Gå til innhold

En plenoptisk virkelighet


Anbefalte innlegg

Kan jeg henge disse bildene på veggen? Putte dem i en fotoalbum for så kunne ta dem frem om noen år og trekke på smilebåndet? Kan jeg se de i en galeri og nyte kunsten og tenke på hva fotografen mente? Kan jeg lage min egen fotobok med di? Tenk deg en avis som bare har bilder hvor du kan endre fokus? For å ikke snakke et blad, et magasin, tidskrift? Tenk deg fotokonkuranser? Naturfotograifer? Reklamer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg henge disse bildene på veggen? Putte dem i en fotoalbum for så kunne ta dem frem om noen år og trekke på smilebåndet? Kan jeg se de i en galeri og nyte kunsten og tenke på hva fotografen mente? Kan jeg lage min egen fotobok med di? Tenk deg en avis som bare har bilder hvor du kan endre fokus? For å ikke snakke et blad, et magasin, tidskrift? Tenk deg fotokonkuranser? Naturfotograifer? Reklamer?

Det er der ikke noget teknisk til hindring for.

Det kan gøres på to måder

  1. Med en traditionel ramme hvor man på forhånd har gemt billeder i en række dybder man så må bladre i med rammens almindelige betjening
  2. Med en special-ramme med en procesor der kan beregne billedet i den ønskede dybde, og med betjening til at vælge denne, det være sig knapper eller via eye-tracking.

Lenke til kommentar

det tror du hvermansen kommer til å gidde. Prøver bare å si at hele oppleget er helt tåpelig. Skal alle kunne bruke det må det kunne trykkes på papir. Bilder vises ikke bare digitalt. Istedenfor å lage kameraer som lager mere natur tro bilder. Så holder di på med i helt feil sjanger. Husk at digitalen enda ikke har nåd nivået til mange fil kameraer. Tror at det er lenge, lenge til at dette får noen nytte for seg. Fordi bildet er et medium som skal fortelle om noe. Men dette er forteller om ingenting. Når jeg ser på et bilde du har laget så prøver jeg å se hva du som fotograf forteller.

Lenke til kommentar

det tror du hvermansen kommer til å gidde. Prøver bare å si at hele oppleget er helt tåpelig. Skal alle kunne bruke det må det kunne trykkes på papir. Bilder vises ikke bare digitalt. Istedenfor å lage kameraer som lager mere natur tro bilder. Så holder di på med i helt feil sjanger. Husk at digitalen enda ikke har nåd nivået til mange fil kameraer. Tror at det er lenge, lenge til at dette får noen nytte for seg. Fordi bildet er et medium som skal fortelle om noe. Men dette er forteller om ingenting. Når jeg ser på et bilde du har laget så prøver jeg å se hva du som fotograf forteller.

Lenke til kommentar

Skal alle kunne bruke det må det kunne trykkes på papir.

Tror du vil se over tid at dette kan endre seg. For mange er destinasjonen at det skal være et bilde som kan deles på Facebook - at de tar bilder de legger opp der og deler med andre. Og til sånt bruk er dette morsomt og høyst interessant. Kjenner flere som er besteforeldre og er på Twitter og Facebook.

 

Det er også en interessant teknologi - det kan komme mange interessante applikasjoner senere. 3D-film blir ikke "ekte" før fokus følger hvor dypt øynene fokuserer. Og - man kan - teoretisk - forestille seg at det kommer noe sånt i fremtiden.

Lenke til kommentar

det tror du hvermansen kommer til å gidde. Prøver bare å si at hele oppleget er helt tåpelig. Skal alle kunne bruke det må det kunne trykkes på papir. Bilder vises ikke bare digitalt. Istedenfor å lage kameraer som lager mere natur tro bilder. Så holder di på med i helt feil sjanger. Husk at digitalen enda ikke har nåd nivået til mange fil kameraer. Tror at det er lenge, lenge til at dette får noen nytte for seg. Fordi bildet er et medium som skal fortelle om noe. Men dette er forteller om ingenting. Når jeg ser på et bilde du har laget så prøver jeg å se hva du som fotograf forteller.

Bestemor trenger ikke å kunne bhruke det. Og da går det helt fint. ;)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...