Gå til innhold

Bytte ut GTX 295


K-L-E

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Ønsker og fornye grafikkortet til pcen sammen med de andre komponentene jeg har:

 

intel i7-2600k

8gb 1333 hz ram

Corsair TX 650W PSU

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Antec Twelve Hundred Big Tower

 

Vil det være noen kort (kanskje crossfire) som kan øke fps drastisk iforhold til hva gtx 295 klarer? Tenker på BF3 osv.

 

Takker for svar

Endret av K-L-E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Ønsker og fornye grafikkortet til pcen sammen med de andre komponentene jeg har:

 

intel i7-2600k

8gb 1333 hz ram

Corsair TX 650W PSU

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Antec Twelve Hundred Big Tower

 

Vil det være noen kort (kanskje crossfire) som kan øke fps drastisk iforhold til hva gtx 295 klarer? Tenker på BF3 osv.

 

Takker for svar

 

Dersom du skal spille bf3 vil du få en ganske høy økning i fps med gode nyere kort, siden ditt ikke støtter directx 11. Om du vil ha nvidia er gtx 570 og 580 å anbefale, om du vil ha noe fra AMD så er det 6950 og 6970

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Ønsker og fornye grafikkortet til pcen sammen med de andre komponentene jeg har:

 

intel i7-2600k

8gb 1333 hz ram

Corsair TX 650W PSU

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Antec Twelve Hundred Big Tower

 

Vil det være noen kort (kanskje crossfire) som kan øke fps drastisk iforhold til hva gtx 295 klarer? Tenker på BF3 osv.

 

Takker for svar

 

Dersom du skal spille bf3 vil du få en ganske høy økning i fps med gode nyere kort, siden ditt ikke støtter directx 11. Om du vil ha nvidia er gtx 570 og 580 å anbefale, om du vil ha noe fra AMD så er det 6950 og 6970

 

 

Ville jeg fått til crossfire 6950 eller 6970 på en 650w psu?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Ønsker og fornye grafikkortet til pcen sammen med de andre komponentene jeg har:

 

intel i7-2600k

8gb 1333 hz ram

Corsair TX 650W PSU

ASUS P8P67 LE, Socket-1155

Antec Twelve Hundred Big Tower

 

Vil det være noen kort (kanskje crossfire) som kan øke fps drastisk iforhold til hva gtx 295 klarer? Tenker på BF3 osv.

 

Takker for svar

 

Dersom du skal spille bf3 vil du få en ganske høy økning i fps med gode nyere kort, siden ditt ikke støtter directx 11. Om du vil ha nvidia er gtx 570 og 580 å anbefale, om du vil ha noe fra AMD så er det 6950 og 6970

 

 

Ville jeg fått til crossfire 6950 eller 6970 på en 650w psu?

 

Under full load bruker et 6970 ca 300 w, så jeg tror 650 watt blir litt lite. Du burde heller gå for ett grafikkort nå og evt legge til et i fremtiden når prisen er blitt lavere og spill krever mer, slik jeg gjorde det.

 

Et 6950 under full load bruker ca 250 w, så det er faktisk mulig at du kunne hatt to slike. Nå er jeg ikke sikker på hvor mye en i7 2600k bruker, men tviler på at det er noe mer enn 150 w. Spørsmålet er jo heller om strømforsyninga di har 4 stk pcie strømkabler

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Er litt i samme båt selv. Tror jeg går for GTX 570, SLI senere eller med en gang. Er ikke særlig forskjell på GTX 570 og GTX 580, hvertfall ikke i SLI. Noen uenige på akkurat det? Er det nok forskjell til at det er vits?

 

Vel, 580 er vel ~20% raskere, men for ~40% mer enn 570. Om det er verdt det er opp til deg, men du merker vel ikke veldig mye forskjell i spill

Lenke til kommentar

2x6970 vil vel fungere greit. Er ikke sikker på om hovedkortet ditt støtter sli, hvis det gjør det fungerer 2x570 også godt.

 

Det som holder meg borte fra 6970 xfire (selvsagt 6950 unlocked!) er nok støynivå + temperatur. Er ikke det rimelig ille, spesielt i xfire?

