Gå til innhold

Lenovo klatrer mot PC-toppen


Anbefalte innlegg

Har selv lite erfaringer med Lenovo, selv syns jeg ASUS er et bedre merke.

 

Rett og slett fordi den er mere beregnet på pc byggere, laptopene er normale.

 

Har så vidt sett bilde av lenovo

 

http://www.testvinnerene.no/2009/03/lenovo-thinkpad-w700/

 

Og jeg syns den ser veldig kjedlig ut.

 

Asus er den produsenten jeg personlig vil anbefale på privatmarkedet, men i bedrift er Lenovo kongen.

 

Den maskinen du linker til er en 2 år gammel maskin som Lenovo ikke har videreført i år siden for få kjøper 17-tommere i den modellen. Her kjøper de heller mindre maskiner som de setter i docking og kobler til ekstern skjerm.

Grunnen til at ThinkPad-ene til Lenovo ser såpass konservative ut er fordi det er det kundene vil ha og at det fungerer. Det er utrolig mange sikkerhetsfunskjoner bygget inn i en slik maskin og den tåler en kraftig trøkk.

 

Lenovo's maskiner for privatmarkedet heter Ideapad.

Her kan du se hvordan Lenovo's kommende ultrabook vil se ut:

 

Lenovo Ultrabook

 

Nå har vel Lenovo/IBM alltid hatt et traust utseende, og det er nesten ikke mulig å se forskjell på en splitter ny Lenovo Thinkpad og en 7 år gammel IBM Thinkpad, i avslått tilstand. Sannheten er at uansett størrelse, så ser de grusomt stygg ut. Når de da koster ca det samme som en Macbook Pro, så tar jeg heller en Macbook Pro og legger til prisen av en stk Win7-lisens.

 

Men som du sier, IBM/Lenovo's Thinkpad-serie har rykte på seg for å være svært gode og driftssikre, så skjønner at bedriftsmarkedet har "elsket" detmerket, nå man likevel er på windows-maskiner. Selv ville jeg pga utseende alene heller valgt en HP i business-serien (og hold for all del Pavilion-serien borte fra diskusjonen. Hadde blokkert så mye, at jeg måtte inn på hp.no for å komme på navnet på drittserien).

 

For mitt behov, så holder en ultrabook eller en macbook air i lange baner, og de er snertne i utseende i tillegg, så får se hva som blir min neste laptop-investering blir...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det viktig å skille mellom mellom private og profesjonelle modeller som nevnt. Lenovo er omtrent ikke tilstede i det profesjonelle markedet i Norge. De har vel stort sett én stor kunde igjen, og det er Telenor. Selv om de har et godt rykte på seg, så har de til tider vært way off når det gjelder riktige modeller til riktig tid, og pris.

 

HP vil aldri i livet bare stenge PC butikken. Det er snakk om enten spin-off, eller å beholde det slik det er i dag. Uansett, så er det snakk om å gjøre store endringer for å få en mer fleksibel organisasjon for å feks reagere kjappere i markedet. Det er ingen hemmelighet at HP har vært altfor sene i flere situasjoner. Feks da små nett-pc'er "plutselig" ble en hit (10"). Da fikk Acer veldig store markedsandeler, i form av solgte enheter.

 

Godt å se at det er konkurranse i markedet, og at HP, Dell og Lenovo er de største er ingen tilfeldighet. De som prøver å påstå at Asus, Toshiba etc har samme kvalitet som Lenovo sin Thinkpad serie, og HP sin EliteBook lineup.. tør jeg å påstå er helt bak mål - og har lite eller ingen erfaring med profesjonelle bærbare.

 

Nå er det heller ikke alle som har behov for bærbare som passerer militærstandarer etc, men viktig å ha det på plass ;)

Endret av fflex
Lenke til kommentar

ThinkPad er som flere skriver utrolig enkel å skifte HD, minne etc i. Ja, de er dyre - men skal man ha en MacBook Pro med tilsvarende specs så blir det også dyrt (meget dyrt). Kjøpte meg akkurat en ThinkPad T420s med 160 GB SSD, dedikert skjermkort, i7 CPU, internt 3G modem; Intel N-6300 agn nettverkskort og 1600x900 oppløsning. Maskina driver fint en Dell 27'', en 22'' og intern skjerm samtidig (uten dokking), og det med vekt på 1,8 kg. Denne erstattet en 4 1/2 år gammel T60. Har akkurat vært en uke i Tyskland med denne og et tysk simkort (prepaid med data). Har aldri opplevd maskin med bedre dekning på WiFi og 3G. Så når man vet at man får gjort jobben er maskina verdt prisen. Og når man vet at man kurant kan slenge i en ekstra harddisk til erstatning for DVD-en (eller et batteri).

