Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] BSOD etter 5-6 sekunder med "Starter Windows". (Gamle: Oppgradert med nye deler, skjermen får ikke bilde.)


Anbefalte innlegg

De 2 første problemene er løst. Mitt problem nå er at jeg får en BSOD rett i det "Starter Windows" med den flashy logoen skal være "ferdig", og pcen starter på nytt. Oppstartsreparasjonen finner 0, og alle forsøk på system restore mislykkes. Vil en formatering fikse problemet? If not, hva gjør jeg?

 

som trådtittelen sier har jeg akkurat fiklet i en del timer med de nye delene mine.

 

Nytt:

Asus P8P67 Pro hovedkort

Asus GTX580 - Den svære jævelen som tar 3 slots

8GB Dominator Minne

i5 2500 CPU

A70 Corsair CPU-kjøler

 

Jeg setter det originale innlegget i en quote, for jeg har hatt leteaksjon i hjemmet der de manglende kablene skal være, uten hell, og har bestilt ny PSU enkelt og greit. Problemet mitt nå, er at jeg koblet på de gamle skjermkortet mitt, i påvente av at jeg får den nye PSUen og kan bruke det nye - for det er "nok kabler" til å koble det gamle på.

Men - jeg får samme feil med det gamle skjermkortet? Gult skjermlys, og "no signal detected". Hva er det som skjer?

 

Så. Jeg kobler alt sammen, og booter opp for første gang. Jeg er riktignok ingen pc byggeekspert, men jeg er ikke stokk dum heller, så jeg *tror* alt er ok.

 

Det første rare som skjer, er at PCen fyrer opp i et halvsekund, før alt stopper igjen, og det går 2-3 sekunder, og så fyrer den opp ordentlig.

 

Det andre rare - skjermen min gir meg gult lys, og "no signal detected", fra begge slots bakpå fra skjermkortet. Skjermkortet lyser og viftene er i full gang, men jeg får altså ikke bilde. Det jeg har lurt på er om strøm-uttakene til skjermkortet er koblet riktig.

Som dere ser her http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/asus-gtx580-gainward-gtx580/asus-gtx580-dcu2_top.jpg er det 2x 8-pin innganger. Kabelen som fulgte med kortet hadde en 8 -> 2x 6pin split. Jeg har koblet det opp med å kun bruke den, og la den andre sloten stå åpen. Jeg har og prøvd å koble kun 1x6pin i spliten, og en 8pin på den andre.

 

Samme opplegget med begge måtene.

 

Er det mulig å få litt hjelp her? :)

Endret av Arigo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke helt klart om du faktisk har koblet 8 + 8 til skjermkortet. JA/NEI?

 

Nei. Som den står nå er det bare 1 8pin som er fylt med splitteren som fulgte med. I andre enden av den er det 2x 6pin. Det sto ingenting i "manualen", om du kan kalle den for det, om hvordan det skulle kobles.

 

Men som sagt, jeg vet jo ikke om det er koblingen som er problemet i seg selv da.

Lenke til kommentar

Vel alle 8 + 8 på skjermkortet skal fylles. Kabelen som følger med skjermkortet er vel vare en overgang.

 

Hvilken strømforsyning har du? Og har den ikke 2 X 6+2 PCI-E kabler?

 

Ok. Jeg har en Chieftec 1000W SuperSeries, som ifølge google skal ha det ja, men jeg har altså ikke nok til å fylle skjermkortet og hovedkortet med 8pins/2x 6pins. Kan det være at jeg har bare utelatt å koble de til da jeg bygde pcen originalt tro? Kan jeg kjøpe disse kablene enkeltvis på komplett, og bare etterfylle? Ala convertere eller noe slikt?

 

Men du er altså sikker på at det er dette som er feilen?

 

Takker forresten for hurtige og presise svar :)

Lenke til kommentar

Det er en egen 8 pin (4x4) som skal til hovedkortet kalles ATX +12V eller lignende. Det er en HELT annen kabel enn de som skal til skjermkortet som kalles PCI-E.

 

Strømforsyningen din er modulær og det fulgte med et sett av kabler. Se om du finner disse. Det skal være med to 8-pin PCI-E kabler!

 

Om du har koblet PCI-E kabel til hovedkortet så er det egentlig bare å be til høyere makter om at du ikke har ødelagt noe.

 

Se http://www.tweakup.dk/article/1604/dk/

 

De med røde kontakter passer de røde portene på strømforsyningen og i skjermkortet ditt:

 

cheif_08.png

 

Jeg ser også at 8-pin som skal til hovedkortet ikke er modulær/altså kan ikke fjernes fra strømforsyningen. Det er også en 4 + 4 kabel. Bare en av disse skal brukes. Kanskje det er her problemet ligger?

Illustrasjon av fastmonterte kabler:

cheif_07.png

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Det er en egen 8 pin (4x4) som skal til hovedkortet kalles ATX +12V eller lignende. Det er en HELT annen kabel enn de som skal til skjermkortet som kalles PCI-E.

