Gå til innhold

Hjelp til kamera kjøp!


Anbefalte innlegg

Hvis du skal filme "skumle nattscener" i skogen kan du gjøre som de aller fleste proffe filmproduksjoner gjør;-> Filme "Dag for Natt". Du filmer om dagen og forandrer fargetemperaturen til blått (natt) i etterarbeidet.

 

Skal du ha månelys i skogen, filmer du i sterkt sollys, gjerne når solen står lavt på himmelen.

 

Du har mye å lære når det gjelder film teknikk som matcher ambisjonene dine, før du tenker for mye på kamera utstyret du ønsker å kjøpe.

 

Du trenger også å samarbeide med kompiser for å få laget noe film, så hvorfor ikke samarbeide med de kompisene som har 60D og 7D allerede?

 

Siden du går på Media2, ---> Plag livet av lærerne dine så de lærer deg praktisk filmteknikk!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det dette kameraet skal brukes til er bare filme kortfilmer som jeg redigerer i Finalcut Pro, After Effects & Sony vegas. Her er noen jobber jeg kommer til å gjøre;

 

- Filme naturfilmer i skog, mark, vann, hav, fjell. (ikke lang vekke ifra. Mest nærbilder)

- Lage "sport" filmer som sykkling rundt i byen, skating, fotball ( jeg har Go Pro Hero HD til nærbilder, men trenger noe annet også)

- Lage musikkfilmer for mindre kjente artister. Slik som den jeg postet i tråden.

- Filme personer fra nærthold, som i byen tilfeldige folk på gata, kortfilmer med skuespill f.eks en kort action film eller skrekkfilm i skog.

 

Jeg har lyst til å få denne flyten her. Jeg vet color correction og editing har masse å si, men dette har jeg jobbet med masse. Jeg mangler bare et kamera som fyller mine mål i kvalitet.

Den biker videoen er filmet med Canon 550D, og ved siden av AfterEffects har han sikkert brukt Twixtor for slo-mo scenene, så der har du egentlig svaret ditt. Med det ambisjonsnivået du har så kommer du ikke unna en HDDSLR.

 

 

Et video kamera vil ikke gi deg det filmatiske uttrykket pga. for liten sensor.

 

 

Lenke til kommentar

Lærerene mine bryr seg ikke om film. Dem bare tenker på journalistikk, plakater til holdningskampanjer og uttrykshistorie. Det er ingen i klassen min eller av lærerene som er interessert i film desverre.

 

Det jeg har gjort tidligere er å filme med med kompisene mine. Men jeg har noen filmprosjekter selv der jeg må reise en del for å filme. Og da kan jeg ikke stikke av med alt utstyret til mine venner. Jeg er ikke noe profisjonell ennå nei, men når jeg setter mine mål så holder jeg dem. For 4 år siden skjønte jeg ikke en dritt av photoshop. Etter mange lange kvelder og tutorials så fortod jeg mye mer. Nå går jeg å hjelper medelever med programmet og lager bakgrunnsbilder og tutorials selv for å hjelpe andre.

 

Jeg er ikke ute etter å kjøpe noe RED kamera akkurat. Jeg vil bare ha et kamera som gir meg god kvalitet og som er ikke er så altfor dyr.

Lenke til kommentar

DrSnap; Tusen takk ! Skal sjekke gjennom filmene når jeg har kommet hjem. Bare til å sende flere vist du har noen på lager. Elsker å sjekke ut nye filmer.

 

tomsi42

Trondster ;

 

Da går jeg kanskje for 60D da. Med mindre noen andre har noen bedre forslag.

 

Takk for at dere engasjerer dere ! Bare til å komme med gode film teknikker/tips slik som arthon nevnte. Tar imot all lærdom jeg kan få :D

 

Mvh Martin.

