Gå til innhold

Raskere og bedre, til samme pris


Anbefalte innlegg

Hvorfor skulle apple ville produsere dobbelt så mange maskiner for å tjene like mye som de gjør idag. det vil jo medføre at de må øke antall ansatte og doble kapasiteten og kansje få en dårligere kvalitet uten å faktisk tjene noe mer. Det er jo tap, tap, tap for apple som bedrift. Jeg (vi) som forbrukere får jo aldri ting billig nok uansett, og Apple(og alle andre produsenter) tjener aldri nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, man kan få en Windows-maskin til kanskje halve prisen. Med alt mikkmakk som følger med av driverrot og den lavere kvaliteten på selve kabinettet, vet jeg ikke helt hvor mye man sparer. Det er viden kjent at en bærbar PC begynner å bli suppetreg etter 2-3 år. En Mac holder gjerne dobbelt så lenge. I tillegg har den et mer robust og finere design. Det er kanskje subjektivt, sier du, men verden generelt skryter av designet til Apple.

 

Og dette kan du naturligvis dokumentere? Hvilket driverrot? Jeg føler jeg har større kompatibilitetsproblemer (=driverrot) med den Macbook Pro jeg hadde og den iMac jeg har nå enn hva jeg har hatt med mine Windows-maskiner.

 

Kvaliteten på kabinettet? Jeg har plastikk-laptop som har holdt i rundt 10 år nå. Den fungerer i beste velgående til tross for mange år med heavy skolebruk. I tillegg har jeg en billig-laptop som er 5 år gammel. Også den fungerer i aller beste velgående. Begge naturligvis med Windows.

 

At en laptop har en housing i aluminium er ikke ensbetydende med at den er robust.

Lenke til kommentar

Og fortsatt tilgjengelig - i dag, i går, og for et halvt år siden. MacBook Pro med disse spesifikasjonene har vært tilgjengelig siden i mars 2011, Samsung 7-series står oppført med "Ikke på lager" i samtlige norske nettbutikker så vidt jeg kan se...

Jeg sammenligner med de "nye" Macbook Pro som artikkelen nevner kom i går. Var de samme spesifikasjonene tilgjengelig i mars var de enda dyrere. Men hva er argumentet ditt her? Det er bortkastet å lansere nye bærbare maskiner for andre maskiner med tilsvarende maskinvare allerede er tilgjengelig?

 

Vi får se når f.eks Anandtech og NotebookCheck får testet Samsung 7-series - om de lever opp til forhåndshypen, og hvilke andre steder enn i kabinettet de eventuelt har valgt billigere og dårligere løsninger enn Apple. ;)
Hvor har de valgt dårligere løsninger enn Apple i kabinettet? Hva baserer du denne konklusjonen på?

 

 

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

Hva så om det er fulladet? Det ser fortsatt ut som den har like god batteritid som Macbook Pro.

 

 

 

Selvagt har ikke Apple enerett på Chiclet keyboards. Og, jeg vet ikke engang om man kan kalle disse tastaturene for Chiclet keyboards, med tanke på måten tastaturet er bygget opp på. Her eksisterer det ingen stor gummimatte, og hver tast er individuelt fjæret.

 

Poenget mitt var at om du ser på tastaturet til en Macbook i unibody-utførelse, er det tydelig og helt åpenbart at Samsung her har kopiert designet. Det er så innlysende at det er nesten litt latterlig.

Jepp, det ligner på Macbook Pros tastatur. Det ligner også på mange andre tastatur. Chiclet/Island style har eksistert i minst 30 år i forskjellige varianter, og baklys er heller ikke noe nytt.

 

Når det kommer til pekeflaten er det selvsagt bra at PC-produsentene nå begynner å lage store flotte pekeflater. Normalt sett er de små og "ubrukelige" i forhold til Apples store flater. Her er et eksempel fra Lenovo, til sammenligning: http://www.notebookreview.com/assets/51586.jpg
Enig, jeg liker store pekeflater. Dette er et ønske fra veldig mange brukere, og naturlig nok kommer det da på flere PCer.

 

Når det gjelder fargen, var det INGEN som hadde sølvgrå/aluminiumsfargede laptops før Apple kom med sitt unibody-design (jada, jeg er påståelig og tar sikkert feil, men jeg lar det stå).
Da jeg gikk på barneskolen hadde en kompis en bærbar PC som var sølvgrå/aluminiumsfarget. Tipper dette var rundt 1994-1995. Er vel også relativt stor sjanse for at det eksisterte andre bærbare PCer enn akkurat denne ene modellen i samme fargevalg.