 

@LMH1: På ThinkPad bruker Lenovo i dag NVS 4200M (tidligere modeller brukte NVS 3100M. Dette er grafikkløsning laget for optimal batteritid/ytelse i kombinasjon med flerskjemsoppsett og profesjonelle applikasjoner. Og det fungerer bra til videoredigering med korrekt programvare og mindre bra til spill. På min gamle T60 sitter et plain ATI X1400M skjermkort, noe som var svært akseptabel GPU på bærbare i 2007 (særlig med 6 1/2 times batteritid). T60-en har fremdeles 4 timer batteritid på orginalbatteriet.

 

ThinkPad er aldri blitt laget for spilling, da brukerne av ThinkPad i liten grad bryr seg om dette. Og det er tull at Lenovo er dyre, man får ThinkPad Edge (som jeg ikke regner som ThinkPad), IdeaPad og Lenovo Essential til rundt og under 5 000 kr med dedikert skjermkort. I realiteten omtrent samme specs som konkurrentene (+-).

Lenke til kommentar

Nå er det viktig å skille mellom mellom private og profesjonelle modeller som nevnt. Lenovo er omtrent ikke tilstede i det profesjonelle markedet i Norge.

Hva snakker du om?

 

Det er vel ingen som har flere laptoper ute i det profesjonelle markedet i norge enn Lenovo, tror jeg vet om to it-selskap som ikke kjører Lenovo, og 25 som faktisk bruker Lenovo. ThinkPads finner du over alt i it-sektoren i norge.

Lenke til kommentar

Filmzes. Jeg jobber med dette til daglig, og sitter på spesifikke tall over markedsandeler i det profesjonelle markedet. At Lenovo er tilstede i markedet er sant. Men om du ser på de kundene som virkelig gir volum så er de faktisk ikke tilstede.

 

Se på de store avtalene med fylkeskommunene. Se på DnB Nor, se på Statoil. Se på Aker, se på Helse Norge, se på Uninett, Forsvaret, Kongsberg Gruppen, Storebrand etc. Jeg sier det igjen: Det er kun Telenor igjen og de er nå ute på anbud. Dersom Lenovo mister den kunden, så vil det få veldig store konsekvenser (noe jeg mistenker de vil tape mtp av avtalen er global).

 

"Det er vel ingen som har flere laptoper ute i det profesjonelle markedet i norge enn lenovo". Det er helt bak mål det du sier. HP og Dell er betraktelig mye større

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Men finnes det noen brukte Lenovo laptoper som er 2 år gamle som kan måle seg mot de beste laptopene i dag?

 

Altså har SAS 600 MB/S kontroller, som gjør at man kan bytte SSD disk uten å restarte maskinen, altså har man f.eks 8 GB ram kan man kopiere recovery partisjonen til ram også kjøre recovery ved å bytte harddisk? Og recovery gå lynraskt, mye raskere en alt annet.

 

Angående skuer, det er ikke noe problem så sant man ikke mister skruene.

 

Nå tviler jeg på blueray stasjon er vanlig i alle modellene, så jeg tror heller andre merker er bedre.

 

Hva mener dere? Er Asus og Toshiba ca i samme kvalitet som lenovo?

 

Sansynligvis er det umulig å finne en Lenovo-maskin som kan måle seg med dagens beste. For 2 år siden het toppmodellene W500 og W700, men jeg tror ikke bruktprisen er meget forlokkende.

 

Et merke er ikke dårligere om du ikke velger å putte bluray-spiller i maskinene sine, faktum er at det ikke passer ditt behov eller påståtte behov.

 

Asus og Toshiba er ikke i nærheten av Lenovo's Think-serie. Så ikke misforstå, de andre produktlinjene til Lenovo har "normal" kvalitet.

 

Lite feil på Lenovo

 

Hvis du vil vite nøyaktig hva som gjør at Lenovo har en særegen kvalitet så foreslår jeg et Google-søk og et besøk på Lenovo.com.

Lenke til kommentar

Filmzes. Jeg jobber med dette til daglig, og sitter på spesifikke tall over markedsandeler i det profesjonelle markedet. At Lenovo er tilstede i markedet er sant. Men om du ser på de kundene som virkelig gir volum så er de faktisk ikke tilstede.