Lenke til kommentar

Sendte en melding til Japanfoto på fredag. Fikk svar nå :

 

Hei Martin,

 

Takk for din henvendelse. Det stemmer bildekvaliteten mange

speilrefleks/systemkameraer leverer ofte er bedre enn det dedikterte

videokameraer klarer. Men ikke bare bildekvaliteten er bedre, de er også

langt bedre på å skape såkalt "filmlook". Hovedårsakene til dette er at

sensoren i speilrefleks/systemkameraer er langt større enn den man finner

i de fleste videokameraer, og bedre/mer lyssterk optikk. Folk som jobber

med for eksempel kortfilm eller musikkvideo streber ofte etter denne

filmlooken, og det er årsaken til at speilrefleks/systemkameraer har blitt

så populært - endelig har det blitt mulig å skape filmlook for relativt

lite penger. Og utfra videosnuttene virker det som også ønsker deg

filmlook.

 

Men det skal sies at det også er en del skjær i sjøen når det gjelder

speilrefleks/systemkameraer til video. Det mest åpenbare er egnomien. Et

videokamera er laget for videoopptak, mens et speilrefleks/systemkamera

som regel har foto som primæroppgave. Formen på slike kameraer er ikke

særlig praktisk til video - i hvert fall så lenge man ikke har en eller

annen form for rigg. Videre har disse kameraene (i hvert fall til nå) til

dels hatt problemer med fenomener som moire, aliasing og andre artifakter

som gjør bildekvaliteten dårligere. Visse modeller har også begrensninger

i forhold til manuelle innstillinger, framerates og bitrates.

Speilrefleks/systemkameraer legger også i større grad opp til manuell

fokus. Dette er i og for seg en bra ting - profesjonelle bruker manuell

fokus så og si alltid, men det krever en del trening og tilvenning hvis

man ikke er vant til det.

 

Men man bør ikke skjære alle speilreflekskamerer/systemkameraer over en

kam. Det er en rivende utvikling og nye kameraer dukker opp stadig vekk.

Panasonic GH2 kalles gjerne et hybridkamera, fordi det har vel så mye

fokus på video som på foto. Sonys nye modell A77 f.eks. har gjennomsiktig

speil, som gjør at det kan ha nesten like rask autofokus som et

tradisjonelt videokamera. Nyere modeller har mye mindre moire, aliasing,

osv. Så selv om formfaktoren stadig er foto, så kommer det mer og mer

funksjonalitet som tar video på alvor.

 

Som nevnt virker det som du også streber etter filmlook - og derfor vil

jeg helt klart anbefale deg å kjøpe et speilrefleks/systemkamera. Ja, det

er en del begresninger, men fordelene veier opp for ulempene etter min

mening.

 

Jeg ville sett nærmere på modeller som Canon 600D, 60D, 7D, 5D Mark II,

Sony A77 og Panasonic GH2. Du finner de alle på www.japanphoto.no. Sjekk

også ut philipbloom.net og eoshd.com - disse har mye tips og nyheter om

hva som rører seg innen speilrefleks/systemkamera-video.

 

Hvis du har noen flere spørsmål er det bare å ta kontakt. Ha en fortsatt

fin dag!

 

 

Med vennlig hilsen

Japan Photo Kundeservice.

 

Disse blir nevnt Canon 600D, 60D, 7D, 5D Mark II, Sony A77 og Panasonic GH2. Er Sony A77 eller Panasonic GH2 bedre enn de Canon sine? Hva mener dere jeg burde kjøpe av disse?

Lenke til kommentar

Disse blir nevnt Canon 600D, 60D, 7D, 5D Mark II, Sony A77 og Panasonic GH2. Er Sony A77 eller Panasonic GH2 bedre enn de Canon sine? Hva mener dere jeg burde kjøpe av disse?

Som eier av GH2 så bør jeg jo anbefale GH2 :) Men jeg tror du kan fortsette med å tenke Canon. JEg har fått inntrykk at det finnes mest dedikert video-tilbehør til Canon, og det betyr vel så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...