Gå til innhold

PHP / MySQL Server - harddisk anbefalinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv er jeg veldig glad i å bruke en utrangert laptop fra jobben til slike ting som dette. En webserver med lav load og med enkle database spørringer krever så og si null og niks.

 

 

Dette er ca spesifikasjoner på en 3 år gammel laptop slik jeg ser det idag, utifra de 15 maskinene jeg har liggende i skapet på kontoret som er fra gitt periode.

  • Dual Core @ 1.5 til 2.0 Ghz
  • 2 Gigabyte minne.
  • Disk 200-230 Gigabyte.

 

 

Utruster du den med Debian (mitt første valg for en enkel webserver) får du enda mer ytelse i samme maskin vs. en Windows installasjon (som forøvrig også koster flesk). Og ikke minst, lav strømbruk, står den på 24/7 merker du ikke det på strømregning. "innebygget" UPS som gjør at "server" ikke går ned om strømmen skulle gå. Noe som også er veldig greit, da unexpected shutdowns har tendenser til å kødde med ting på servere.

 

 

Men skulle du finne på å gå for en slik løsning anbefaler jeg å bytte ut HDD, 500Gb 2,5" disk koster ikke mye idag så utlegget er minimalt. På samme måte som nevnes jobber du med data som er viktig at blir tatt vare på er regelen enkel sett opp backupjobber. Husk at raid etc er ikke backup men ett tryggere lagring's media.

 

 

Men nok om å gå helt vekk fra emnet som ble spurt. Jeg brukte før en god del med Western disker, god ytelse. Dog de begynte å bråke som fy når de er i kontinuerlig bruk over lengre tid. For noen år tilbake byttet jeg til Samsung sine Spinpoint, ikke en eneste en av det merket har begynt å lage mer lyder enn normalt. På jobben har vi 3 lagrings løsninger, Firbrechannel SAN med SAS disker, 2 iSCSI SAN en "billig" løsning med masse plass for å mellomlagre data, og en "dyrere" versjon for å lagre backup. Og vi har faktisk mye mer problemer med vår "dyre" iSCSI SAN 12x500Gb disker som ligger på 2.500,- til 3.500,- Pr disk enn i vår billig lagring bestående av 8x 2Tb Samsung disker til under tusenlappen pr stk.

Endret av j0achim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...