Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nedgradere BIOS?


Anbefalte innlegg

Har klart å oppgradere til feil BIOS på min HP Probook 6555b, og lurer på hvordan jeg kan få nedgradert den igjen..

 

Kommer ikke inn på Windows i heletatt, har prøvd å bruke AWDFlash, men får bare "The program file's part number does not match with your system" :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned uniflash og kjør det fra en bootbar USB-stick eller CD.

Takker for svar :new_woot:

 

Har nå klart å gjort det værre... Skjermen fryser med en gang jeg skrur den på, og ingenting skjer :no:

 

Fikk fram UniFlash-en på skjermen, men "Flash BIOS image INCLUDING bootblock" er grå, så får ikke valgt den :nei:

Endret av te8et
Lenke til kommentar

Det var ikke bra, jeg har brukt Uniflash mye, men det er litt farlig i og med at det flasher "rått" uten å sjekke om det er riktig BIOS.

Håper du kjørte uniflash under DOS, ikke bare et kommandovindu i Windows. Du kan lage en bootbar USB stick med HP's bootable USB creator, systemfilene finner du på bootfiles.com. Slett config.sys og autoexec.bat på USB'en.

Forsøk å restette CMOS, du kan ta ut backupbatteriet Du finner det under et av dekslene under maskinen ok er koblet til en kontakt. Ta det ut et par minutter (uten at maskinen får strøm fra hovedbatteriet eller strømforsyningen.

Lenke til kommentar

Det var ikke bra, jeg har brukt Uniflash mye, men det er litt farlig i og med at det flasher "rått" uten å sjekke om det er riktig BIOS.

Håper du kjørte uniflash under DOS, ikke bare et kommandovindu i Windows. Du kan lage en bootbar USB stick med HP's bootable USB creator, systemfilene finner du på bootfiles.com. Slett config.sys og autoexec.bat på USB'en.

Forsøk å restette CMOS, du kan ta ut backupbatteriet Du finner det under et av dekslene under maskinen ok er koblet til en kontakt. Ta det ut et par minutter (uten at maskinen får strøm fra hovedbatteriet eller strømforsyningen.

Har klart å starte programmet i DOS fra minnepinne, men det som er problemet er at "Flash BIOS image INCLUDING bootblock" er grå.

 

Kan jo sikkert prøve å finne det batteriet :thumbup:

 

(Er valg for BIOS Rollback i BIOS-en, men det står at den failet :ermm: )

 

Update: Har nå klart å fått ut batteriet :yes:

Endret av te8et
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å flashe bootblock, de oppdateres skjelden. Flash det du kan med uniflash og forsøk så med awdflash igjen.

Uniflash oppdaterer modell etc. som ligger i BIOS.

Pass på at du får riktig versjon av Awdflash, det er best å bruke den du finner sammen med BIOS hos HP.

Det eneste valget for oppdatering av BIOS-en med Uniflash ser ut til å være den jeg har nevnt tidligere, den som er grå. :dontgetit:

 

Eller mener du å skrive noe lignende som "Uniflash ****.bin"?

 

Er ingen Awdflash som følger med BIOS-en til HP, men noe som heter HPQFlash :hmm:

 

Update: HPQFlash kunne ikke kjøres i DOS modus :(

 

Men når jeg åpner AWDFlash, så skal jeg skrive noe i feltet der det står "File Name to Program". Har skrevet inn filnavnet på BIOS-filen, men det kommer opp en feilmelding: "The program file's part number does not match with your system!" :no:

Endret av te8et
Lenke til kommentar

HPQFlash er et windows 32bit program (ikke kun en binær en BIOS rom fil).

Awardflash / Uniflash kan heller ikke brukes .

Dette er en HP laptop med EFI bios fra HP.

 

Om du laster ned softpack xxxxx fra HP på en annen maskin har du to valg i grafisk interface. (se vedlagt bilde)

 

 

 

1) Install

 

2) Create USB drive.

 

Velger du 1) får du en mappe på C:\SWSetup\SPxxxxx under denne en RomPaq mappe

 

I denne mappen finner du flash programmet og BIOS filen

 

Flash programmet heter "EROMPAQ.EXE" og den binære bios rom filen f,eks "68DTM.BIN" .

 

Om disse legges på en MSDOS bootable og du får systemet opp i DOS

er usage for å flashe bios =

EROMPAQ /U 68DTM.BIN

 

 

Velger du 2)

Får du en bootable USB key som automatisk flasher BIOS.

