amelbye Skrevet 20. oktober 2011 Skrevet 20. oktober 2011 Jeg har alltid hatt bra tenner, aldri hatt noe hull, så her forleden begynte det å gjøre vondt i fortennene ved kontakt med varme ting, så jeg gikk til tannlegen og forventet hull. Han sa det var tannslitasje/syreskader, og anbefalte en tennkrem mot ising. Nå har det gått noen uker, og det har blitt værre. Det stikker selv når jeg sitter med munnen igjen og gjør ingen ting som helst. Jeg har hatt regulering, og har fremdeles en streng mellom fortennene. Kan det være at jeg har fått et hull under limet som holder denne på plass? Jeg har vanskelig for å tro at dette bare er slitasje/syreskader. Jeg er 27, og drikker ikke spesielt mye brus/mineralvann.
Illus Skrevet 20. oktober 2011 Skrevet 20. oktober 2011 http://www.klikk.no/helse/dinkost/ernaring/article434158.ece "Ikke bare sukkerholdig brus, men også lettbrus, vann med smak, sportsdrikker og juice inneholder syre som kan skade tennene." Spesielt juice er en stor synder her.
Sito99 Skrevet 21. oktober 2011 Skrevet 21. oktober 2011 Alt som har for sterk base/syre i ph skalaen kan skade dine tenner. En nøytral løsning, rent vann, har en pH på 7. Løsninger med pH under 7 er sure, de som har pH over 7 er basiske. Se mer her: Min lenke Jeg selv pusser tenner 3 ganger om dagen siden jeg syntes det er nødvendig... Det skal nok gå bra til slutt skal du se. Bare husk å følg rådene til tannlegen. Lykke til
Illus Skrevet 21. oktober 2011 Skrevet 21. oktober 2011 Bare husk å ikke pusse tennene rett etter at du har spist eller drukket noe som påvirker tennene. Da skader det mer enn det hjelper siden du først bløter opp emaljen for så å pusse på den.
BuffyAnneSummers Skrevet 22. oktober 2011 Skrevet 22. oktober 2011 Du burde også kjøpe tannkremen din på apoteket, unngå ''butikkmerker''. Listerine kan også være en synder. Prøvde det litt en liten periode og fikk frytelig ising. Også tannblekende tannkrem sliter ned emaljen din, siden de inneholder slipemiddel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå