Gå til innhold

Nytt 3D skjermkort.


henrik_f

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så langt jeg vet så trenger du ikke egentlig noe "3D" skjermkort for å vise 3D film. Dvs. det er ikke det samme som trengs fra skjermkortet for å vise 3D spill som det er for å vise 3D film.

 

3D spill trenger en sterk GPU. 3D film trenger bare støtte for å kunne vise en dobbel videostrøm (ved mindre du det er anaglyph 3D som bare er helt "vanlig" video) - samt evt. støtte for standarden som du skal benytte. For eksempel om du skal bruke bluray, slik at skjermkortet kan kommunisere med TVen korrekt.

 

Kort sagt er det nok nødvendig med et realtivt nytt skjermkort sli kat alle standardene er støttet - men et 560Ti kort er way overkill. Du trenger bare et low-end kort som har hardware decoding støtte + god støtte for standarder - ikke et kort med sterkt GPU for tradisjonell 3D rendering, for den GPUen vil knapt nok belastes i det hele tatt når avspilling av video uansett - selv 3D video.

 

Som du ser fra din egen link så er det like god støtte på de billigere low-end modellene, så ved mindre du faktisk skal spille på maskinen også så gå gor et rimeligere kort. Det tjener du også på i strømforbruk og støy.

 

PS: Nå vet jeg ikke hvilken maskin du har fra før - men jeg vil tippe at Intels IGP på nyere Intel CPUer også vil kunne gjøre denne jobben hlt uten diskret skjermkort da det har veldig god støtte for hardware decoding osv. Jeg har ikke spesifikt undersøkt støtte for 3D-video standardene på denne men jeg ville vært meget overrasket om det ikke er minst like god støtte for slikt der som på disse skjermkortene. I så fall kan du unngå hele kostnaden med skjermkort - samt alt ekstra støy og strømforbruk. Et slikt oppsett er som regel ideelt for HTPC bruk. Det eneste du ofrer der er 3D spillytelse.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut om pcen kan kommunisere med tven?

ut ifra listen til nvidia ligger ikke min tv i listen, Samsung Ps50C685.

Men den har 3d.

 

Så lenge standardene stemmer før det fungere.

 

Du trenger HDMI 1.4 støtte for 3D over HDMI.

 

Så må kortet støtte avspillingsstandarden. Jeg vet ikke hva du har tenkt å bruke - men om det er bluray 3D så er det den standarden du må se etter.

 

Så lenge du har begge disse på plass og en kabel som også støtter dette så bør vel det egentlig være alt du trenger. Ta det med en klype salt dog - jeg er ikke ekspert det dette da jeg ikke selv har investert i 3D TV enda.

 

Et godt sted å starte er vel å se i brukermanualen for TVen. Der vil det vel stå rimelig klart oppført hva du trenger for å kunne benytte 3D funksjonen på TVen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...