 

Støynivå + temperatur? Jeg kjører to stk 5850 i crossfire og det er ENTEN støy eller varme. Jeg har et crosshair iv formula-hk og jeg har ikke noe spesielt problem med tempen. Dog ligger main kortet på ca 40 c idle med vifta på ca 40%, men de stiger ikke med mer enn ca 20 grader (30 om rommet blir varmt) når jeg spiller.

 

EDIT: skal også nevnes at begge kortene er overklokka til 780/1125

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

2x6970 vil vel fungere greit. Er ikke sikker på om hovedkortet ditt støtter sli, hvis det gjør det fungerer 2x570 også godt.

 

Det som holder meg borte fra 6970 xfire (selvsagt 6950 unlocked!) er nok støynivå + temperatur. Er ikke det rimelig ille, spesielt i xfire?

 

Støynivå + temperatur? Jeg kjører to stk 5850 i crossfire og det er ENTEN støy eller varme. Jeg har et crosshair iv formula-hk og jeg har ikke noe spesielt problem med tempen. Dog ligger main kortet på ca 40 c idle med vifta på ca 40%, men de stiger ikke med mer enn ca 20 grader (30 om rommet blir varmt) når jeg spiller.

 

EDIT: skal også nevnes at begge kortene er overklokka til 780/1125

 

Nettopp, om det er enten støy eller varme så er vel ikke det så bra. Men uansett så er det 6950 det er snakk om, ikke 5850 som du har. :)

 

*Edit:

Ta en titt på hvilken som helst review du vil av 6950/6970 xfire, samtlige kritiserer både støynivå og temperatur. Quote fra reviewen over:

 

"When we played Just Cause 2 we were able to get the AMD Radeon HD 6970 very hot and extremely loud."

Endret av -sebastian-
Lenke til kommentar

Herr var det mye rart:

HD 6950 har en begrensning gjennom powertune på 200W. 6970 har 250W begrensning. Ikke snakk om at de når disse grensene i vanlige spill heller, her snakker vi Furmark eller overklokking.

 

GTX590 eller HD 6990 er dine eneste alternativer for en solid oppgradering. Hovedkortet ditt støtter 16x/4x CFX, som egentlig er sløs med penger. Du er altså begrenset til et kort. GTX 590 og HD 6990 vil gi ca 2x av ytelsen et GTX 295 gir. De vil også fungere på 650W PSU.

 

Angående støynivå og CrossfireX, så kommer dette i stor grad an på hvilke kort man bruker. Referansekortene (som er nesten umulig å få tak i nå) støyer mye, men siden lansering for 10 måneder siden har det kommet mange kort som er langt mer stille. Mine 6950 i CFX støyer nesten ikke, og de ligger på 1.2V og 950MHz. Dette er uansett irrelevant siden TS sitt hovedkort ikke kan kjøre CFX eller SLI på en effektiv måte.

 

HD 6990 støyer en del og kan overklokkes, GTX 590 støyer noe mindre, yter 3-4% dårligere og kan ikke overklokkes. Begge leverer ekstrem ytelse som er praktisk talt unødvendig mye på 1920x1080, tenk deg 80fps i Crysis på Very High med 8xAA.

 

EDIT:

6950-kort kan ikke unlockes til 6970-shadere og TMUs, AMD har begynt å laserbrenne brikkene. Ikke at forskjellen i ytelse er enorm (1-2% per MHz, som lett tas igjen med lavere strømforbruk med færre shadere)

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herr var det mye rart:

HD 6950 har en begrensning gjennom powertune på 200W. 6970 har 250W begrensning. Ikke snakk om at de når disse grensene i vanlige spill heller, her snakker vi Furmark eller overklokking.

 

En av mine venner har et 2GBs 6970-kort og med 3dmark06 drar kortet 298 w

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Herr var det mye rart:

HD 6950 har en begrensning gjennom powertune på 200W. 6970 har 250W begrensning. Ikke snakk om at de når disse grensene i vanlige spill heller, her snakker vi Furmark eller overklokking.

 

En av mine venner har et 2GBs 6970-kort og med 3dmark06 drar kortet 298 w

Da har han enten skrudd på powertune +20%, målt feil, skrudd av powertune på et vis, eller lyver.

Anandtech testet powertune, resultatene var fantastisk nærme begrensningene satt i powertune.

