Gå til innhold

Finnes det noen måte å teste disk for feil?


wil

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tenkte for alvor å begynne å bruke hovedmaskina mi. Jeg installerte Windows 7 på den for en stund siden og installerte litt programvare på den i dag. Ting går forsåvidt greit, men den låser seg plutselig. Jeg kan røre på musa, men tastaturet fungerer ikke. Noen ganger kommer den og så har jeg også bare skrudd den av.

Jeg hørte også en slags klikkelyd også.

Jeg tror ikke det er varmeproblem iallefall.

 

CPU: Intel® Core? i5-2500K Processor

 

Ram: 2x Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

 

Hovedkort: ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

 

SSD Disk: Corsair SSD Force Series? 3, 120GB

 

Skjermkort: ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

 

Kabinett: Fractal Design Define XL Black Pearl

 

Lagringssdisker: 3x SAMSUNG F1 1TB 3.5" SATA2 7200RPM 32MB

 

Finnes det noe program til å teste diskene da. Er forresten Scandisk i Windows greit nok å bruke?

 

Lagringssdiskene er formatert og laget nye partisjoner pga bytting av filsystem, men bortsett fra det så er de ikke formatert så mange ganger. Diskene har riktignok blitt tja. 2 år iallefall.

 

Håper noen har svar.

 

 

Hilsen. wil.

Endret av wil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes massevis av programmer for å teste disker.

Windows har jo også chkdsk som sjekker filsystemet for feil og kan også reparere feil til en viss grad.

 

Du kan jo lese litt om SMART her. SMART

 

Alle diskfabrikanter opererer med forskjellige toleransegrenser over hvor mange feil en disk kan ha før den er godkjent for bytte på garanti. Veldig mange disker vil komme opp med SMART errors og så lenge de ligger innenfor toleranseområdet så er det helt greit å fortsette å kjøre denne disken.

Har selv en disk hvor SMART errors har vokst med rundt 1-2 errors pr mnd det siste året, den ligger nå på 42 og grensen er 100 så den er snart moden for utskifting og ny disk er kjøpt inn som reserve når den andre må ut.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Ok. Jeg har ikke fått noen BlueScreen enda. Jeg lurte litt på om jeg kanskje skulle koble fra Lagringsdiskene for å se om det virkelig er det som er problemet. Hvis det fungerer så kan jeg koble på en og en disk, så kan jeg prøve å se hvilken disken som lager problemet.

Lenke til kommentar

Spørs vel om det er Corsair Disken som lager problemer ja, så da vet jeg ikke om problemet løser seg ved å koble fra Ssmsung diskene, men da får jeg vel prøve å flashe Corsair disken da en eller annen gang. Hmmmmm. Skulle vel om mulig valgt Samsung SSD allikvel da.

Lenke til kommentar

Tanken er jo selvfølgelig å kjøpe ting som fungerer da. Jeg tror allikevel ikke det er Lagringssdiskene som er problemet. Jeg tror det ligger i SSD Disken. Tenkte jeg skulle prøve å oppdatere Firmwaren på den. Hvis det ikke fungerer så har jeg en 160 GB Disk som ble brukt som OS Disk før på mitt gamle system, så får jeg heller kjøpe en SSD Disk senere. Samsung eller noe sånt tenker jeg. IKKE Corsair SSD Disk iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...