Gå til innhold

Hjelp til kamera kjøp!


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg et nytt kamera. Jeg skal bruke det til å lage kortfilmer.

 

slik som dette;

 

Jeg går Media vg2 og er svært interessert i film og har planer om å jobbe med det i fremtiden. Filmene jeg lager skal ligges ut på Vimeo og jeg vil ha best mulig kvalitet. Jeg skal være helt ærlig og si jeg har ikke peiling på hvilke kamera som er best på markedet for øyeblikket. Jeg har brukt masse ulike kameraer på skolen og mine venners kamera så jeg vet hvordan innstillingene funker og jeg har brukt masse ulike utstyr blant annet lys setting, dolly og diverse andre greier. Men jeg har aldri eid mitt eget videokamera da. Jeg har hørt noen speilreflekskamera skal være ganske gode til å filme med også.

 

Jeg bruker alt mellom 3000kr - 15000 max.

 

Setter stor pris på alle svar!

 

Mvh Martin.

Endret av MrUniverse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv filmer jeg med speilrefleks, og har ikke noe problem med det. Bruker både 50 mm f/1,8 og 17-70mm f/2,8-4.

Synes selv det gir god kvalitet og DOF. Har Canon 60D. Den pakka med objektiv koster vel 11-12000 kroner til sammen.

Husk minnekort i minst klasse 6!

 

 

Takk ! :)

 

Men vi bruker 60D på skolen og jeg syntes kvaliteten sinnsykt god i dagslys og ved skumring. Men på kvelden ser mann ingenting. Jeg har planer om å filme en del mellom 22:00-06:00. Selfølgelig ikke når det er helt bekmørk. Men i måneskinn i 00:00 tiden er det lyst nok til å filme og få god kvalitet med enkelte kamera, men ikke med 60D.

Eller må mann kanskje kjøpe med noe ekstra ustyr for å filme på natten?

 

- Martin.

Lenke til kommentar

vil nok anbefale ekstra lys ved filming om natten, eller evt hvertfall objektiv med veldig stor blender. Selv om ulempen da blir liten dof.

Noe forskjell er det nok mellom kamera og kamera på hvor bra kvaliteten blir når det er mørkt, men veldig er det nok ikke.

Annet å tenke på er jo også hvor godt kameraet er på høy iso, det hjelper! 60D er nok ikke det aller beste, men jeg vil ihvertfall si kvaliteten på høy iso er veldig god i forhold til flere andre kameraer jeg har testet :)

Lenke til kommentar

La meg bare si at det ikke finnes et kamera med objektiv på som kan gi gode bilder i full hd i mørke omgivelser om natten, iallefall ikke til den prisklassen du nevner. Dersom du derimot supplerer med lysutstyr er det fullt mulig å oppnå gode resultater. Med gode resultater mener jeg at objektet er i fokus, godt opplyst og lite støy. Du nevner at du med andre kameraer har fått gode resultater om natten, men ikke med 60D. Her er det godt mulig at det er snakk om utstyret, da i form av objektivet. Et typisk kitobjektiv 18-55 vil knapt klare å navigere i mørket.

 

Du har nevnt lite om hva slags type objektiv du skal ha, altså hvilken effekt du er ute etter. Skal du ha klassiske fjortisskatefilmer med kraftig vidvinkel, eller noe mer standart?

Har du lysutstyr ved siden av, eller er dette noe du har tenkt å ha med i det opprinnelige budsjettet. For la meg si det med en gang, det er svært kostbart med et objektiv som alene kan filme i mørke omgivelser.

 

Om du kommer med litt mer informasjon er det lettere å kunne anbefale kameramodeller, objektiver (avhenig av å vite hvilke brennvidder du forholder deg til) og hva det er du trenger. :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FredrikV; Takk for svar ! ja det hadde kanskje vært litt lurt av meg å gjøre, hehe.

 

Jeg er ikke ute etter eagle eye objektiv. Jeg vil ha noe slik som i den skate filmen jeg la til. Helt vanlig objektiv. Jeg skal ikke konkret lage skatefilmer. Jeg skal bruke det til å lage mange kortfilmer som jeg har allerede skrevet manus til, men mangler kamera. Jeg skal filme litt ute i skogen om natten type; villmark filmen klima. Og jeg skal filme litt rundt i Bergen på natte tider, kanskje filme timelaps over natten. Men samtidig skal jeg bruke det til å filme vanlige klipp på dagen. Jeg har stativ og lys kan jeg låne av skolen. Men jeg vil helst slippe å bruke lys! For jeg trenger mest mulig naturlige klipp i mørke. Det tenger selfølgelig ikke å være speilrefleks kamera. For jeg skal ikke ta bilder, jeg er kunn ute etter å filme.

 

Noen venner av meg bruker 550D og en venn av meg som er fotograf bruker 7D. Vi prøvde å filme ute i en skog med 7D. Vi fikk veldig klare fotografier, men når vi filmet ble at helt svart. Jeg vil ha et kamera som har en såpass stor blender at jeg kan filme i mørke. Objektivet kan være standard.

