Gå til innhold

Har ferdig oppsett til 36 k, skulle vært 30.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare nevne at jeg kjøpte meg data for 30k i fjor sommer å jeg angrer som en gris på d:P Beste av det beste er som regel for benchmarking, du kan sikkert kjøre full ytelse på spill for vesentli billigere komponenter:) Jeg sitter med 580gtx i sli å gidder ikke å kjøre me sli på. Flere årsaker, ingen spill som har krevd eller krever mer for tiden pluss et varme issue.

Lenke til kommentar

Nei, har selvsagt ikke et 6990 / 590 så konklusjonen min er nok utifra tester og diskusjoner på fora.

Sånn sett så er det mye trøbbel med disse løsningene og ikke alle spillene hvor man får fult utbytte , prislappen og ytelsen tatt i betrakning så mener jeg at det er et særdeles dårlig kjøp.

 

For å si det sånn, jeg spiller BFBC2 ,Starcraft 2 og andre RTS...det er mitt test software. Her funker 6990 perfekt, full guffe på allt. Aldri noe problem og temp på 75 grader på skjermkortet.

Men om jeg hadde kjøpt dette kortet idag er vel noe annet da vi vet at AMD og forsåvidt NVIDIA kommer med nyheter like rundt hjørnet. Men er dere som meg, så 'venter jeg meg aldri ihjel' kjøper nå og får heller sitte litt med svarteper en stund. :innocent:

 

HW forøvrig er en x980 som går på 4.4GHZ lufkjølt, 24 GB Ram ++ mulig det er forskjellig erfaring avhengig av hva slags base man har å bruke skjermkortene på.

 

Snabelen

 

LOL, 5000 for et skjermkort :D 2000 for et kabinett :D 2300 for windows lisens :D

9300 kroner ;)

 

Jeg ville nok ikke ha prioritert slik nei ;)

 

Skal ikke gå inn på dette med 24 gigabyte ram. OMG.

 

DET er fordi du overhode ikke har peiling hva 24 gig kan brukes til!!!!

Endret av Snabel
Lenke til kommentar

Altså, hva skal man med disse maskinene som har strømforsyninger på flere kilowatt, og et strømforbruk som matcher dette?

De fleste panelovner er typisk 800 watt.

En typisk varmepumpe gir varmeeffekt fra 1 til 4 kilowatt.

 

Så dersom du har en PC som står og durer og bruker 2.2 kilowatt kontinuerlig, mens du surfer facebook og chatter på IRC, så er det jævlig dårlig økonomi og miljøtankegang.

 

Så har du dette med varmeutvikling. Kjøp en panelovn!

 

Personlig er jeg kun interessert i SFF/Barebone, eller bærbar pc.

Tiden er for lengst gått fra at man kan ha et digert fulltower og kjøletårn og en masse stygg djevelskap stående, fyttigrisen så dyrt det er også!

 

Ti tusen. Det er max av det man burde bruke på PC i dag. Tenk også på at verditapet er 80% i løpet av to år på et kjøp til ti tusen - avskrivning på 8000, men har du gjort et kjøp til 30 tusen så har du et verditap på 90% i løpet av to år - 27.000 å avskrive.

Lenke til kommentar

 

For å si det sånn, jeg spiller BFBC2 ,Starcraft 2 og andre RTS...det er mitt test software. Her funker 6990 perfekt, full guffe på allt. Aldri noe problem og temp på 75 grader på skjermkortet.

Men om jeg hadde kjøpt dette kortet idag er vel noe annet da vi vet at AMD og forsåvidt NVIDIA kommer med nyheter like rundt hjørnet. Men er dere som meg, så 'venter jeg meg aldri ihjel' kjøper nå og får heller sitte litt med svarteper en stund. :innocent:

 

HW forøvrig er en x980 som går på 4.4GHZ lufkjølt, 24 GB Ram ++ mulig det er forskjellig erfaring avhengig av hva slags base man har å bruke skjermkortene på.

 

Snabelen

 

 

 

Du er klar over at spillene du nevner faktisk er begrenset av Cpu ?

StarCraft 2 http://www.tomshardware.com/reviews/starcraft-ii-radeon-geforce,2728-8.html ,

BFBC2 : http://www.tomshardware.com/reviews/game-performance-bottleneck,2737-7.html

 

At du har en temperatur på 75C er flott , forhåpentligvis så behøver du ikke å ha på deg hørselvern heller mens du spiller eller støyen fra pcen kan vel knapt merkes i headsettet. .

