Gå til innhold

bygger i5 2500k pc til gaming (klar til skyrim) trenger tips til deler + balansering


Anbefalte innlegg

Heisann HW!

 

en gang ca hvert 2-3 år bygger jeg ny pc fra bunnen av. den tiden har nå kommet og etter noen dager med masse research og mye gledelig nytt på markedet (jeg følger bare med på nytt hardware når jeg skal bygge nytt) har jeg kommet fram til en start på hva jeg skal skaffe meg. spørsmålene mine står nederst i inlegget for de som ikke orker å lese alt med en gang.

 

dette er hva jeg har bestemt meg for hittil:

 

i5 2500k cpu

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=619274#reviews

 

1600mhz 2x4gb corsair vengeance ram

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=618010#extra

 

og ett Gigabyte GA-Z68X-UD3P-B3 hovedkort

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=635393

 

har vurdert dette skjermkortet: xfx radeon hd 6950 2gb

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639513#extra

 

og skal skaffe ny psu på egenhånd. tenkte meg ca 650w eller mer. har 5 sata disker i pc'en også. utenom dette skal jeg senere skaffe meg en ssd disk på rundt 500mb read/write (tar opp ny tråd om dette senere)

 

rett før jeg kom hit, fikk jeg se at komplett har en pakke ute med ca det oppsettet jeg tenkte.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649116#info

 

jeg tror jeg fortsatt vil velge det jeg har planlagt istedenfor komplett settet. mine grunner til det er dette:

 

hovedkort:

hovedkortet i komplett pakka har integrert skjermkort. har på følelsen det trekker ned andre kvaliteter. vil tro det jeg har funnet fram blir bedre da, og bittelitt billigere.

 

ram:

rammet jeg fant har 1,5v istedenfor 1,65v (kjøligere?) og har bedre stock timings (9-9-9-24 istedenfor 9-9-9-27) så jeg vil tro rammet jeg valgte er bedre. koster ca det samme uansett.

 

jeg har planer om å overclocke systemet også når/hvis det trengs, jeg har stort romslig kabinett også (haf 922) pc'en blir brukt som en blanding av gaming og multimedia rig. ikke no redigering av film, musikk eller bilder. den står alltid plugga i en 40" 1080p tv

 

 

hovedgrunden til at jeg vil oppgradere er pga skyrim. ikke at jeg vil spille bare det, men hvis jeg gleder meg til en tittel, og skal oppgradere pc'en, så vil jeg ha pc'en istand til å ta det flytende. jeg vil tro oppsettet jeg har funnet er raskt som fy, men jeg sliter alltid med å finne riktig skjermkort. eneste kravet mitt er dx11, og helst ikke så bråkete.

 

jeg har alltid hatt nvidia, men siste skjermkortet mitt er ett ati kort. jeg vet egentlig ikke hva jeg skal velge, men har blitt kjent med ati drivern så tror jeg vil holde på den, om det ikke er stor grund til å velge nvidia igjen:P

 

jeg vil holde skjermkortbudsjettet på under 2000kr. hvis jeg burde bruke 2500kr på skjermkort for å få mest ut av pc'en så gjør jeg kanskje det, men må jeg bruke 5000kr, eller sli/x-fire sett,så kjøper jeg bare ett til 2000kr og oppgraderer etterpå.

 

 

 

 

 

 

så kommer spørsmålene:

 

hva syns dere om hovedkort/ram/cpu oppsettet mitt?

bør jeg fortsette med skjermkortet jeg valgte? eller velge ett annet i ca samme pris?

 

når jeg kjøper nytt skjermkort eller andre store oppgraderinger, så kommer det alltid ny teknologi RETT etterpå. som da jeg kjøpte dx9 kort til 5000kr, faktisk 5 uker før dx10 kom ut, og da jeg kjøpte siste skjermkortet mitt (dx10) så kom dx11 rett ut etterpå det igjen også. kjøpte nytt framtidsrettet hovedkort sist også med ddr2 ram og visste heller ikke at ddr3 var på vei. er jeg trygg for sånne nye teknologier for i hvertfall noen måneder fremover?:p

 

bonus spørsmål:

hvorfor er nvidia 590 3 ganger så dyr som hd 6950?

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=629169#extra

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=639513#extra

 

590'n ser jo drit treg ut i forhold til 6950'n (med tanke på coreclock og memclock)

selv om 590 er dual gpu kort så ser 6950'n bedre ut i x-fire og billigere. ser at 590'n har openGL 4.1, hvorav 6950'n har openGL 3.2 da, men er det fortsatt verdt så mye mer penger?

 

 

 

takker for alle svar. beklager hvis inlegget ble litt langt, men tenkte jeg skulle få ut så mye info som overhodet mulig:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke hovedkortet som har integrert gpu. alle socket 1155 sandybridge cpu'er har dette.

Det er chipsettet som sier om du kan bruke det elelr ikke. P67 kan ikke bruke integrert grafikk, mens h67/z68 kan det.

 

590 er et dual gtx580 kort, og stiller i en helt annen liga enn 6950. Det kan sammenliknes med 6990 kortet fra AMD. Core clock har ikke alltid så mye å si på ytelse. Flere instruksjoenr pr klokke veier ofte opp for antall core clocks alene.

 

DX12 er langt unna. ta det med ro :p

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

det er ikke hovedkortet som har integrert gpu. alle socket 1155 sandybridge cpu'er har dette.