 

Håper dette hjelper, si ifra vist det er noe mer du må vite.

Det kan være en del skrivefeil i dette innlegger jeg er så trøtt akkurat nå.

 

Mvh Martin.

Lenke til kommentar
Vi prøvde å filme ute i en skog med 7D. Vi fikk veldig klare fotografier, men når vi filmet ble at helt svart.

 

Kan det være brukerfeil ?, skal man filme på dette nivået må man justere kameraet riktig, skal du ha et kamera som klarer dett til under 20K er det bare Canon 5DII* som er kapabel.

 

* se del 2 også.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

60D, 7D og 600D gir alle identisk videokvalitet - de har samme sensor.

 

Når det gjelder både film og foto - les guiden om blender, lukker og ISO: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

 

Hva brukte dere av blender, lukker og ISO da dere var ute om natten, både til bilder og video?

 

Det viktigste når dere skal skyte i dårlig lys er - lys. Så skal dere enten tilføre lys og/eller bruke lyssterk optikk. Og - vær klar over at stor blender medfører liten dybdeskarphet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder både film og foto - les guiden om blender, lukker og ISO: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477

Hva brukte dere av blender, lukker og ISO da dere var ute om natten, både til bilder og video?

 

Veldig nyttig link du sendt. Takk !

 

 

Jeg er ikke 100% sikker på hvilke innstillinger vi brukte. Men han som eier kamera har god peiling så jeg vil tro det ikke var noe han / vi kunne gjort for å filme lysere. For når mann tar bilder kan jo mann ta lengre lukker tid og diverse andre innstillinger mann ikke kan sette når mann filmer.

 

Men slik som Canon HV40 eller Canon LEGRIA HF G10 hadde det vært noe eller?

Lenke til kommentar

Med tanke på filming i mørke er sensorstørrelse viktig, jo større sensor jo mer lys treffer den. Du må i tillegg ha objektiver med stor blenderåpning(lavt f tall) Uten å ha prøvd kombinasjonen vil jeg mene at 5d II med f.eks https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-50mm-f12l-usm-50467 burde få med seg det som er mulig av lys, men da er budsjettet ditt sprengt allerede. Jeg tror forsiktig belysning er eneste løsningen til budsjettet ditt.

Endret av langevidar
Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe den nye versjonen av Canon 5D som kommer. Er det et bra kjøp? eller er det bedre videokamerer til samme pris.

Når vi ikke aner hva den kommer til å koste, eller for den del hva etterfølgeren blir, om det blir flere forskjellige kameraer eller om det blir noen etterfølger i det hele tatt, for ikke å snakke om noen kunnskap om ditt behov og erfaringsnivå, så er det spørsmålet litt vanskelig å svare på.

 

For skikkelig bruk skal du ikke bare ha et hus. Du skal også ha følgefokus, godt stativ, ekstern god lydløsning og ikke minst god optikk.

 

Speilrefleksvideo er for:

1) De som først og fremst skal ha det til foto, og bruker det til korte snutter.

2) De som har "ekstra" rammeverk rundt og bruker det som et proffverktøy.

 

 

Semiamatører vil finne ut at et dedikert videokamera har mye bedre autofokus og håndtering til videobruk.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Akkurat nå går jeg bare media & kommunikasjon på skolen. Og jeg har ikke planer om å blir fotograf. Men jeg har lyst å jobbe med reklamefilmer.

 

Det dette kameraet skal brukes til er bare filme kortfilmer som jeg redigerer i Finalcut Pro, After Effects & Sony vegas. Her er noen jobber jeg kommer til å gjøre;

 

- Filme naturfilmer i skog, mark, vann, hav, fjell. (ikke lang vekke ifra. Mest nærbilder)

- Lage "sport" filmer som sykkling rundt i byen, skating, fotball ( jeg har Go Pro Hero HD til nærbilder, men trenger noe annet også)

- Lage musikkfilmer for mindre kjente artister. Slik som den jeg postet i tråden.

- Filme personer fra nærthold, som i byen tilfeldige folk på gata, kortfilmer med skuespill f.eks en kort action film eller skrekkfilm i skog.

 

Filmene jeg lager ligger jeg ut på Vimeo. Så det jeg ønsker er et videokamera som gir meg best mulig kvalitet. Det jeg er redd for er at jeg kjøper et kamera til 4000-5000kr og når jeg legger filmene ut på nett er de pixlete og dårlig kvalitet. Jeg vet innstillingene har mye å si jeg skal ta meg god tid til å bli kjent med kameraet, men jeg har en viss peiling fra før.

 

 

Jeg har lyst til å få denne flyten her. Jeg vet color correction og editing har masse å si, men dette har jeg jobbet med masse. Jeg mangler bare et kamera som fyller mine mål i kvalitet.

Endret av MrUniverse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...