Gå til innhold

Ny 'normal' - fastopptikk til Canon


Anbefalte innlegg

I mine forsøk med SMC Pentax-A f/1.7 på Canon'en har jeg mer eller mindre forelsket meg i fastopptikk med stor blender.

Problemet er at jeg ikke synes Pentaxen når helt opp. Den er 'grei', men kun det.

 

Jeg ønsker muligens å finne meg ett nytt objektiv. Kriterier er følgende:

Skarpt på stor blender

Må kunne brukes på Canon (via adapter f.eks.).

35-70mm

 

Om det er helmanuellt spiller liten trille, og jeg kan fint handle brukt. Gjerne brukt vil jeg vel si, alder inget hinder! Autofokus er såklart en fordel, men det er så og si uaktuellt grunnet manglende alternativer.

 

Skal først og fremst på ett crop kamera, men også FF. Når jeg sier normal ønsker jeg ikke at folk skal henge seg opp i det og brennvidde. Jeg synes 50mm fungerer fint på crop, og er derfor ingen hemsko.

Jeg har sett på flere alternativer, men enkelte blir litt i dyreste laget, f.eks. Rokkor 58mm f/1.2 har jeg veldig lyst på, men en bruktpris på $600 er litt stivt. Jeg har også vurdert å spare mer (35mm f/1.4L anyone?)

 

Forslag til hva man kan/bør se på?

 

Edit:

Ting jeg har sett på og som er til vurdering:

Brukt Canon 50mm f/1.4

Samyang 35mm f/1.4

Sigma 50mm f/1.4

Endret av egilh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er riktignok en del som sliter med AF nøyaktighet med Sigma på Canon. Men jeg mistenker at en del av tilfellene er brukerfeil.

 

Jeg har hatt kun et Sigma objektiv som fokuserte feil på Canon; de fire andre har vært helt fine.

 

Når det gjelder brukerfeil, så er det mange som glemmer at det er rimelig smalt fokusplan på f/1.4, samt det at AF sensorene dekker en del større område enn det den likke firkanten i søkeren viser. Noen lar også kamera bestemme fokus-punkt, og da velges ofte ikke det en egentlig vil ha.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg er ikke skremt vekk fra å gå for Sigma'en, sånnn sett.

Men hvordan er bokeh'n på Sigmaen?

AD Sigma vs. Canon - det med byggkvalitet vil for meg telle mer enn at det er skarpt nedblendet.

 

Og: kvalitet på bokeh går forsåvidt foran sylskarphet. Jeg forventer såklart skarphet på ett fastobjektiv, men at bokeh faktisk tegnes fint er viktigere.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke skremt vekk fra å gå for Sigma'en, sånnn sett.

Men hvordan er bokeh'n på Sigmaen?

AD Sigma vs. Canon - det med byggkvalitet vil for meg telle mer enn at det er skarpt nedblendet.

 

Og: kvalitet på bokeh går forsåvidt foran sylskarphet. Jeg forventer såklart skarphet på ett fastobjektiv, men at bokeh faktisk tegnes fint er viktigere.

Jeg har hatt både Canon 50mm f/1.4 og Sigma 50mm f/1.4. Førstnevnte er puslete plastrør* som bør behandles som et nyfødt barn; Sigmaen er skikkelige saker.

 

Optisk sett er Canon's 50mm helt fin, litt soft pip åpen, men fin boke. Dog syntes jeg Sigmaen er enda bedre, med bedre kontrast og farger. Skarphet og boke er meget bra i mine øyne.

 

*) Litt bedre enn 50mm f/1.8, men ikke mye.

Lenke til kommentar

snip

 

Her nevner du viktige faktorer for meg.

Av Sigma vs. Canon kan det nok se ut som Sigmaen passer meg best.

Da er det eventuellt bare å finne årsaker til at man ikke skal kjøpe noe gammelt gullglass.

 

Mye snadder jeg kunne tenkt meg av brukt, men jeg ønsker å kjøpe meg _ett_ objektiv denne gangen, ikke kjøpe ett som jeg ikke liker som så må selges. Jeg tror heller ikke jeg tør kjøpe sigmaen brukt.

Lenke til kommentar

Jeg har lest mye om både Canon 50mm F/1,4 og Sigma 50mm F/1,4 og konklusjonen min ble at Sigma'en er hakket vassere. Byggekvaliteten på de to er jo også ganske så forskjellig, der Sigma'en er mye bedre.