Det er chipsettet som sier om du kan bruke det elelr ikke. P67 kan ikke bruke integrert grafikk, mens h67/z68 kan det.

 

 

hovedkortet i komplett pakka (og de fleste hovekortene med z68) har jeg sett har hdmi og dvi utganger. ville bare tro at hovedkortet jeg valgte, ville være bedre hvis de brukte penger på å lage de utgangene på det andre hovedkortet:P hovedsaken med det spørsmålet var om hvilket av de 2 hovedkorta jeg burde velge, eller hva annet burde jeg velge:P

 

takker for svar.

Endret av Profanity
Lenke til kommentar

Velg et kraftigere skjermkort. 6950 er bra, men ikke high-end. Dette er et godt kort, til en meget god pris. Den viftestøyen som blir nevnt tror jeg ikke er så gal, og det kan du jo selv stille på(kan hende at viftene går unormalt fort stock i forhold til temp)

 

Jeg har et 570 selv(EVGA HD), og er rimelig fornøyd med overklokkingspotensiale og hvor bra det yter stock:)

 

 

 

 

Hvis du setter pris på eye-candy kan du jo gå høyere. GTX 580 er jo å anbefale, eller Xfire/SLI 6950 eller 570.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Få deg Z68 kortet, det at det er skjermkort i tillegg hjelper deg bare med å spare på strømmen, i tillegg får du SSD cache og alle de andre funksjonene P67 har.

 

Z kort har alt som P og H har, og er ganske enkelt bedre. :)

 

er jo z68 kort jeg har sitti og tenkt på, og som jeg har vist her i tråden. jeg lurer bare på hvilken jeg skal velge, og skal jo ha skjermkort ved siden av. synes det høres ut som hovedkortet suger mer strøm av å ha både integrert skermkort og ett pci-e skjermkort:P

Lenke til kommentar

velg 2x4GB. Mindre sjanse for problemer og lettere å utvide i etterkant.

 

Ang kommentaren om switching mellom integrert og dedikert grafikk er det dessverre poengløst. Med dagens løsning ofrer man mye ytelse på det dedikerte grafikkortet ved å bruke lucid sin løsning da data må kopieres gjennom hovedkortet sine buffere og ut via skermutgangene på hovedkortet. Det blir også veldig problematisk å bruke løsninger med flere skjermer.

 

Kjører man derimot bilde ut på det dedikerte grafikkortet vil man aldri kunne skru det skikkelig av og det vil fortsatt bruke like mye standby strøm som man ville uten bruken av lucid i det hele tatt.

 

Jeg håpet personlig at dette skulle bli den ultimate løsningen hvor man virkelig kunne få skrudd av det dedikerte skjermkortet når det ikke var i bruk og spare strøm/viftestøy/varme på den måten, men ytelsen tar dessverre en ganske seriøs reduksjon.

Endret av Locklear
Lenke til kommentar

Det som er genialt med det integrerte skjermkortet er jo at du kan bruke PC'n selv om skjermkortet ditt har blitt ødelagt eller må sendes inn til rep/garanti. Bare ha det som en buffer lizm yo :yes:

 

er det noen fler som har noe å si på gtx 580?

 

vil det si at nvidia ligger foran for tida eller personlige tanker og idéer?:p

takk for svar

Det er vel ganske jevnt om du sammenligner. Jeg har selv brukt både ATI og nVidia-kort.

 

 

 

 

 

Om du har planer om å kjøre 3 skjermer går du hvertfall for ATI, som kan kjøre dette med ett skjermkort.

 

 

Lenke til kommentar

har bare tenkt å gå 1 skjerm, for tida en 40" 1080p samsung lcd tv. ellers vil jeg bruke en vanlig pc skjerm og flytte over til tv'en under film og kanskje spilling.

 

blir bare single screen, ikke no 3d heller

 

Med et sånt oppsett så vil jeg tro at et Nvidia 560/570 skjermkort vil være mer enn nok for deg, god fps ytelse og generelt god bildekvalitet , minus for ikke støtte av 3 skjermer uten ekstra skjermkort og noe lavere AAA / AF kvalitet (mener jeg).

Lenke til kommentar

det er ikke hovedkortet som har integrert gpu. alle socket 1155 sandybridge cpu'er har dette.

Det er chipsettet som sier om du kan bruke det elelr ikke. P67 kan ikke bruke integrert grafikk, mens h67/z68 kan det.

 

 

hovedkortet i komplett pakka (og de fleste hovekortene med z68) har jeg sett har hdmi og dvi utganger. ville bare tro at hovedkortet jeg valgte, ville være bedre hvis de brukte penger på å lage de utgangene på det andre hovedkortet:P hovedsaken med det spørsmålet var om hvilket av de 2 hovedkorta jeg burde velge, eller hva annet burde jeg velge:P

 

takker for svar.

 

Det er et knall hovedkort, og veldig lett å klokke CPU med det. Jeg oppnådde 4.5Ghz bare ved å trykke autoknappen i asusprogrammet som fulgte med det, og det kjørte div selvtester i forskjellige hastigheter før det landet på 4.5Ghz stabilt, og så stilte den bios på det slik at det er slik hver gang PC'n starter. Kunne sikkert klokket høyere manuelt, men himla enkelt å gjøre det slik da. Og stabilt.

 

At Z68 chipsettet tillater at den integrerte skjermfunksjonen kan brukes er sikkert en fordel. Personlig har jeg ikke benyttet meg av det, og skrudd av funksjonen. Men til noe hinder er det ikke i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...