 

Men flott som sagt at du trives med systemet ditt, personlig så mener jeg at det er bortkastede penger å bruker mer enn ca 2K til 2.5K på et skjermkort i dag med tanke på hvor fort disse må utbyttes for å holde trinn med utviklingen.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
At du har en temperatur på 75C er flott , forhåpentligvis så behøver du ikke å ha på deg hørselvern heller mens du spiller eller støyen fra pcen kan vel knapt merkes i headsettet. .

 

LOL; jeg kjøpte nettopp ny oppvaskemaskin.

Den er oppgitt til 52 desibel. Jeg synes den bråker noe jævlig.

Ifølge din link er Radeon 6990 målt til 62.3 desibel! HAHAHAHAHAA!!!!

 

Det må jo være helt jævlig å sitte i samme rom.

Kan jo likesågodt flytte inn ved siden av en helikopterlandingsplass.

Lenke til kommentar

Takker for flere gode svar. Som sagt så er ikke pris et tema, gikk bare etter det jeg trodde var best.

Ser gjerne at noen setter opp et oppsett til meg på dustinhome, da jeg har meget begrenset kunnskap om slikt likevel.

Det viktigste var en overdådig rå gaming pc. Derfor ønske om 3 skjermer og diverse.

Dere har uansett forandret min mening på mange punkter angående pris.

 

Føler jeg ble litt motløs da det virker mye vanskeligere og treffe rett med deler enn jeg trodde, så setter virkelig pris på all hjelp. har 2 uker på og bestemme meg før jeg bestiller.

Lenke til kommentar

5ZFvK2x.png

Litt eksklusive valg fra komplett.no som 3GB GTX 580 og M4 128GB. Maximus IV Extreme-Z er valgt fordi oppsettet er generelt over-the-top og dette kan hjelpe deg i å oppnå noen ekstra MHz overklokk.

 

Litt lesestoff:

i7-2600k vs 990x vs 2500k vs 1100T - gaming

2500k og 2600k kjører et veldig jevnt løp og slår jevnt over alt av konkurranse :)

 

HardOCP GTX 580 3GB SLI review

De tester med tre skjermer på bunnen av hver side. 580 3GB SLI kommer ut vinnende, med 6970 CFX rett bak. Går du 6970 sparer du fort over 2500 kr

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Du skriver "vil ha en pc som varer lengst mulig i spillverdenen". Da er det smarteste å kjøpe de billigste pc-delene som sammen kan kjøre de spillene du spiller (evt skal spille det neste året) på en grafikkinstilling som du finner akseptabel. Pengene du sparer kan du bruke på en ny pc om noen år som vil være betraktlig kraftigere enn en monsterpc til 30k i dag. Hva du synes er akseptabel grafikk er opp til deg, men ofte er det ikke allverdens detaljforskjell mellom feks high/ultra i en del spill bortsett fra at fps synker.

 

Jeg var en gang som deg, kjøpte en pc til litt over 27k, bare for å se den utdatert et par år senere. Nå kjøper jeg heller billigere maskiner, spiller til det kommer et nytt spill jeg ikke får akseptabel grafikk i, og oppgrader heller da. Da får du en maskin som banker møkka ut av en "gammel" monsterpc som muligens kunne kjørt dette nye spillet, men snart hadde møtt spill selv den ville slitt med.

 

Kort: kjøp billig, oppgrader oftere

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg at det er så store forskjeller på minne når det gjelder merker og pris? har det mye innvirkning?

 

Som sagt tidligere, jeg skjønner at det er kanskje ikke er det smarteste og gjøre, og bruke så mye penger. penger var egentlig uvesentlig del av diskusjonen så lenge det var under 30 k. Blir pc`n 20 k så er jo det bare bra;)

Eneste jeg ville frem til med den overdådige prisen, var at jeg ville ha et beast av en gamer pc. Problemet mitt er at jeg ikke helt vet hva som er best osv, da går man gjerne for noe litt dyrt. Spesiellt hvis man har råd og har satt av pengene til dette.

 

Men det var jo derfor jeg kom hit og søkte hjelp fra dere "kyndige" data folk;)

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg at det er så store forskjeller på minne når det gjelder merker og pris? har det mye innvirkning?