 

Om du titter på bildene av en 15" 7-serie, har den ingen innganger på samme side som det optiske drevet sitter på. Som i tillegg er en slot-in drive. Tanken bak dette er jo selvsagt å lage maskinen så minimalistisk som mulig og fjerne rotete hull på alle kanter av kabinettet. Nå har desverre Apple gått vekk fra denne designen på sine Macbook Air-maskiner, men det er fortsatt et design de bruker på sine unibody-maskiner, som kom i 2008.
Jeg forstår ikke problemet ditt. Bærbare PCer har hatt forskjellig plassering av kontakter siden den første bærbare kom for ørten år siden. Noen har hatt mange kontakter på høyre side, noen har plassert de bak og/eller på venstre side. Man vil gjerne unngå kontakter på høyre side for å slippe å få ledninger der man gjerne vil ha en ekstern mus. Er dette noe som på noen måte er spesielt med Macbook Pro?

 

Som sagt har 7-serien USB-kontakt på høyre side.

 

Poenget med førsteposten min var bare å frembringe den åpenbare retningen Samsung (og andre) produsenter tar når det kommer til design. Det er ikke nytt og det er ikke dems eget, det er en kopi av en produsent som faktisk er spydspissen når det gjelder design og forbrukerelektronikk (datamaskiner, bærbare musikkavspillere og telefoner) - Apple. Om du ikke kan se det, er det faktisk ikke mitt problem, men ikke kom her og prøv å si noe annet, for det blir bare fjernt.
Og det er fantastisk mye som ikke er Apple sitt som benyttes av Apple, og når fanboys oppdager at andre bruker det samme blir det klaging på at man kopierer, stjeler og det som verre er. Det eneste som er unikt med maskinene til Apple er unibody-kabinettene, jeg vet iallfall ikke om andre som benytter seg av det.

 

Ja, man kan få en Windows-maskin til kanskje halve prisen. Med alt mikkmakk som følger med av driverrot og den lavere kvaliteten på selve kabinettet, vet jeg ikke helt hvor mye man sparer. Det er viden kjent at en bærbar PC begynner å bli suppetreg etter 2-3 år. En Mac holder gjerne dobbelt så lenge. I tillegg har den et mer robust og finere design. Det er kanskje subjektivt, sier du, men verden generelt skryter av designet til Apple.

Hvor har du det fra at kvaliteten på Samsungs 7-serie er så dårlig? Har du førstehåndserfaring med produktet?

 

Jeg har ikke noe problem med mikkmakk som driverrot eller lav kvalitet på selve kabinettet med mine maskiner. Det virker som du tror alt annet enn en Mac faller fra hverandre bare man ser på den og at operativsystem/programvare er ubrukelig. Det er veldig mange bærbare PCer på markedet og byggekvaliteten er selvsagt av varierende kvalitet, men hvis kvaliteten er så elendig, hvorfor har ikke folk gått over til de solide Macbookene for lenge siden?

 

Macbook Pro er forresten en bærbar PC akkurat som nevnte Samsung 7-serie.

 

 

Selvsagt har Samsung latt seg inspirere av andre maskiner, Macbook inkludert. Men stjeler de chicklet/island style tastatur fra Apple? Stjeler de aluminiumsfinishen? Stjeler de baklyset i tastaturet? Eller plassering av kontakter? Dette er ikke nye ting som Apple kom med, så hvorfor er det ikke Apple som stjeler?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi får se når f.eks Anandtech og NotebookCheck får testet Samsung 7-series - om de lever opp til forhåndshypen, og hvilke andre steder enn i kabinettet de eventuelt har valgt billigere og dårligere løsninger enn Apple. ;)

Vennligst fortell meg hvorfor du er så skråsikker på at Samsung har kuttet så fryktelig mange hjørner mot Apple?

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

La oss si det var en målefeil og at 80% egentlig var fulladet:

Det vil likevel si at batterilevetiden er veldig kompetetiv mot Macbook Pro, man trenger ikke slå Apple på alt, og det er faktisk snakk om 11 minutter, ikke en halvtime engang. Når man allerede har passert åtte timer vil du ikke merke forskjell på 11 minutter.

Ser for øvrig mer enn én ting i dette bildet som er mistenkelig likt MBP:

 

samsung_7-serie__2__422383r.jpg

 

 

3671447898_64c3b63d40.jpg?v=0

 

...det er nok liten tvil om hva som har vært den viktigste inspirasjonskilden til Sasmung da de kopierte designet Series 7... ;)

Og hva så? Greit, de kopierte designet til Apples MAcbook Pro. Apple har ikke saksøkt dem, tydeligvis siden Apple ikke har patent på rektangulære touchpads av en viss størrelse.

Var det ikke Steve Jobs selv som sa "Great artists steal"? Ikke fortell meg at du er en så stor fanboy at du ikke kan godta at Samsung gjør det samme?

Skråsikker? Det står "eventuelt" et sted inni den setningen min... ;)

 

Ja, det er ingen tvil om at batteritiden er konkurransedyktig, ingen har påstått noe annet. Men spesielt imponert over at Samsung omsider klarer å matche Apple på dette området, det blir jeg ikke.

