Gå til innhold

Kan kattunger drikke laktosefri melk? (Haster litt)


Anbefalte innlegg

Kjapt og enkelt spørsmål her. Kan kattunger drikke laktosefri melk?

 

Vi fant en kattunge under en låve på hytta i helga som satt fast under noen planker og den hylte noe fælt. Da vi ikke så noe spor av moren på over 24 timer bestemte vi for å ta den med oss og overlevere den til dyrebeskyttelsen, men det var venteliste og jeg må passe på den sånn midlertidig.

 

Siden det er søndag kommer jeg meg ikke på noen plass hvor jeg kan få tak i ordentlige erstatningsmelk for katter, funker det fint å bare gi den laktosefrimelk sånn midlertidig? Regner med den er sulten, for den tier iallefall ikke stille :p

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff. Jeg har overhodet ikke peiling på hva kattunger skal og ikke skal ha, men jeg gjorde et kjapt søk på Google.

 

Ifølge denne siden http://www.mypethealthguide.com/cat-health/cat-general-and-preventative-health/should-cats-drink-milk-the-low-down-on-lactose/

 

If your cat’s crazy about milk, but his belly isn’t nearly as enthusiastic, try soy or lactose-free milk.

Så ja. Fordi det er i utgangspunktet laktosen som er farlig for katter. Understreker igjen at jeg ikke har peiling på det jeg skriver nå.

 

Denne siden http://www.cat-world.com.au/can-cats-drink-milk

skriver:

 

Cat Milk Alternatives:

 

If you want to give your cat milk the safest bet is to purchase special lactose free "cat milk" from your supermarket or pet store. This is far better than giving ordinary cow's milk.

 

Fresh water should always be available to your cat.

Endret av Skoony
Lenke til kommentar

Fra hva jeg kan se er kattunger født med nettopp toleranse for laktose, men at de mister det etter hvert.

Fra første lenken: Kittens are born with plenty of [lactose], but as they grow up, they begin producing less.

 

Ja, og den andre lenken sier også:

Young kittens MUST have milk in order to survive. The weaning process begins around 4 weeks of age but prior to that their only source of nutrition is milk. However, it is of great importance that you do not give a kitten cow's milk. The best possible milk is from the kitten's own mother. If the kitten is orphaned & a foster cat can't be found for the kitten then the kitten will have to be given a specially designed "kitten formula" which can be purchased from your veterinarian.

Endret av Skoony
Lenke til kommentar

Vel dette var enklere sagt enn gjort :p

Kanskje fordi den minste flasken jeg fant på bunnpris fortsatt var litt for stor, men han sleiket nå i seg endel av det jeg sølte.

 

Skal prøve å ta bilde av han så snart jeg får ladet mobilen, så kanskje noen som er mer erfarne kan fortelle meg hvor gammel han faktisk er :p

Lenke til kommentar

I går var det et lite helvete å få i ham noe melk. Tåteflaska var for stor men jeg fikk omsider tak på ei bitte lita sånn plastikksprøyte, men denne plastikken kjentes visst lite ut som en brystvorte.

 

I dag når han våknet var han mer eller mindre grinete og begynte å sutte på alt han fant når jeg tok han ut av buret, fikk i seg mye melk da. Ringte veterinæren som sa jeg trengte å gi ham ordentlig kattungemat, siden han helst skal ha mye mer kalorier og proteiner enn det man får av vanlig kattemelk, så jeg skal ned en tur på en dyrebutikken nå.

Visstnok skulle han alle helst spise våtfor om det var mulig, istedenfor melk altså. Tror det kan bli et problem, men krabaten har sovnet nå så jeg nytter høvet til å snike meg ut en tur for å se hva jeg får tak i.

 

prøvde forresten å ta noen bilder med mobilen men helvete har ikke blitz så kvaliteten ble ganske laber :o

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kattunger drikker morsmelk frem til ca. 4-ukers-alder, hvor dem deretter lærer seg å spise tørr/våtfòr ved å lære av mammaen. Ved ca 10-12 ukers alderen er de helt avvent med melk. Når en kattunge er så liten som 1-2 uker, så råder jeg deg til å kjøpe kattungemelk-erstatning som selges vanligvis hos veterinær, og heller bare tilby våtfor for kattunger (Specific har ganske bra kattunge-våtfor). Om han ikke vil ha, gi heller melk. Den lille vil lære seg at våtfor er også godt om et par uker :-) Ellers så er sosialisering veldig viktig i denne alderen opp til 12 uker, så gjerne eksponer den sakte men sikkert for flere mennesker, kanskje hund?, unger etc, men lek forsiktig, dyr er ikke leker! :-) Tipper at du vil falle for den lille og beholde den selv, jeg har gått i den fella to ganger fra før! hilsen styremedlem i Dyrebeskyttelsen og kommende veterinær ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at så små kattunger skal ha mat minimum hver andre time gjennom hele døgnet. Kattunger på 1-2 uker (er du sikker på at den er så liten?) vil dø av dehydrering eller sult dersom de kun får mat et par ganger i døgnet. Du burde se en vektoppgang på ca 40 gram i døgnet i den alderen. Dersom den satt fast antar jeg den klarte å gå, og da vil den være minimum tre uker i alle fall.

 

Dette med våtfor stemmer forøvrig. Så små kattunger har hverken tenner eller mage til så hard mat som tørrfor, dessuten er de helt avhengige av væsken de får i seg av våtforet når det ikke er noen mor som ammer de ekstra. Våtforet slikker de i seg på en enkel måte, tørrfor trengs det en viss teknikk for å spise. Man begynner å gi små barn grøt også, ikke knekkebrød :yes:

Endret av Anaio
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var til veterinæren i dag som mente at katten var maks 4 uker gammel, men minst 3, så en plass der i mellom. Han har til i dag fått stort sett morsmelkerstatning men som Cob1991 nevnte ble jeg også rådet av veterinæren til å kjøpe noen slike specificbokser til katten.

Dette gikk ned på høykant (tror jeg, var vanskelig å se om han spiste noe eller om han bare leita etter pupp).

 

Har falt pladask for dyret, det må jeg innrømme. Desverre er det ikke lov med dyrehold der jeg bor for øyeblikket og jeg blir boende her iallefall 6-7 måneder til. Heldigvis har ei venninne som var med når vi fant skjønnheten bestemt seg for at hun gjerne vil ha han, så det blir nok til at hun plukker han opp i morgen eller litt senere, om jeg i hele tatt klarer gi han fra meg ;(

 

Men da forsvinner han heldigvis ikke helt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var til veterinæren i dag som mente at katten var maks 4 uker gammel, men minst 3, så en plass der i mellom. Han har til i dag fått stort sett morsmelkerstatning men som Cob1991 nevnte ble jeg også rådet av veterinæren til å kjøpe noen slike specificbokser til katten.

Dette gikk ned på høykant (tror jeg, var vanskelig å se om han spiste noe eller om han bare leita etter pupp).

 

Har falt pladask for dyret, det må jeg innrømme. Desverre er det ikke lov med dyrehold der jeg bor for øyeblikket og jeg blir boende her iallefall 6-7 måneder til. Heldigvis har ei venninne som var med når vi fant skjønnheten bestemt seg for at hun gjerne vil ha han, så det blir nok til at hun plukker han opp i morgen eller litt senere, om jeg i hele tatt klarer gi han fra meg ;(

 

Men da forsvinner han heldigvis ikke helt!

Det er ikke noe som heter " ikke lov med dyr".

Ingen kan nekte deg dyr, og de kan heller ikke si at man må søke.

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...