Gå til innhold

Sølte vann på MacBook


Anbefalte innlegg

Jeg sølte et halvt glass vann på tastaturet, den kortslutta og jeg fikk panikk. Stod med hårføneren i en halvtime etterpå. Så gjorde jeg en stor tabbe: Jeg prøvde å skru Macen på igjen. Etterpå leste jeg at vann ikke var farlig for Macen så lenge man ikke skrudde den på og lot den stå til tørk i ca en uke. Nå skal jeg gjøre det. Hva tror dere? Er den ødelagt? Når jeg prøvde å skru på begynte skjermen å blinke, da jeg kom til skrivebord blinket skjermen fortsatt, og jeg slo den av umiddelbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Troari: Nei det går nok ikke, da mister jeg garantien. Men har sett den på baderommet i V-form så vannet kan renne ut. Uansett så vet jeg at vannet kan tørkes vekk, det jeg lurer på er om det kan ha skjedd noen skader da Macen kortslutta eller da jeg prøvde å skru den på igjen. Vann kan nemlig lede strømmen til steder den ikke skal være, så jeg burde ha ventet minst en uke før jeg koblet til strømmen igjen, men det fant jeg selvfølgelig ut først etterpå.

Endret av trenger-hjelp
Lenke til kommentar
Troari: Nei det går nok ikke, da mister jeg garantien.

Ordet "garanti" kunne du kysse farvel i det øyeblikket vannet traff maskinen din. Alt som oppstår av feil på maskinen din resten av dens levetid kan butikken forsøke og bortforklare med "fuktskade".

 

Men har sett den på baderommet i V-form så vannet kan renne ut. Uansett så vet jeg at vannet kan tørkes vekk, det jeg lurer på er om det kan ha skjedd noen skader da Macen kortslutta eller da jeg prøvde å skru den på igjen. Vann kan nemlig lede strømmen til steder den ikke skal være, så jeg burde ha ventet minst en uke før jeg koblet til strømmen igjen, men det fant jeg selvfølgelig ut først etterpå.

Vann, og andre strømførende vesker, er skadelig på to måter:

- Nummer 1: Det kortslutter kontaktpunkter i maskinen og fører til at komponenter som ikke skal ha strøm, får strøm, komponenter som skal ha lav strøm får høy strøm, komponenter som skal ha høy strøm får lav strøm, komponenter som skal ha strøm får ikke strøm osv. Dette er det som fortest tar livet av elektronikk og som regel skjer det samtidig med vannkontakt eller etter kort tid. Årsaken til at mange opplever at vann/brus/osv ikke ødelagde maskinen var at den var av på det tidspunktet det skjedde, eller at de har hatt veldig mye flaks. Men, som en trøst så skal du vite det at de fleste elektroniske kretser er i dag laget for å tåle feilbehandling, så det er muligheter for at det går bra. Men det er dog ingen selvfølge.

- Nummer 2: Rester av fuktighet sitter fortsatt igjen i maskinen. Over tid vil dette føre til irr, noe som ødelegger kontaktpunkter, ødelegger chipper, ødelegger batterier og gir dårlig kontakt i plugger. Men dette tar tid. Så selv om maskinen overlevde nummer 1 så kan nummer 2 fortsatt ta knekken på maskinen. Og dette er årsaken til at du skal la maskinen tørke så lenge som mulig på et varmt rom, eller demontere maskinen.

 

Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et skikkelig svar nomore. Fint å høre at det fortsatt er et lite håp (og jeg leser nå flere eksempler med Macbrukere det har gått bra for), så jeg ber til høyere makter for at det skal gå bra for meg også.

 

Angående vannrester og langvarige skader: Kan det hjelpe å ta fra hverandre Macen, og skylde vekk fuktigheten med destillert vann på de enkelte delene? Vet du noe om det? Er det verdt et forsøk?

Endret av trenger-hjelp
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for all hjelp, og jeg kan fortelle dere at denne meldingen blir skrevet fra MacBooken min, etter en og en halv uke med uutholdelig venting. Råd til alle som har sølt vann på tastaturet: Vent lengst mulig, jeg slapp å tape 13000 og to år med filer lagret på harddisken ved å gjøre det!

 

EDIT: :new_woot: :new_woot: :new_woot: :new_woot: :new_woot: :new_woot:

Endret av trenger-hjelp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...