 

Strømforsyningen din er modulær og det fulgte med et sett av kabler. Se om du finner disse. Det skal være med to 8-pin PCI-E kabler!

 

Om du har koblet PCI-E kabel til hovedkortet så er det egentlig bare å be til høyere makter om at du ikke har ødelagt noe.

 

Se http://www.tweakup.dk/article/1604/dk/

 

De med røde kontakter passer de røde portene på strømforsyningen og i skjermkortet ditt:

 

cheif_08.png

 

Du har helt rett, jeg tok en titt og det var 2 helt forskjellige 8pins og den passet ikke på skjermkortet. Da tror jeg jaggu jeg har et lite problem, for jeg har altså etterlatt alt det "gamle pc-utstyret" i hjemmet til min far - 4 timer unna. Jeg husker så smått de røde kablene der fra første byggerunde, men de har jeg altså ikke tilgjengelig, dum som jeg er.

 

Kan jeg evt. kjøpe inn slike separat?

Lenke til kommentar

Er vel greiere å få faren din til å sende dem? Billigere også.

 

Joda, hadde jeg bare visst hvor han skulle lete! Jeg kan jo høre med han, men om han ender opp med null og niks, så så jeg komplett har denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=586929 .

Jeg har 2stk "hunner" ledig, så i værste fall kan jeg kjøre 1 med splitteren, og 1 med en slik fra komplett? Jeg fant iallefall ikke noe slikt kabelsett som den/de blir solgt med.

 

Edit: Eventuelt en ny PSU..

Endret av Arigo
Lenke til kommentar

Bumper denne opp med oppdatert originalt innlegg. Kort fortalt, jeg plugget i det gamle skjermkortet i påvente av ny PSU så det nye kan brukes, og samme feilen skjer. Gult lys på skjermen, og "no signal detected".

 

Hjelp!

 

Edit: Kan HK ha noe med saken å gjøre her? Produksjonsfeil? Har jeg koblet noe feil? Jeg er som sagt ingen mester her, men jeg har da plugget ting der de passer, og bare byttet bort de gamle delene med de ny-innkjøpte. Da jeg bygde den originalt var det bare plug-and-play. Det gikk da smertefritt sist!

Endret av Arigo
Lenke til kommentar

Det er desverre nesten umulig å si hva som er galt, det som da kan hjelpe er prøving og feiling.

 

Du må gå over kabler, prøve med andre, prøve med en enkelt minnebrikke, prøve å koble til en annen skjerm osv.

 

Kan godt skyldes hovedkortet, men vet ikke.

 

Jeg fiklet med dette i timesvis, og det viste seg ved prøving og feiling som du sa, at jeg fant ut idag tidlig at det var den ene minnebrikken. Jeg får nå til å starte opp maskinen med det gamle skjermkortet enn så lenge jeg ikke har fått den nye psu'en.

 

Problemet nå er at maskinen kommer til "Starter Windows" med den flashy logoen, og så kommet det et halvsekund med en bluescreen, før pcen startet igjen. Om jeg så velger "oppstartsreparasjon" på den andre booten, sier den at den ikke klarer å reparere automatisk. Jeg har så prøvd å kjøre system restore, og det gikk den første gangen, til det nærmeste alternativet, men det hjalp ikke. Jeg prøvde så igjen å gå lenger tilbake, men *alle* de andre alternativene bruker fryktelig lang tid, og ender med å mislykkes, og jeg er tilbake på punkt 1. Jeg tenker en formatering kanskje kan hjelpe, men jeg vil jo helst ikke.

Noen tips?

 

Edit: En annen ting jeg har lagt merke til er at det står at minnet mitt er 1066Mhz, når det egentlig er 1600Mhz. Hvorfor? Er dette noe jeg må endre selv?

 

Edit 2: Jeg fant en plass i BIOS jeg kunne stille dette manuelt. Satser på at det fikser biffen.

 

Edit 3: Jeg merket meg og i BIOS at det sto at den skulle boote fra min andre HD, som ikke har windows på. Jeg endret på dette, så den sto på boot prio på 150gb'en jeg har Win7 på, og restartet, men fikk samme feil med blue screen så snart windows skulle til å starte.

Endret av Arigo
Lenke til kommentar

Flott at du kom litt videre.

 

Når du bytter hovedkort bør du også legge inn operativsystemet på nytt! Problemene du forteller om i siste post minner om et software problem.

 

Legg det i såfall inn med bare den disken du skal ha OS på koblet til. All informasjon på disken blir slettet så ta evt backup først...

 

Jeg tror du sier noen sannhetens ord der ;) Etter fryktelig mange timer med fikling, og nervøse fingre - ettersom jeg er ganske grønn på alt dette, så bestemte jeg meg rett og slett for å bare formatere og starte fra scratch. Jeg gjorde mitt beste, men det virker så mye lettere, og nå er alt i orden, og jeg har en clean install.

 

Det eneste som mangler nå, er å få den nye PSUen, og sette inn den, sammen med det nye skjermkortet som ligger ved min side her. Og *det* bør gå relativt smertefritt håper jeg? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...