Gå til innhold

Gi ubuntu/kubuntu en ny mulighet


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, siden flere av dere er så overbevist på at linux er så bra, vurder jeg nå å gi ubuntu ny mulighet å sjekke om den vil virke:

 

ubuntu-11.10-dvd-amd64.iso

 

MD6 sum: 36E4DF15706AC8E7383C17788CDB58D7

SHA 1 sum: 6f49885ec1a7e8d0cd1d1741b064ffa5a58f0948

 

Foreløpig ser det greit ut, blir bare spennende å se om det virker.

 

Er jeg nå 100% sikker at imaget er lastet ned riktig etter å pakket ut med nero 10?

 

Altså hvis begge summene er riktig så kan det ikke være feil under nedlasting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som ubuntu-11.10-dvd-amd64 er langt bedre en tidligere versjoner, nå fikk jeg i vertfall startet opp fra DVD med live DVD og brukt operativsystemet, nå er det mulig å ta bilde med Logitech HD Webcam C310 uten oppsett av drivere. Fikk også 1680x1050 oppløsning rett ut av boksen. :new_woot:

 

Men lydkort virker dårlig med live DVD. Men jeg valgte nok feil bootdisk, siden jeg har en seperat SSD jeg har windows på og vill ikke ødlegge bootloaderen. Ønsker også GUI (UEFI) bootloader selv om jeg har bios.

 

4flj2nif.png

 

Så finnes det noen måte å installere bootloaderen på windows uten å risikere å måtte reinstallere windows på nytt? Har noen prøvd det?

 

Ellers syns jeg denne nyeste ubuntu begynner å bli bedre en tidligere, men er for tidlig å si om installasjonen av apt-get install kubuntu-desktop vil også gå smertefritt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det du har et bilde av i posten din har ingenting med UEFI å gjøre.

Det er slik min maskin ser ut når jeg starter den, og en slik oppstartsvelger får du ved å innstallere BURG. Jeg synes å huske jeg har installert min fra en ppa. (søk på google etter BURG ppa, så er du nok inne på noe).

 

Jeg skjønner ikke hva du mener når du sier du valgte feil bootdisk, men uansett hvilken partisjon eller disk du innstallerer Ubuntu på må nok bootloaderen (GRUB) legges inn på disken du booter fra (vanligvis "hda") selv om det ikke er samme disk Ubuntu ligger på. Windows blir ikke borte selv om du overskriver bootsektoren på disken.

 

Erfaringsmessig mener jeg det er dumt å installere kubuntu-desktop i en vanlig ubuntu innstallasjon siden du får veldig mange programmer som gjør akkurat samme jobben (kubuntu kommer med et annet sett applikasjoner enn hva gnome/unity gjør), så menyene kan fort bli litt rotete. Jeg synes det er bedre å velge riktig ubuntu/kubuntu når jeg laster ned så slipper jeg å fylle systemet mitt med ting jeg ikke trenger.

 

hva slags lydkort er det som ikke virker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hovedkortet er: Asus M4A78 PRO burde riktignok byttet det ut men siden AMD gjør det så dårlig sammenlignet med intel, så tror jeg heller får bytte både prosessor og hovedkort senere.

 

Problemer i bios dukker bare blueray stasjonen og SSD disken jeg har med windows 7. Antakelig fordi HDD er koblet som Slave via SATA i AHCI modus, dermed må jeg boote fra SSD disken. Jeg har også en annen 2 TB harddisk som jeg har steam spill i windows.

 

Så isteden for å velge SSD disken valgte jeg Samsung F3.

Nå har jeg 500 GB harddisk så plass er lite problem, kanskje jeg like greit skal reinstallere, men jeg ønsker helst å få bekreftelse at jeg ikke får problemer, siden sist har jeg erfart at det er trøblete å fixe MBR i windows 7 DVD hvis det tuller seg for meg som tidligere.

 

Kan eventuelt bruke minnepenn som bootdisk men foretrekker SSD.