Dyrere minne er ofte plukket ut for å klokke bedre enn billigere minne. Dette kan resultere i 2%, som er enormt i benchmarking, men til vanlig bruk er forskjellen laber.

 

Se på oppsettet mitt lenger oppe.

 

Så oppsettet ditt arni. For min del så det veldig bra ut og til en pris som er 5000 mindre enn forventet:)

Noen som har noen erfaring på fps spill og tre skjermer?

Lenke til kommentar

Hva som utgjør forskjellen på skjermkort som kommer fra gainward og asus nor begge er 580? hvorfor er det ikke bedre og velge asus når man har asus hovedkort eller spiller det ingen rolle?

 

Og mener jeg leste en plass at strømforsyning var noe det var lurt og investere i. Stemmer det?

Endret av hildrumen
Lenke til kommentar

Hva som utgjør forskjellen på skjermkort som kommer fra gainward og asus nor begge er 580? hvorfor er det ikke bedre og velge asus når man har asus hovedkort eller spiller det ingen rolle?

 

Og mener jeg leste en plass at strømforsyning var noe det var lurt og investere i. Stemmer det?

Forskjellen er kjøleløsning, minne, pris og eventuelt klokkefrekvens.

Gainward-kortet er like bra eller bedre på alle punkter.

Lenke til kommentar

Pc`n skal for det meste være til gaming, men litt videoredigering osv. Jeg spiller ganske mye og pc`n er stort sett i bruk hele tiden. Følte jeg skulle slå på stortromma og bruke litt penger på pc. Skulle gjerna hatt hjelp for og se om deler jeg har valgt passer og om de går sammen. Har aldri bygd selv før, men har en bror som har nogenlunde peiling. Jeg har rundt 25000-30000 tusen jeg kan bruke. har funnet et oppsett jeg er komfortabel med, men kom 6000 dyrere en jeg ville. Liker og bruke mye penger på noe så lenge det er bra kvalitet.

 

Her er delene jeg har valgt på dustinhome:

 

ARCTIC SILVER 5 KJØLEPASTA (12 GRAM) 279,00 kr 279,00 kr

ASUS GEFORCE GTX 590 3GB PCI-E DVI/DP 5 439,00 kr 5 439,00 kr

ASUS RAMPAGE III EXTREME X58 S-1366 ATX 2 719,00 kr 2 719,00 kr

ASUS Xonar Essence STX - lydkort 1 299,00 kr 1 299,00 kr

CORSAIR 24GB DDR3 DOMINATOR PC12800 1600MHZ 2 699,00 kr 2 699,00 kr

CORSAIR AX 1200W PROFESSIONAL SERIES MODULAR 2 199,00 kr 2 199,00 kr

CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK 2 099,00 kr 2 099,00 kr

CORSAIR H60 HYDRO SERIES LIQUID COOLING S-115 499,00 kr 499,00 kr

CORSAIR PERFORMANCE 3 SERIES 2.5" 128GB SSD M 1 759,00 kr 1 759,00 kr

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK 3stk 1 699,00 kr 5 097,00 kr

D-LINK DFE-551FX FIBER FAST ETHERNET PCI 949,00 kr 949,00 kr

D-LINK DWA-525 WIRELESS N 150 PCI ADAPTER 289,00 kr 289,00 kr

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 2 399,00 kr 2 399,00 kr

LITEON BLURAY BD-R 12X BULK INTERNAL BLACK 869,00 kr 869,00 kr

LOGITECH G13 GAMING BOARD 699,00 kr 699,00 kr

LOGITECH WIRELESS GAMEPAD F710 359,00 kr 359,00 kr

LOGITECH WIRELESS GAMING HEADSET 1 449,00 kr 1 449,00 kr

MICROSOFT WINDOWS 7 ULTIMATE NOR 2 299,00 kr 2 299,00 kr

Q-PAD HEATON GAMING MOUSEPAD 299,00 kr 299,00 kr

RAZER NAGA EPIC ELITE WIRELESS MMO GAMING MOUSE 949,00 kr 949,00 kr

3STK SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 449,00 kr 1 347,00 kr

 

 

Vareverdi 35 995,00 kr

 

Lurer på om dette ser greit ut, eller er det noe dere ville forandret?

