Gå til innhold

Hvor mye bruker dere på månedlig budsjett ?


Qwseyvnd

Anbefalte innlegg

Hei, det lurer jeg på :S

 

Min budsjett

Gjeldfri på huslån men har 1,2 millioner i fellesgjeld men hybelutleie dekker 60% av min husleie og skattefritt, 8300 kr per måned.

Mat 4500,- Fordi jeg spiser ute på gode restaurantene og drikker brus, smoothie, litt øl, og vann med mine nærmeste venner :p. Men skal prøve å redusere til 1500 kr per måned.

Strøm ca 500,-

Klær 300,-

GET TV og bredbånd 210,-

Ingen bil, ingen andre forbrukslån.

Når jeg flyttet inn trengte jeg ikke å kjøpe andre ting, fikk alt gratis.

Igjen per måned ca 6.000 kr, men 9000,- når jeg skal redusere matutgifter; det sparer jeg til ferier og eventuelle behov.

 

Jeg er nysgjerrig etter at jeg har sett noen innlegger der folk bruker svimlende mye penger, over 20.000 kr hvert eneste måned når noen av dem kan reduseres med 2/3 del.

Hva med deres?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har vel egentlig aldri hatt noe budsjett - noen ganger sparer jeg 20-30.0000 pr mnd - andre ganger går jeg 20.000 i minus. Det viktigste er at man over tid går i pluss.

 

Ser jo ikke noe galt i ditt forbruk - å sitte igjen med penger hver måned må jo være hovedformålet - og siden du ligger på rundt 6000 kroner spart hver måned må du vel være fornøyd? MANGE som har det verre - for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Du har jo relativt lave boutgifter hvis jeg forstår deg rett - du betaler 40% av 8300?

Samtidig sparer du deg for mange utgifter ved å ikke ha bil. Og det samme gjelder barn ;)

Ser også at f.eks forsikring, ferie/reise, hobby o.l. mangler i budsjettet ditt. Mange vil vel si at ferie/reise går under sparing, men i mitt hode er det ikke sparing hvis man planlegger å bruke de på noe konkret. Da foretrekker jeg å dele det opp i månedsbeløp i budsjettet for å gjøre det synlig.

 

Ellers er det vel sånn at man tilpasser utgiftene etter inntektene. Jeg har i alle fall merket at jeg bruker mer penger og kjøper dyrere/bedre ting etter hvert som inntekten har økt i løpet av årene.

Lenke til kommentar

Jeg pleier også å spare ca 6000 i måneden. Har ca 40k utbetalt i snitt per måned (inkl feriepenger), og sitter igjen med ca 21k etter at alle utgifter er betalt (inkluderer BSU-sparing). Av det som er igjen går ca 9000 til variable utgifter (i hovedsak mat, lunsj på jobben, festing, klær osv), sparer ca 6000 i måneden til ferier. Da er det 6000 igjen som jeg bruker til sparing i fond og aksjer.

Lenke til kommentar

1500 i måneden på mat? Virker veldig lite spør du meg. Ser ikke at du har nevnt husholdningsting, og det blir fort litt penger der i lengden. Med 1500 i måneden har du 50 kroner å bruke på mat hver dag, og hvis du skal ha en øl ute på byen er du allerede over for den dagen. SIFO anbefaler vel 2500 kroner hver måned i tillegg til 320 kroner på husholdningsartikler og 490 på helse og hygiene.

Lenke til kommentar

I et budsjett pleier jeg hvertfall å anbefale at man bør ta med alt man vet om av faste utgifter. Det kan være i tillegg til bolig/fellesgjeld ting som forsikring, telefon/internett/TV, kommunale avgifter, vannavgift, noen har boligskatt, kringkastingsavgift, medlemskap i foreninger, blader/aviser man abonnerer på.

 

Det er nok mange som bruker mye på unyttig handling og mange bruker mye på ting de ikke regner som kostnader. Om man har bil, røyker og liker å kjøpe en kaffe eller to på kaffebar hver dag så er det vanskelig å kalle det sløseri, men det blir fort noen tusen i måneden. Dinside.no har en kalkulator mener jeg å huske der man kan regne på sånne småkostnader, og tror de fleste blir overrasket over hvor mye man bruker.

 

Legger man sammen alt så har man hvertfall forklart noe av grunnen til at noen har 20000 i måneden i variable kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du går med overskudd synes jeg ikke du skal kutte ned på gode restauranter og sånn med venner, bare for å øke sparingen.

 

Jeg har aldri hatt budsjett, men spart noe enten jeg har tjent lite eller bra.

 

Luksusfellen er jo et rasende festlig underholdningsprogram, følg med der!

Lenke til kommentar

Så lenge du går med overskudd synes jeg ikke du skal kutte ned på gode restauranter og sånn med venner, bare for å øke sparingen.

