Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til elektronikk.


Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg noen tips på denne oppgaven? Finner ingen teoretisk lesestoff om signalforsterkere.

 

Common_emitter.png

 

 

Kretsen over viser en transistor brukt som en signalforsterker.

Dersom du setter V+ (batterispenninga) til 12V. Hvilke spenninger vil du da sansynligvis måle på transistoren?

Begrunn svaret.

Hva er hensikten med motstanden RE og kondensatoren CE?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du oppgir ingen tallverdier så det er jo bare tull å gå videre med dette.

 

Men for å gi et svar: Du vil måle et sted mellom nær 0 og 12V på transistoren, alt ettersom verdiene du plukker ut.

 

Du finner ingen teoretisk lesestoff? Vel jeg finner dette i haugevis på nettet. Det kalles "common emitter" på engelsk.

Eksempel på en fin side er denne.

 

Har du verdier på motstandene og setter deg mer inn i stoffet så skal jeg nok kunne hjelpe deg videre.

Lenke til kommentar

Stemmer det geir nevner her, er en common emitter, eller emitterfølger i norske lærebøker.

Hva går du for linje som ikke får oppgitt verdier på komponentene?

 

C<in> bruker iallefall for å glatte bort støy, altså ta bort høyfrekvente komponenter og kun la DC (ren spenning) inn til transistorens base.

Strømmen du får inn på basen bestemmer hvor mye strøm som kan gå gjennom kollektor->emitter.

R<C> brukes for å begrense spenningen inn på kollektor. C<out> er nok en filtrering.

 

R<1> og R<2> er en spenningsdeler (Ubase = VCC* R2/(R1+R2)). Dette for å holde basespenningen konstant.

 

Håper dette hjelper noe :)

Lenke til kommentar

På løst øyemål uten å ha sett så mye inn på saken:

 

Dette er et standdard forstrekertrinn for en NPN transistor.

 

Oppgavene til resistansene R1, R2 og Rc og RE er å sørge for at det flyter riktig mengde likestrøm gjennom transistoren i de to diodeovergangene, slik at den får et riktig arbeidspunt.

 

Kollektor-base overgangen jobber i sperreretningen, og denne vil ha ett eller annet sted mellom 1 og 12 Volt over seg.

 

Base-emitter overgangen jobber i lederetningen, slik at denne vil ha 0,6 Volt over seg, hvis det dreier seg om en silisium transistor.

 

C-inn er der for å filtrere vekk en likespenningskomponent i inngangssignalet. Den slipper gjennom et vekselspenningssignal. C-ut er tilsvarende for å slippe ut et vekselspenningssignal, men ikke et likespenningssignal. Ce er der vel for å kortslutte et vekselspenningssignalet på dette punktet til jord.

 

Signalet inn på kretsen vil være i motfase med signalet ut. (Tror jeg... så sant at ikke kondensatorene skaper så mye faseforskyvning at det ikke blir slik.

 

Over basis-emitter vil du måle 0.6 volt fordi dette er spenningsfallet over en silisiumdiode i lederetningen.

 

Over kollektor-emitter så vil du måle 12 V - (URC+URE). Dette vil ikke være en fast verdi. Det vil variere med hvor mye likestrøm som går i kretsen, og med andre ord resistansverdiene for de fire resistansene.

 

Har ikke sett inn på dette stoffet på ca 980 år, men tror det skal være sånn ca rett (??!)

 

Edit:

 

Kollektor-basis må vel få 12 V - 0,6 V = 11,4 volt over seg. Mon det ikke blir slik ? .. Stemmer ikke helt du må også trekke fra U-RE

 

Ser ellers på regneeksempler på weben at de ikke regner 0,6 men 0,7 for basis-emitterovergangen som er i lederetning.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

C-inn er der for å filtrere vekk en likespenningskomponent i inngangssignalet. Den slipper gjennom et vekselspenningssignal. C-ut er tilsvarende for å slippe ut et vekselspenningssignal, men ikke et likespenningssignal. Ce er der vel for å kortslutte et vekselspenningssignalet på dette punktet til jord.

Oj, beklager... Jeg tenkte som når kondensatorene var koblet til jord og lavpassfiltrerte. Disse er selvfølgelig der for å ikke slippe gjennom DC-komponenter.

Lenke til kommentar

Denne teorien har jeg glemt ut for lengst, så det kan være at jeg bare "surrer", men jeg tror at Thevins teorem bare passer for passive liniære komponenter. I en transistorkrets så har man en aktiv ulinjær komponent. Er ikke sikker på om jeg har rett, men her er i alle fall en link til Thevinin (Hvis man hadde tatt ut transistoren så kunne denne kanskje brukes, men i en transistorkrets så er det vel transistoren som er det sentrale, og denne er "aktiv" dvs med forsterkning, og den er i utgangspunktet uliniær.) Oppgaven til de fire resistansene er jo å framskaffe et arbeidspunkt for transistoren der den jobber mest mulig lineært.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg har rett i det hele tatt, så det ville være interessant om noen i så fall kunne korrigere meg.

 

Edit:

 

Jeg tok feil, men jeg lar bare beraktningen stå der allikevel, ettersom problemstillingen er interessant nok. Man bruker altså Thevinins teorem for forenkling og bergening av transistorkretser, eksempel.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...