Kan si at ting jeg har valgt, har jeg stort sett valgt etter tester jeg lest og etter merke.

Tar imot alle forslag. Vil under 30 k men helst ikke på bekostning av kvalitet.

På forhånd takk:)

 

Slik jeg tolker innlegget ditt ønsker du en rask gaming pc og budsjettet er 30,000kr. Videoredigering trenger du ikke å tenke på - en gaming pc med ekstra mye ram klarer videoredigering helt fint.

Mitt mål er ikke å si at du kan få en bedre gaming-maskin for halve prisen (det kan du) men å gi deg mest mulig for pengene. For 30,000 kan du få noe som er mye fetere enn noe til 15-20,000kr hvis du bruker pengene riktig.

Flere ssd-disker, budsjett hjemmekino, 5.1 surround, prosjektor, 42" TV, OCZ Revvo-drive, Surround gaming på 3 skjermer, en sekundær gaming-pc til venner/gjester osv.

For 30,000kr kan du kjøpe veldig mye heftige greier i tillegg til en heftig gaming pc hvor det ikke er spart på ytelsen. Når du har brukt 15,000kr på PC vil jeg påstå at du ikke lenger kan få bedre gaming-ytelse samme hvor mer penger du hiver på bordet og det er derfor jeg foreslår at du vurderer noe som forbedrer opplevelsen..

Selv Doom II blir råfett å spille på prosjektor i en hjemmekino.

 

Ser du har satt opp 3 skjermer - har du planer om å spille på alle 3 samtidig?

Jeg har selv 3 skjermer og jeg vil anbefale å kjøpe 1 god skjerm og heller 2 billige til å ha ved siden av. Såvidt jeg vet krever Nvidia SLI for å kunne spille over 3 skjermer, dette bør du sjekke opp i.

 

Uansett syntes jeg det er en god ide med flere skjermer.

 

Når det gjelder ram - du burde ikke bruke mye penger på ram siden det kan redusere ytelsen på maskinen. Jeg kan gå litt grundigere i detalj på hvorfor men det er omtrent slik at det i beste fall ikke vil gi bedre ytelse og i verste fall vil gi redusert ytelse. Fokuser på minnemengde og ikke mhz - hvis du trenger 16gb kjøper du f.eks. 16gb.

Med så store mengder ville jeg gått for det rimeligste alternativet som er testet og anbefalt i Memory QVL (Qualified Vendor List) til hovedkortet.

Du bør sjekke hvilken hastighet hovedkortet støtter med planlagt mengde ram. Slik det er nå er det sannsynlig at du må klokke ned dominator-brikkene du har på listen til å kjøre under spesifisert hastighet.

 

Begynn med å velge en god cpu og godt grafikkort (jeg anbefaler 580gtx og en Intel SandyBridge CPU (socket 1155). Deretter så mange gb ram du trenger.

 

Bruk nettverkskortet du har integrert i hovedkortet.

Hvis du har et meget bra hifi-anlegg kan du vurdere et dedikert lydkort med optisk utgang, hvis ikke anbefaler jeg å gå med det integrerte lydkortet.

Av strømforsyning kan du legge i litt ekstra og gå for en 750-850w PSU så har du rikelig å gå på, burde koste ca 900 kr.

Av hovedkort ville jeg gått for noe annet, du kan nesten kjøpe en 6-core cpu

 

Pcen min har kostet noe rundt 40-50k så jeg har erfaring med å bruke mye penger på pc. Mine største blundere var å prøve ut Bigfoot Killer Pro NIC (onboard nettverkskort var mye bedre) og å kjøpe 5970 gpu når jeg til mitt bruksområde trenger flere gpu spredt over ulike kort. Løsning ble å oppgradere med et 5850-ekstra men kombinasjonen 5970+5850 var langtifra ideell, 2x5870 ville vært mye bedre for mitt bruk.

Ikke bli overrasket hvis du i jakten på den perfekte pc gjør noen tabber underveis :)

Lenke til kommentar

Skulle jeg brent 30k på en PC, ville jeg nok vurdert en RevoDrive e.l. Man kommer til et visst punkt med hardware. Når det punktet er nådd betaler man stort sett for kabinettsklistermerker. Eneste som kan få deg over det punktet, er neste generasjons hardware... som man gjerne kan se langt etter om man har blåst 2-3 års PC-budsjett i én smell.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...