Kommer nå an på så meget. Penger er der for at vi skal få organisert ting slik vi vil ha de; ser man for seg å fortsette med samme bil, bolig og jobb som i dag er det neppe noen grunner til å spare de helt enorme summene. Har man andre utgifter eller drømmer i horisonten kan det være greit å kutte en del hardere i forbruket.

 

Jeg svinger mellom perioder med mye eventyr og høyt forbruk og nokså sparsommelige perioder der jeg lader opp til nye turer. Nå er jeg i oppsparingsmodus, ca. 60% av nettoinntekt havner i en eller annen form for sparing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er student, men bor alene og har ca 9500 i mnd. Pengene går for det meste til husleie som er 2250, strøm ca 500kr mnd, husholdningspartikler ca 250kr mnd og mat/drikke som vipper på 2000kr. Andre indirekte kostnader som telefon og inet får jeg dekket. Ofte setter jeg av en tusenlapp for å sikre at jeg har råd til uforventede kostnader, og resten går for det meste til klær. :w00t:

Lenke til kommentar

Så lenge du går med overskudd synes jeg ikke du skal kutte ned på gode restauranter og sånn med venner, bare for å øke sparingen.

Kommer nå an på så meget. Penger er der for at vi skal få organisert ting slik vi vil ha de; ser man for seg å fortsette med samme bil, bolig og jobb som i dag er det neppe noen grunner til å spare de helt enorme summene. Har man andre utgifter eller drømmer i horisonten kan det være greit å kutte en del hardere i forbruket.

 

Jeg er helt enig. Vi lever i en tid der kjøpekraften til en Nordmann i form av flybilletter er helt absurd. Det burde være nok av drømmer som kan realiseres.

Lenke til kommentar

Det er da ikke så veldig høyt, ihvertfall ikke i mine øyne.

Jeg er i en fase i livet der jeg arbeider meg opp en solid garderobe etter å ha funnet en generell stilretning jeg føler meg komfortabel med, og dermed blir det en del innkjøp. Dette er jo produkter som kommer til å holde lenge, og jeg legger f.eks. noe større summer i kvalitetssko i stedet for å kjøpe noe på Eurosko som faller fra hverandre etter et år. Går heller for noen ordentlige skinnsko, lagd i England der mye av prosessen er gjort for hånd.

Dette er da produkter som kommer til å holde seg godt i mange, mange år fremover. Nå ble dette en liten digresjon, men poenget mitt er at som student er det normalt å ha funnet ut hva man vil videre i livet og gjerne ha fått en del ting på plass -- deriblant klesstil. At man da bygger seg opp en solid garderobe og dermed legger mye penger i det er ikke noe jeg reagerer på.

Lenke til kommentar

Madammen bruker vel 90% og perioder 100% av inntekt, mens jeg bruker 5-10%. Endel går til langtidssparing, mens resten går til perioder med eventyr og høyt forbruk som Euklid nevner. Viktig å leve og ikke bare være til.

Enten tjener du hyggelig mye, eller så har du noen imponerende sparetriks. (Alternativt er grunnen til at du kan spare alt at du lever på din bedre halvdel! ;))

 

At man da bygger seg opp en solid garderobe og dermed legger mye penger i det er ikke noe jeg reagerer på.

Ikke noe å reagere på i den forstand at det er galt, bare at det er et vesentlig avvik både fra det normale og det nødvendige.

 

(Men jeg har slitt ut en hel del par sko fra Lobb, Green og andre – har ikke nevneverdig tro på at kostnaden over tid blir så alt for lav ...)

Endret av Euklid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at det er et vesentlig avvik. De aller fleste jeg kjenner legger ganske mye penger i klær i løpet av et helt år, og det ville ikke forundret meg om det lå nærmere 2000 kroner i måneden i gjennomsnitt.

 

Så litt off-topic:

Når det gjelder kostnad over tid - med daglig rotasjon og regelmessig vedlikehold kan du få et par sko fra John Lobb, Edward Green og de andre prestisjemerkene til å være i god stand i 10 år, og når skoene da koster 5000-8000 kroner og du får brukt de i 10 år er det snakk om under en tusenlapp i året.

Til sammenligning vil man, etter min erfaring, måtte erstatte et par sko fra Eurosko et al hvert år, og de koster fort 8000-1000 kroner. Det blir med andre ord omtrent de samme kostnadene per år, men innstegsprisen er jo såklart en del høyere hvis man velger å gå for førstnevnte.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så sikker på at det er et vesentlig avvik. De aller fleste jeg kjenner legger ganske mye penger i klær i løpet av et helt år, og det ville ikke forundret meg om det lå nærmere 2000 kroner i måneden i gjennomsnitt.

 

Om noen har en gentleman boble eller hva det er snakk om og at det gjør at en yter bedre er det jo en bra investering, ellers er det ren sløsing. Såpass mye penger i et par sko høres ikke normalt ut, ihvertfall ikke om gjennomsnittet på klær i mnd lå på 2000 kroner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...