Gå til innhold

Slipe minnebrikker :)


PumpAction

Anbefalte innlegg

Jeg leste denne artikkelen på anandtech i dag, jeg tolket den slik at man kunne oppnå bedre ytelse. Jeg har aldri hørt noe snakk om at man kan slipe minnebrikkene for å få dem til å yte bedre her på forumet, så jeg tenkte jeg kunnen teste. Jeg har en geil brikke jeg vanligvis ikke bruker jeg kunne teste med.

 

Denne brikken er merket:

256 MB DDR333 CL=2.5-6-3-3

 

Uten modifikasjon klarer den kunn 213 MHz 2-4-4-8. Litt under 3.1v

 

Jeg tok en liten bit halvgrovt sandpapir jeg fant i verktøykista og begynte å pusse. Det gikk ikke så bra egentli, den lille biten funka dårlig men jeg hadde ikke noe bedre i øyeblikket, etter en halvtimes tid pussing kan jeg framdeles lese hva som står på brikkene, dog noe uklart.

For å se om det den lille pussinga mi hjalp noe var det bare en ting å gjøre nemlig å teste.

 

Joa kan nå kjøre 223 MHz med disse timings stabilt.

 

Kansje jeg kan muligens kjøre enda høyere, har faktisk ikke testet enda.

Skal ta ut brikken å pusse med litt bedre papir før jeg klokker vidre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Henger dem ut i 10 min til med prime95 så kaller jeg dem stabil @ 230/2-4-2-5 :D

 

Har pusset dem med smergel papir til jeg ikke lengre kunne lese hva som

sto på dem.

 

PS. jeg kjører brikkene ca. 30 min med prime for å kalle dem stabile, er dette lite/mye?

 

Goldmem / memtest86, 2 døgn.

Lenke til kommentar

Har trur dessverre brikken er død nå, iallefall halvdød.

 

Drev å stresstestet den, hadde stått ca. 1 time med prime, så går jeg for å opne døra for å få ned tempen litt, ganske varm inne på rommet ~26 grader inni kabinettet, mens jeg står å trekker luft går kabinett temp ned til ~20 grader. Og jeg får snodig nok blåskjerm. Klarte ikke komme skikkelig inn i windows med den brikken etter dette. Kommer fint inn i bios osv.

 

Skal sove nå, får teste mer i morgen, må finne en måte å gjennopplive saken på. Ble ganske støvete, skulle hatt trykkluft å rensa med, kansje det hjelper.

 

Prøvde dette på twinmos rammen min, ddr400 m/winbond CH5, den ville i utgangspunktet ikke bli stabil på mer enn 198 MHz, her hjalp det ikke :(

ikke en eneste MHz.

Lenke til kommentar
Har trur dessverre brikken er død nå, iallefall halvdød.

 

Drev å stresstestet den, hadde stått ca. 1 time med prime, så går jeg for å opne døra for å få ned tempen litt, ganske varm inne på rommet ~26 grader inni kabinettet, mens jeg står å trekker luft går kabinett temp ned til ~20 grader. Og jeg får snodig nok blåskjerm. Klarte ikke komme skikkelig inn i windows med den brikken etter dette. Kommer fint inn i bios osv.

 

Skal sove nå, får teste mer i morgen, må finne en måte å gjennopplive saken på. Ble ganske støvete, skulle hatt trykkluft å rensa med, kansje det hjelper.

 

Prøvde dette på twinmos rammen min, ddr400 m/winbond CH5, den ville i utgangspunktet ikke bli stabil på mer enn 198 MHz, her hjalp det ikke :(

ikke en eneste MHz.

Så twinmos m/winbond brikka di klarer ikke 198Mhz engang? Da må det være noe galt med systemet ditt ellers. Mine Twinmos m/Winbond klarer 220Mhz@2,7v med timingene 2-2-2-6.

Lenke til kommentar

Heller twinmosbrikken det er noe galt med enn systemet.

Har testet den brikken _godt_ , de fleste timings og med og uten divider/multiplikator.

 

Brikken klarer å starte opp ved 2225 ~215, men den er ikke skikkelig stabil over 198 MHz.

Med ikke helt stabil mener jeg at det merkes godt, blåskjerm når det passer minst og spill bare låser seg.

 

Har det noe forskjell hvilken slot på hovedkortet den står i?