 

Steve Jobs siterte i et intervju i 1996 noe Pablo Picasso angivelig skal ha sagt (det hersker en del tvil om riktigheten av akkurat det) - "Good artists copy, great artists steal" - og det var i en helt annen kontekst enn kopiering av produktdesign. Begynner å bli rimelig lei av at dette sitatet trekkes fram i forsøk på å score et billig poeng, av folk som ikke vet når det var sagt, hvilken kontekst det ble sagt i, eller hva det egentlig betyr. Men du mener at Samsung er en "good artist" og ikke en "great artist", da...litt sånn middelmådig i måten de kopierer på, kan man vel si? ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Og fortsatt tilgjengelig - i dag, i går, og for et halvt år siden. MacBook Pro med disse spesifikasjonene har vært tilgjengelig siden i mars 2011, Samsung 7-series står oppført med "Ikke på lager" i samtlige norske nettbutikker så vidt jeg kan se...

Jeg sammenligner med de "nye" Macbook Pro som artikkelen nevner kom i går. Var de samme spesifikasjonene tilgjengelig i mars var de enda dyrere. Men hva er argumentet ditt her? Det er bortkastet å lansere nye bærbare maskiner for andre maskiner med tilsvarende maskinvare allerede er tilgjengelig?

Poenget mitt er at folk kommer trekkende med "vaporware", som hittil etter det jeg har sett er utestet av de som driver med seriøs testing av laptops. Helt greit for meg at andre produsenter kommer med "tilsvarende" produkt et halvt år eller ett år etter de som leder an i utviklingen, men ikke forvent at jeg uten videre skal få bakoversveis av at noen lanserer billige kopier. Så igjen, jeg venter til f.eks NotebookCheck har gjort sitt, eller jeg eventuelt kan klå på en slik i butikken, før jeg lar meg imponere over eventuelle kvaliteter den måtte ha ut over det at den til en viss grad ligner på den halvt år gamle maskinen jeg skriver dette på.

 

Vi får se når f.eks Anandtech og NotebookCheck får testet Samsung 7-series - om de lever opp til forhåndshypen, og hvilke andre steder enn i kabinettet de eventuelt har valgt billigere og dårligere løsninger enn Apple. ;)
Hvor har de valgt dårligere løsninger enn Apple i kabinettet? Hva baserer du denne konklusjonen på?

Det er ganske tydelig at Samsung har valgt en løsning av stansede og formpressede aluminiumsplater, og ikke et unibody-design der kabinettdelene er presisjonsfrest ut av aluminiumsblokker. Sasmungs metode er mye enklere og billigere å produsere, men gir ikke samme presisjon, stivhet og tilnærmet sømløst design i chassiet. Produksjonsteknikken Samsung bruker på chassiet er mer på linje med det Apple leverte i 2003, men langt unna Apples bransjeledende Unibody-design.

Ser du den gapende sprekken mellom topp-platen og sideplaten, i hjørnet på maskinen her:

samsung_7-serie__4__422385f.jpg

Dårlig presisjon, og sterk fare for knirk i sammenføyninger, eller hva?

 

Klikk skriver: "Vi fikk bare ladet batteriet til 80 % kapasitet, og resultatet i tabellen er det vi fikk klemt ut."

Det kan like gjerne bety at de fikk fulladet batteriet, og at indikatoren viste feil i dette pre-production eksemplaret de testet.

Hva så om det er fulladet? Det ser fortsatt ut som den har like god batteritid som Macbook Pro.

Jepp, utrolig imponerende at også Samsung omsider klarer å lage en bærbar som ikke er 3.5 cm tykk og likevel har OK batteritid, eller hva? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

KjellV, du ser tydeligvis ikke poenget jeg prøver å få deg til å forstå. Det er ikke så farlig at Samsung her prøver å være like gode som Apple. At de prøver å kopiere et allerede lovpriset design. Hvem som har patent eller eierskap er ikke kjernen i argumentasjonene mine. Poenget er at Samsung kopierer Apple så til de grader, at det blir på grensen til smakløst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg lurer nå litt på hvor solid en laptop i aluminium egentlig er, sammenlignet f.eks med en Thinkpad. Jeg er i hvert fall ikke i tvil hva jeg hadde hatt med meg på reise.

Lenke til kommentar

Jeg lurer nå litt på hvor solid en laptop i aluminium egentlig er, sammenlignet f.eks med en Thinkpad. Jeg er i hvert fall ikke i tvil hva jeg hadde hatt med meg på reise.

 

Apples unibodymaskiner er knallsolide, men Thinkpads er jo tanks :) Så om OS, vekt og utseende var likegyldig hadde jeg kjørt Thinkpad, men siden jeg vil ha OS X er en MBA et godt alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...