 

 

 

 

Funker ingen av disse metodene lengre er det best å stoppe før du gjør det værre for å sende den inn til et HP Certified verksted.

post-35394-0-19829400-1318310708_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

HPQFlash er et windows 32bit program (ikke kun en binær en BIOS rom fil).

Awardflash / Uniflash kan heller ikke brukes .

Dette er en HP laptop med EFI bios fra HP.

 

Om du laster ned softpack xxxxx fra HP på en annen maskin har du to valg i grafisk interface. (se vedlagt bilde)

 

 

 

1) Install

 

2) Create USB drive.

 

Velger du 1) får du en mappe på C:\SWSetup\SPxxxxx under denne en RomPaq mappe

 

I denne mappen finner du flash programmet og BIOS filen

 

Flash programmet heter "EROMPAQ.EXE" og den binære bios rom filen f,eks "68DTM.BIN" .

 

Om disse legges på en MSDOS bootable og du får systemet opp i DOS

er usage for å flashe bios =

EROMPAQ /U 68DTM.BIN

 

 

Velger du 2)

Får du en bootable USB key som automatisk flasher BIOS.

 

 

 

 

Funker ingen av disse metodene lengre er det best å stoppe før du gjør det værre for å sende den inn til et HP Certified verksted.

Skrev inn "EROMPAQ /U 68DTM.BIN" som du sa.

Kom opp:

"Reading file...

Updating bank 31

Updating bank 31

Updating bank 31

 

Recovering original bank 31"

 

Det tyder vel på at det ikke går? :(

Lenke til kommentar

Er ikke poenget å få PCn til å virke igjen ?

 

Ctrl-Alt-Delete bruker å funke fra DOS

 

Om ikke får du slå den av og på...

 

 

 

Edit:

Legger man inn F20 BIOS til denne modellen din står det klart opplyst på driversidene (releasenotes) at man ikke kan flashe tilbake til eldre versjoner igjen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Er ikke poenget å få PCn til å virke igjen ?

 

Ctrl-Alt-Delete bruker å funke fra DOS

 

Om ikke får du slå den av og på...

 

 

 

Edit:

Legger man inn F20 BIOS til denne modellen din står det klart opplyst på driversidene (releasenotes) at man ikke kan flashe tilbake til eldre versjoner igjen.

Åååå :(

 

Takk for hjelpen uansett :)

Lenke til kommentar

Sto under Enhancements

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=4174258&swItem=ob-98263-1&prodNameId=4174173&swEnvOID=4061&swLang=13&taskId=135&mode=4&idx=0

 

- Provides improved security for the BIOS flashing process. - Provides the Secure Erase option. NOTE: After this BIOS update has been installed, prior BIOS versions cannot be installed.

 

 

Jeg hadde intrykk av ut i fra din førstepost at du hadde flashet feil BIOS . Dvs flashet BIOS for feil modell til din laptop.

Men du har tydligvis ikke det da - eller ?

Lenke til kommentar

Sto under Enhancements

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDescription.jsp?lang=en&cc=us&prodTypeId=321957&prodSeriesId=4174258&swItem=ob-98263-1&prodNameId=4174173&swEnvOID=4061&swLang=13&taskId=135&mode=4&idx=0

 

- Provides improved security for the BIOS flashing process. - Provides the Secure Erase option. NOTE: After this BIOS update has been installed, prior BIOS versions cannot be installed.

 

 

Jeg hadde intrykk av ut i fra din førstepost at du hadde flashet feil BIOS . Dvs flashet BIOS for feil modell til din laptop.

Men du har tydligvis ikke det da - eller ?

Flashet F.20 BIOS-en, regnet med att den var for dataen min når den var på "Drivere og Programvare"-siden for HP ProBook 6555B. :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet ditt p.t ?

F.20 på link jeg postet "er" for probook 6555b.

Hvilken versjon kjørte du med EROMPAQ /U ?

 

Syns du er litt for sparsom med detaljer i postene dine, og det gjør det ikke akkurat lett for oss som leser tråden din og prøver å hjelpe.

Beklager :(

 

Hadde BIOS-en F.09 før, og det var den jeg prøvde å flashe tilbake til. Og jeg brukte EROMPAQ-en som fulgte med den BIOS-en :)

 

Står jo at F.20 er for 6555b, men hvorfor fungerer ikke datamaskinen normalt når jeg har den da? :hmm: Har reseta BIOS-en og alt, ingenting fungerer :(

 

Blir nok reperasjon, før jeg klarer å gjøre det værre... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...