Gå til innhold

Her er Galaxy Nexus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne ikke ha vært mer enig. For noen år siden vurderte jeg å bytte ut min HP 6715b med 1680x1050 oppløsning på en 15.6" skjerm, ment fant ut at en tilsvarende skjerm var bortimot umulig å finne uten å måtte kjøpe en virkelig dyr laptop. Denne saken kostet meg 4000 kr for fem år siden... :roll:

Endret av LordErik
Lenke til kommentar

Hva er greien med at den ikke støtter minnekort? Det har ikke Galaxy Tab 10.1 heller så vidt jeg vet. Skal jeg bytte bort fra Apple-regimet, så er muligheten til å bruke minnekort et av de viktigste argumentene.

Er ikke det fordi det går raskere? Synes ihvertfall 32 GB innebygd er helt greit!

 

Bittelitt skuffet over designet ikke ble mere slik:

 

http://www.yugatech.com/blog/wp-content/uploads/2011/09/google-nexus-prime-samsung.jpg

 

Da ville den sett helt RÅ ut..

Lenke til kommentar

Hva er greien med at den ikke støtter minnekort? Det har ikke Galaxy Tab 10.1 heller så vidt jeg vet. Skal jeg bytte bort fra Apple-regimet, så er muligheten til å bruke minnekort et av de viktigste argumentene.

Er ikke det fordi det går raskere? Synes ihvertfall 32 GB innebygd er helt greit!

 

Ble selv overrasket over fraværet av minnekort. Pretenderer ikke å ha fasiten, men her er en mulig forklaring på hvorfor.

 

De fleste har fått med seg at Microsoft har gått til søksmål og/eller trussel om søksmål mot en rekke telefonprodusenter som benytter Android. Årsaken er angivelig bruk av «teknologi» som er beskyttet av patenter. Den siste produsenten var Samsung, som samme med de øvrige valgte å inngå et forlik. Hvilke patenter det er tale om er ukjent, og Microsofts motpart blir tvunget til, som del av avtalen, og ikke opplyse om dette. Mao. for hver Android enhet som blir solgt så tjener Microsoft X antall dollar ut fra slike avtaler ifølge mediaomtale.

 

Så tilbake til minnekortet, hvorfor fjerner de det? Som kjent bruker man normalt Fat32 på slike kort, slike at forbrukeren kan koble kortet til sin pc/Mac – som støtter Fat32 ut av boksen. Linux kjernen støtter også Fat32 ut av boksen(noe som kan fjernes hvis man ønsker det).

 

Filsystemet Fat ble utviklet av IBM, men har i etterkant fått flere tillegg utviklet av Microsoft(bla muligheten til å benyttet lengre filnavn). Patentrettighetene til dette fikk Microsoft innvilget i 2006(omtale). Dette under protester(og flere mener rettigheten ikke er rettsgyldig).

 

Tomtom, som benyttet Linux kjernen i noen produkter, var første produsent som Microsoft besøkte(omtale). Forlik ble inngått. Etter det har det gått slag i slag hvor samtlige produsenter har inngått forlik.

 

Merk det pågående søksmålet mellom Microsoft og Motorola Mobile(som Google for øvrig holder på å erverve). Istedet for å inngå et forlik valgte Motorola Mobile å møte Microsoft i retten; det blir svært interessant å se utfallet av denne saken her(det er en mulighet for at Microsoft taper patentrettighetene her). Merk at de fleste av patentene Microsofts påberoper seg her knytter seg nettopp til Fat32, de samme numre som Microsoft fikk innvilget i 2006.

 

En artig side av saken er at dersom man på forhånd betaler lisens for å bruke fat systemet så kommer man i konflikt med GPL lisensen som Linux kjernen er sluppet under. Smart trekk av Microsoft!

Companies who have licensed FAT patents from Microsoft cannot use the publicly available GPL-licensed VFAT implementation,” noted Mikko Välimäki, Tuxera CEO and recognized open source legal expert. “If you don’t license Microsoft patents, you risk a patent lawsuit. If you license the patents, you need to also replace the GPL software in Linux, or you risk a copyright lawsuit.

 

Ved å fjerne minnekortet fjerner man samtidig behovet for Fat, og slipper unna lisenskostnaden til Microsoft. I et hardt presset marked med stor konkurranse kan jeg tenke meg at dette betyr mye. Særlig når Microsoft/Nokia selv kan tilby billigere enheter ettersom de selv ikke har lisensutgiften.

 

Media på nettet har blåst dette opp til at «Microsoft får X dollar pr Android», men jeg tror ikke dette er riktig ettersom slike avtaler ofte har en begrensning oppad(maksimalsum). Videre antar jeg avtalene bare knytter seg til salg innenfor det amerikanske markedet, og salg utenfor av amerikanske selskaper. Ergo er det neppe slike summer som media på nettet fremstiller det som.

 

Personlig vil det være fint å kunne kjøpe en telefon hvor jeg slipper å betale til Microsoft, for et slikt selskap ønsker jeg ikke å støtte.

Treffende kommentar på Slashdot: "This is nothing more than a legalized protection racket.

Microsoft has made claims for years to own the patents on various aspects of Linux (which Android is built on), making only vague references and never specifying what exactly it owns. It then uses this to strongarm companies using Linux into paying them royalties.

The best part is that, unlike illegal protection rackets, this one is entirely supported by the broken patent (and legal) system we have today."

 

Jeg er ikke ekspert på dette, og hvorfor støtte for minnekort er fjernet vet bare Samsung/Google(noe de ikke har gått ut med offentlig så langt jeg vet) - dette er bare min lille teori.

Lenke til kommentar

"Det kanskje mest skuffende med Galaxy Nexus ser ut til å være kameraet på baksiden, som kun har en oppløsning på 5 megapiksler" ??? Mitt Nikon Coolpix 995 fra 2001 - med 3 Mpix - grisebanker fortsatt ethvert mobilkamera. Med den sensorstørrelsen vi snakker om i mobiltelefoner, er færre piksler == bedre bildekvalitet. Dette viser at Samsung har selvsikkerhet nok til å hoppe av megapikselkarusellen. Den største svakheten ved mobilkamerae er lysstyrken; større piksler er det vi trenger, ikke å pakke 12Mpix inn på en latterlig bitteliten sensor.

Lenke til kommentar

Offamei, nå er pixelhaterne ute å går.

 

De bildene jeg har sett fra denne telefonen er latterlig dårlige. Filmingen derimot var god.

 

Venter å ser hva Nokia kommer med...

 

Hvor har du sett bilder tatt med Galaxy Nexus? Regner med du kan hoste opp en god kilde siden du har så bastant mening om kvaliteten...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...