Lenke til kommentar

Jeg kjører på 1920x1080 oppløsning. Høres ut som gtx 590 eller radeon 6990 blir det beste alternativet. Men tror kanskje jeg da bør heller vente til de nye kortene kommer i 2012 pga prisen og tilgjengelighet for disse kortene (svært få på lager rundt omkring). Leste et sted hvor det var snakk om at kortene blir ikke så mye bedre i ytelsen, men at dem vil fokusere på og gjøre kortene mindre.

Lenke til kommentar
Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Mens du venter på neste generasjon så kan du jo gjøre ren kjøleren for støv, samt skifte kjølepasta på GPU(ene). Dette er ikke vanskelig hvis du ikke har bare tommeltotter. Hele kjøleren og deksel er som regel i ett stykke som er skrudd fast til kortet med skruer. Løsne samtlige skruer og ta deksel og / eller kjøleren forsiktig rett ut fra kortet. Det kan hende den sitter litt fordi gammel kjølepasta har brent seg fast. Gjør godt rent og legg på ny kjølepasta. Monter kjøler og deksel i motsatt rekkefølge som du tok den av og skru til samtlige skruer for hånd, og ikke ta for hardt i.

 

Når kortet har gått varmt over lengre tid så tørker kjølepastaen inn og har ikke samme ledende egenskaper lenger, og må derfor fornyes (les skiftes) for at kortet skal kunne kjøles normalt. Det samme gjelder for fjerning av støv som setter seg i vifta og kjøleribbene. Bruk trykkluft på boks for å fjerne støvet. Hold på vifta mens du blåser rent at du ikke ødelegger lageret i vifta.

 

Etter denne operasjonen er kortet som nytt igjen og varer enda lenge før du trenger å pensjonere det.

 

Jeg har med hell gjort dette på flere av mine gamle 9800GX2 som sto i folding over lang tid. Her var kjølepastaen nærmest blitt som betong siden disse kortene gjerne lå på 105 grader Celsius og mer over lang tid.

Endret av -alias-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har hatt GTX 295 kortet nå siden release. Men har problemer at det blir så veldig varmt, pcn skruer seg av når jeg spiller.

 

Mens du venter på neste generasjon så kan du jo gjøre ren kjøleren for støv, samt skifte kjølepasta på GPU(ene). Dette er ikke vanskelig hvis du ikke har bare tommeltotter. Hele kjøleren og deksel er som regel i ett stykke som er skrudd fast til kortet med skruer. Løsne samtlige skruer og ta deksel og / eller kjøleren forsiktig rett ut fra kortet. Det kan hende den sitter litt fordi gammel kjølepasta har brent seg fast. Gjør godt rent og legg på ny kjølepasta. Monter kjøler og deksel i motsatt rekkefølge som du tok den av og skru til samtlige skruer for hånd, og ikke ta for hardt i.

 

Når kortet har gått varmt over lengre tid så tørker kjølepastaen inn og har ikke samme ledende egenskaper lenger, og må derfor fornyes (les skiftes) for at kortet skal kunne kjøles normalt. Det samme gjelder for fjerning av støv som setter seg i vifta og kjøleribbene. Bruk trykkluft på boks for å fjerne støvet. Hold på vifta mens du blåser rent at du ikke ødelegger lageret i vifta.

 

Etter denne operasjonen er kortet som nytt igjen og varer enda lenge før du trenger å pensjonere det.

 

Jeg har med hell gjort dette på flere av mine gamle 9800GX2 som sto i folding over lang tid. Her var kjølepastaen nærmest blitt som betong siden disse kortene gjerne lå på 105 grader Celsius og mer over lang tid.

 

Flott. Jeg skal prøve det med kjølepastaen. Jeg tok hele pcen for støv med en luftkompressor i helgen. Tar den jevnlig ca 1 gang hver andre måned. Og det hjelper på temperaturen. Men antar kjølepasta vil hjelpe enda mer.

 

Har hatt problemer hvor kortet topper 100 grader, og kanskje litt over. Men har aldri overklokka noe. Det er nå nylig at pcen skruer seg av automatisk når jeg spiller Rage på multiplayer. Men da er ikke kortet på mer enn 70-80 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...