Gå til innhold

Slik blir startmenyen i Windows 8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, det er så det tamarin.

Man kan legge logoer på panelet - men blior det mange visses ikke alle - man må rulle. Og mitt problem er at jeg har nok alt for mange, og bruker alt for mange :)

Dessuten fyller jeg opp skrivebrodet med snarveier fra en hel masse prosjekter og skriverier - som det er veldig greitt å ha en oversikt over.

Det ser sikkert rotete ut for andre enn meg - men de skjønner jo ikke systemet mitt. (jo - det er en åre i galskapen)

 

Som jeg skreiv, mener jeg at den største bommerten i den trenden som hersker på skrivebordsfronten for tia, er mangel på tilpassingsmuligheter.

Jeg mener jo at det beste skrivebordet er det som selv den særeste jævel kan justere til sitt bruk.

Kjærnene holder i massevis som de er til mitt bruk iallfall.

Ja, slik er det i Unity. I Gnome Shell skalerer ikonene, men om du har veldig mange programmer oppe kan de bli litt små. Det er mulig å legge til meny i snarveiene (mener jeg også har brukt det før, men ser ikke ut til å være standard på 11.10) på Unity om man ikke liker den heldekkende menyen, da vil det fungere mer som tidligere.

 

Skrivebordet mitt på Linux har stort sett alltid vært helt fritt for ikoner, har aldri sett behov for å ha noe der da jeg synes det er lettere å organisere filer og programmer på andre måter. I Windows 7 har jeg et hav av ikoner, både som snarveier til programmer og filer. Synes menyen i Windows 7 og alle mappene er vanskelig å lete i.

 

Akkurat der er jeg helt enig. Synes det egentlig var tull å lege et eget skall for Gnome. De kunne heller laget disse endringene som tilpasninger til vanlig Gnome, slik at de funksjonene kunne blitt lagt til Gnome og man kunne velge hva man ønsket. Av de to foretrekker jeg helt klart Gnome Shell, men er allikevel noen funksjoner jeg skulle hatt over fra Unity.

 

Angående mulighet til å gjøre endringer på skrivebordet synes jeg både Mac OS (iallefall etter hva jeg har fått inntrykk av i en rekke skjermbilder) og Windows har svært lite muligheter her sammenlignet med de mange åpne skrivebordsmiljøer, spørs om Windows 8 blir noe annerledes her. KDE og Xfce har fortsatt gode muligheter for å forandre på skrivebordet, og Gnome Shell ser ut til å få flere og flere tillegg.

 

Nå kommer jo snart W8 beta, og da bør nok en del mer være på plass. Blir interessant å teste ut iallefall.

Lenke til kommentar

Jeg setter opp "Min Datamaskin" som verktøylinje på oppgavelinjen, så bruker jeg bare den, startmenyen skulle vert win 98 style, (altså ren) og ikke den stygge driten som viser hva du brukte sist og et søkefelt som suger... det skulle vert mulig å holde musepekeren over feks. kontrollpanel og så få opp undervalgene på høyre side som før, nå må man åpne et nytt vindu der alt er veldig fint og uoversiktlig gjemt bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...