon.no!

 

For det første trenger du ikke en kjøler til prosessor, dette følger med og det er bare vås at du trenger en tredjepartskjøler for å forhindre "klikking."

Videre kan du droppe skjermkortet, hovedkortet har integrert skjermkort, og HD 5450 er like ubrukelig til gaming som det integrerte.

 

Guiden du fant er ærlig talt ikke mye verdt, rimelig dårlig skrevet, lite informasjon, utdatert informasjon, og mye feilinformasjon. Du har nå likevel klart å sette opp et rimelig greit oppsett, så jeg gidder ikke bruke mer tid på det.

 

Til din bruk trenger du strengt tatt ikke fire kjerner, men dette er ikke så farlig. Angående harddisk vil jeg sterkt anbefale deg å finne en med hastighet på 7200RPM, Green-disken du har funnet er særdeles treg i bruk og jeg vil ikke anbefale den.

 

Takk! :)

 

 

Aha, tenkte at firekjerner ville gjøre ytelsen bedre. Ettersom PC jeg ønsker å bygge skal være rask og effektivt. Skal prøve å lete etter en god harddisk. Har du noen harddisker du anbefaler for tiden? :)

Lenke til kommentar

Sånn! Vil Corsair CX 600W være nok strøm til PC?

 

Hvis det er greit, kunne dere sjekke om delene er gode eller komme med noen av deres anbefalinger? Ønsker å ha delene billigst som mulig men må være effektivt, kvalitet og må være stand til å takle oppgaver som passer til lette-medium programmer. F.eks Powerpoint, Word, Excel osv..

Lenke til kommentar

Arne, setter stor pris på hjelpen! :thumbup: Tusen takk!

 

 

Hovedkort = Asus M5A78L-M LE (Sokkel AM3+)

CPU/ Prosessor = AMD Athlon II X4 640

RAM = Corsair Vengeance DDR3-1600 4 GB

Strømforsyning = Corsair VX 450W

CD-stasjon = Samsung SH-S223C

Harddisk = Samsung Spinpoint F4 320GB SATA/300 7200RPM 16MB

Kabinett = Fractal Design Define R3 Black Pearl

 

 

Så er PC klar til å bygges nå eller mangler jeg noen deler til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...