 

Sigma'en skal være ørlite bedre enn Canon'en på største blender. Både på skarphet og Bokeh. Har også hørt historier med AF problematikken på sigma'en, men kjøper du Sigma'en ny er det bare å bytte til du får en som er bra. (selv tror jeg at AF problemet er litt overdramatisert)

 

Mitt problem er at jeg har en 35mm F/2 fra før og er usikker på hvor stor forskjell i utsnitt jeg vil merke med en 50mm til sammenlikning. Kan legge til at jeg ikke har normalzoom i det hele tatt. Kun vidvinkel + 35mm + 70-200 og føler at jeg har et lite hull rundt 50mm.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Autofokus eller ikke er kanskje avveining nr. 1. Til stillestående motiver er manuellfokus helt greit, men skal du ta bilder av ungene skal det en del trening og mange bomskudd til for hvert som sitter, ihvertfall på de store blenderne.

 

Om du vil ha autofokus er Canon og Sigma sine 50mm f/1.4 gode alternativer, begge er rimelig skarpe fra full åpning. Bokehen er imidlertid ganske forskjellig idet Sigmaen tegner ut høylys ute av fokus som en ganske perfekt sirkel uten den markerte lyse konturen som Canon sin 1.4 har. Hva man forerekker er tildels en smakssak, Sigmaen sin bokeh er smooth og nærmere den "ideelle", mens Canon 50/1.4 er mere livlig og tegner mere konturer i de uskarpe områdene, ihvertfall på full åpning (Canon 50mm f/1.2 L igjen er mere smooth) Jeg synes kanskje Sigmaen sin bokeh blir litt for ren og klinisk, Canon i overkant livlig.

 

Flicriver sin "Lens Explorer" er nyttig for å se eksempler på hva dette betyr i praksis. Man kan også bruke søkefunksjonen på Flickr.

 

Går du for manuellfokus finnes det mye gammel optikk som fortsatt yter bra og som man kan få for en rimelig penge, ihvertfall 50mm f/1.4 variantene (500-1000.-). Av alternativer som enkelt kan tas i bruk på Canon ved hjelp av billige adaptere kan du se på:

 

Olympus OM Zuiko 50mm f/1.4: Lite og hendig objektiv, god skarphet, spesielt på de nyeste utgavene. Bokehen på full åpning er kanskje ikke dette objektivets sterkeste side, nokså livlig.

 

Contax/ Yashica varianter av Zeiss-optikk. Yashica ML serien skal være svært lik Zeiss sin optikk for Contax og gir mye for pengene.

 

Nikons manuellfokus 50mm f/1.4 kan også brukes på Canon med en enkel adapter, jeg synes disse ser svært interessante ut med en bokeh som jeg liker godt, uten at jeg kjenner så godt til de ulike variantene.

 

Minolta Rokkor har interessante alternativer, også et par fine 50mm f/1.4, men disse er kompliserte å konvertere til Canonfatning og blir gjene uten fokus til uendelig.

 

Fredmirandas alt. forum kan gi nyttig info om alternativ optikk. (Pass på, du ender fort opp med 5 normalobjektiver:-)

 

Canon 35mm f/1.4 L er et svært godt objektiv med farger, kontrast og skarphet av toppklasse nedblendet, og også bra på full åpning. Bokehen er jeg imidlertid ikke alltid like fornøyd med og lurer av og til på om jeg hadde vært mere fornøyd med Zeiss sin 35mm f/2.0. Så var det det med AF igjen...

 

Samyangen skal være god, men jeg har ikke sett så mye på den, det finnes en tråd med bildeeksmpler på fredmiranda.

Endret av twoeyes
Lenke til kommentar

Vanskelig valg dette ser jeg.

Klarer ikke helt å bestemme meg - tror ikke jeg kommer til å gå for Sigmaen.

Jeg tror dog jeg havner på rundt 30-35mm isteden, og selv om 35L er tung så spiller det liten trille for meg.

Skal vurdere litt mer frem og tilbake hva jeg ønsker mest, AF eller bare kvalitet. Dropper jeg AF'en tror jeg at det blir å spare til en CZ, hvis ikke er 35L er god kandidat.

 

Spare penger må jeg nesten uansett før jeg gjør noe kjøp, men er jeg heldig får jeg handlet om 12 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...