 

Hvis du sitter med tall over markedsandelene til Lenovo så vet du vel også at de har hatt en kraftig vekst i Norge den siste tiden. De har også avtaler i fylkeskommunene hvor de lever ThinkPad L-serien. Kun Samsung med sin intreden i det norske markedet(vet ikke hvor lenge de har vært i Norge) og Apple har hatt større vekst i Norge enn Lenovo. Om du bare tenker på storavtalene i Norge så mister du veldig mye av markedet, det er utrolig mange små bedrifter i Norge. Desuten ser jeg at både Fokus Bank og Sparebank 1 kjører Lenovo.

 

Totalt sett er nok både HP og Dell betraktelig mye større enn Lenovo, men det var snakk om det profesjonelle markedet her. Da må man ta bort alle avtalene med fylkeskommune osv, med mindre du mener at elever på en skole er proffbrukere. Da ser man plutselig at Lenovo har en sterk posisjon i det norske proffmarkedet.

Endret av Bendurh
Lenke til kommentar

At de har en vekst, er en ting og kudos til Lenovo for det. At de har en liten markedsandel per dags dato, det er ren fakta. En avtale med fylkeskommunene går definitivt under det "profesjonelle markedet". Selv om det er elevene som er sluttbrukere så stilles det strenge krav. Det går på garantier, merking, avemballering, sikkerhet etc. En HP Pavilion hadde ikke vært egnet, rett og slett.

 

EDIT: Mulig EDB med sine 1000 ansatte bruker Lenovo. Det er ikke mer enn en stor/mellom-stor kunde. Når man snakker utrullinger til fylkeskommuner med 30-40.000 enheter i løpet av våren/sommeren. 10.000 enheter til Helse etc etc, da snakker vi volum. Jeg ønsker faktisk å legge denne diskusjonen død for min del. Jeg har sagt det jeg ønsker å si. Fred ut!

 

HP og Apple dominerer det norske PC-markedet (privat også inkludert naturligvis)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1368625

 

Slik!

Endret av fflex
Lenke til kommentar

fflex har rett i det han sier.

HP er vesentlig større enn Lenovo i Norge - da på grunn av store kunder.

Lenovo er dog veldig stor på SMB-markedet. Vi (der jeg jobber) har iallfall en stor kundegruppe som primært kjøper Lenovo (ThinkPad/ThinkCentre) og ThinkPad er standard hos oss, men vi dytter ut rundt 100 000 HP-er i året.

Lenke til kommentar

At de har en vekst, er en ting og kudos til Lenovo for det. At de har en liten markedsandel per dags dato, det er ren fakta. En avtale med fylkeskommunene går definitivt under det "profesjonelle markedet". Selv om det er elevene som er sluttbrukere så stilles det strenge krav. Det går på garantier, merking, avemballering, sikkerhet etc. En HP Pavilion hadde ikke vært egnet, rett og slett.

 

EDIT: Mulig EDB med sine 1000 ansatte bruker Lenovo. Det er ikke mer enn en stor/mellom-stor kunde. Når man snakker utrullinger til fylkeskommuner med 30-40.000 enheter i løpet av våren/sommeren. 10.000 enheter til Helse etc etc, da snakker vi Volum. Jeg ønsker faktisk å legge denne diskusjonen død for min del. Jeg har sagt det jeg ønsker å si. Fred ut!

 

HP og Apple dominerer det norske PC-markedet (privat også inkludert naturligvis)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1368625

 

Slik!

 

Ah, takk for at du fant den saken der. Her ser vi jo både at Lenovo og Samsung er utelatt og bakt inn i "andre". Samsung har hatt en vekst på nærmere 300% og Lenovo hadde vekst rett under Apple's. Samtidig ser vi at Dell har stupt fordi de har mistet mange av de storavtalene du snakker om.

 

Selvfølgelig er ikke Lenovo så store som HP og Dell. Når IBM solgte PC-divisjonen til Lenovo kostet IBM-maskiner dobbelt så mye som de andre produsentene. Lenovo har drevet prisene ned til et nivå hvor de kan konkurrere med de andre. Jeg tror Lenovo kjenner til viktigheten av å være med når store avtaler skal ingås.

 

Jeg ser for meg at Lenovo vil fortsette med kraftig vekst i Norge siden de tidligere ikke har holdt særlig fokus på privatmarkedet. Oppsummert så har de en sterk posisjon i det norske bedriftsmarkedet. Men trenger ikke å være størst for å ha en sterk posisjon, se på Apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...