Gå til innhold

Lav slideshowkvalitet i Aperture 3 og iMovie?


Anbefalte innlegg

Jeg bruker Aperture 3 til å lage slideshows med fotografiene mine, men når jeg eksporterer slideshowet (til .mov) blir bildene seende ut som lavoppløste jpeg-filer. Dette til tross for at jeg bruker raw-filer fra et fullformatkamera.

 

Jeg har lest at Aperture genererer slideshowet av previews, og jeg har derfor satt kvaliteten til maks på previewene, men det blir ikke bra nok likevel.

 

Har også forsøkt å importere høyoppløste TIFF-versjoner av bildene mine i iMovie, for så å sette det sammen til et slideshow og eksportere dette som 720p .mov. Da skjer det samme. Alt ser rett og slett ut som det er tatt med et 2mp-kamera.

 

Jeg fatter ikke dette, kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et hint er at 720p er oppløsningen 1280x720, altså under én megapiksel. 1080p er 1920x1080, altså ca. to megapiksler.

 

Så - det er ikke høy oppløsning.

 

Generelt vil jeg foreslå å skalere bildene til korrekt oppløsning (1920 eller 1280 i bredden, avhengig av om det er 1080p eller 720p) og skarpe dem opp i korrekt oppløsning, før du setter det inn i slideshowet.

 

 

Poenget her er korrekt skalering og oppskarping når du skal bruke bildene i så lav oppløsning har det heller lite å si for skarpheten om det er fra TIFF, Raw, jpeg eller hva pokker, og om det er fra kompaktkamera eller fullframe - poenget er skaleringen og oppskarpingen.

 

 

Når aperture fungerer som den gjør - husk å velge "Update Previews" når du har endret kvaliteten på previews.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...