 

Så jeg vil bare bekrefte om noen har klart å gjøre det slik SSD (med windows 7) og nyeste ubuntu på en annen harddisk begge med AHCI. Vil helst den bare skal gi oppstartsmeny for de 2 ikke for spill harddisken også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er fordi innholdet ikke fikk plass på en cd-plate, og dermed trengte DVD for å få plass til alt. Det er ingen vits i å legge på masse ekstra programvare man ikke trenger for å fylle opp 4,7GB.

 

Tror ikke jeg klarer å bidra med noe til harddiskspørsmålene dine da det er for lenge siden jeg har tatt i noe som helst stasjonært. Har ikke hatt tilsvarende problemer på laptop da det sjelden er mer enn én disk i maskinen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En annen ting jeg syns er litt rart, hvorfor er bare ubuntu DVD på 1.5 GB?

 

Er det fordi installasjonen er delevis nettverkbasert? Siden da kunne man ha satt sammen 32/64 bits til en plate.

 

Siden man mister jo en del kapasitet av å brenne 1/3 av platen.

Du taper opp til 1kr ved å ikke fylle hele DVD-en. Hvem bryr seg?

Kunne sikkert vært kjekt for noen med en 32/64 på samme DVD, men for de aller fleste er dette fullstendig uvesentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har såpass mange minnepenner til musikk og andre ting, og vil ikke riskerere å formatere minnepennen under installasjon, sånn sett er DVD+R langt mere sikrere.

 

Ikke det at jeg ikke kunne bruke DVD+RW men formater man de ofte så blir platene ustabile. Og hovedkortet er ikke den beste til slikt.

 

Fikk senere lyst å bytte harddisken til SSD men foreløpig er det ikke nødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Desverre, installasjonen gikk til helvete, ikke nok at maskinen starter veldig treg fra SSD harddisken, muligens ikke ubuntu støttes å skrive bootloader til NTFS filsystem med trim.

 

Feilmelding:

 

Error: no such device 84f5ee-5095-426f-9942-C725b740b7279.

grub rescue>

 

I mellomtiden prøver jeg kubuntu, og håper jeg er mere heldig der.

Men kan dere si hva som gikk feil? Er det ubuntu som ikke støtter SSD?

Håper jeg nå få gjenoppretter windows tilbake, er kjedelig med reinstallasjoner.

Lenke til kommentar

Kan det være at jeg har windows + bootloader på SSD og ubuntu på partisjon på en annen hardisk som gir denne feilmeldingen eller er det noe feil på noe annet?

 

Får prøve kubuntu etter å ha sjekket SHA1 summen, antar det enkelt å installere unity gnome etter kubuntu installasjon, sist gang slet jeg med det.

 

Kubuntu er på 3.2 GB så det kan være med flere verktøy her SSD trim bland annet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor installere Kubuntu når du allikevel skal installere Gnome med Unity? Gå heller til kjernen av problemet i stedet for å gå en veldig unødvendig omvei som potensielt kan føre til et ustabilt system..

 

Hvis du syns dette er så veldig enkelt så kom med et forslag du?

 

Kan det være ubuntu tror jeg har EFI derfor så feiler det?

Eller er SSD disken som er problemet?

 

Det må i så fall være sata kontrolleren eller operativsystemet som feiler her.

Lenke til kommentar

Så finnes det noen måte å installere bootloaderen på windows uten å risikere å måtte reinstallere windows på nytt? Har noen prøvd det?

Bootloaderen bør (skal?) installeres på MBR (Master Boot Record), da vil grub overskrive Windows sin. MBR har kun plass til 512 byte, så det som ligger der peker kun til en annen partisjon hvor selve boot loaderen er lagret (stort sett i /boot på root partisjonen, eller på en egen partisjon om du velger å legge /boot der). Hvis du vil ha vekk linux og grub, så må du "reparere" MBR. Dette gjøres ved å sette i Windows dvd-/USB'en og starte System Recovery Options, for så å velge "Startup Repair", det er ikke nødvendig å reinstallere Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...