Lenke til kommentar

Hvordan kan du da forklare at det går fint med geilbrikken over 198 MHz da?

 

btw. det jeg har fått med meg er:

nf7-s 2.0 + 166/333 cpu'er = bra

nf7-s 2.0 + 133/266 cpu'er = ikke bra

nf7-s 1.2 + 166/333 cpu'er = ikke bra

nf7-s 1.2 + 133/266 cpu'er = bra

 

Og jeg har satt igang å teste med å skifte slot.

Av gammel vane har jeg bruk slot'en som er nærmes cpu.

På mitt hovedkort er dette slot 2, jeg har satt twinmos brikken i slot 1 nå, dette ser ut til å hjelpe.

Test 1: 200/2.5-4-4-8

 

Håper ikke jeg virket litt snurt i innlegget over, ikke meningen :)

Lenke til kommentar

Det kan se ut som om det OCZ gjør ikke har noen hensikt, i alle fall i følge denne artikkelen.

 

En kar har gått grundigere til verks:

transparent.jpg

 

kommentar:

 

You bet it still runs, and it fails to run any faster than before. I had a few "open top" discreets (where they leave the top completely off and only build a frame to hold the feet in place) once and even resoldered the voltage bondwires to juice them up but that didn't make any difference either... actually, running the core at lower voltage turned out the fastest and most stable operation mode
Lenke til kommentar
nf7-s 2.0 + 133/266 cpu'er = ikke bra

 

heh? Har en XP2100+ 266Mhz bus og den går så det griner.

 

v2.0 skulle fikset 333Mhz bus problemet, men er ikke alltid det fungere like godt.

 

Det stemmer at V2.0 kort ikke er så glad i 266bus cpu´er. Før jeg moddet min tilbake til 333bus så kunne jeg ikke kjøre mer enn 220 FSB. Nå kjører jeg 246 DC og er fortsatt på vei oppover :D

Lenke til kommentar
Det kan se ut som om det OCZ gjør ikke har noen hensikt, i alle fall i følge denne artikkelen.

 

Ingen hensikt? I følge den artikkelen hjalp det ikke på latency, men muligens på frekvens.

Jeg skriver muligens på grunn av at dem ikke testet.

Dem vet jo ikke om 2700 brikken ville klart 3700 uten OCZ sin mod.

 

Og det er jo akkurat det samme som jeg har kommet fram til, jeg har ikke klart spesielt mye bedre timings, men 17 MHz er iallefall et steg framover!

 

Jeg klarte ikke å finne en sammenheng mellom bildet+sitatet ditt og den artikkelen du linket til. Kan du fortelle meg hvilken artikkel du siterte fra?

Lenke til kommentar
nf7-s 2.0 + 133/266 cpu'er = ikke bra

 

heh? Har en XP2100+ 266Mhz bus og den går så det griner.

 

v2.0 skulle fikset 333Mhz bus problemet, men er ikke alltid det fungere like godt.

 

Det stemmer at V2.0 kort ikke er så glad i 266bus cpu´er. Før jeg moddet min tilbake til 333bus så kunne jeg ikke kjøre mer enn 220 FSB. Nå kjører jeg 246 DC og er fortsatt på vei oppover :D

Kanskje derfor ikke CPU liker noe spesielt over 200 FSB?

Hva gjør man for å fikse det?

Lenke til kommentar
nf7-s 2.0 + 133/266 cpu'er = ikke bra

 

heh? Har en XP2100+ 266Mhz bus og den går så det griner.

 

v2.0 skulle fikset 333Mhz bus problemet, men er ikke alltid det fungere like godt.

 

Det stemmer at V2.0 kort ikke er så glad i 266bus cpu´er. Før jeg moddet min tilbake til 333bus så kunne jeg ikke kjøre mer enn 220 FSB. Nå kjører jeg 246 DC og er fortsatt på vei oppover :D

Kanskje derfor ikke CPU liker noe spesielt over 200 FSB?

Hva gjør man for å fikse det?

 

Ta frem en spiss blyant, og fyll gropen ( 3. L12 broen ) med bly. Stikk spissen ned i gropen, og vri litt rundt slik at man får fylt den med bly. Du kan også tegne masse mellom punktene for å lage bedre kontakt.

Du kan se at det har virket når cpu kommer opp som XP2700+ eller at du kun kan velge "user define" i bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...