Gå til innhold

Fokus på skjermstørrelser blant smartmobiler. Best med 4" og større?


  

282 stemmer

  1. 1. Hvor mye har visnings-opplevelsen å si for deg på en high end smartmobil? (se listen nedforbi)



Anbefalte innlegg

Kjempegrunnlag. MEN disse testene av mobiler kan ha direkte feilinformasjon, mye synsing basert på misforståelser og generelt dårlig researched svada. IME.

Eh ja, enhver menneskeskapt publikasjon KAN jo ha grove feil og synsing basert på misforståelser og dårlig research. Men man kan ikke bruke dette som et generelt grunnlag til å avvise alt man ikke selv er enig i. Om man har konkrete eksempler så må man henvise til dette, og da er det selvsagt viktig at man ikke selv benytter seg av feilinformasjon, synsing og dårlig research ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Fordi mobiljournalister er en homogen gruppe med technerds som overhode ikke er egnet til å avgjøre hva som er en god telefon. Like lite som de kan uttale seg om ABBs psykiatriske diagnose. De har ingen utdannelse innfor det de snakker om.

 

Det de driver med er sysning, ut fra demmes egne snevre interessefelt. De kan avgjøre om dette er en god telefon for andre technerds, men ders topper også kompetansen.

 

Neppe mer homogen enn produktdesignere, du må nesten bestemme deg, hva er problemet med journalister, at de har for lite konkret ekspertise, eller at de ikke er like nok den gjennomsnittlige mann i sin bruk av telefoner?

 

Forøvrig er jo alle telefonene vi snakket om influert av designere av ymse sort, allikevel er de ikke utformet likt, så det er vel neppe uniform enighet på den fronten heller.

 

Og pek med gjerne til disse vitenskaplig utførte undersøkelsene av folks foretrukne skjermer, og interaksjondesigneres anmeldelser av skjermstørrelse.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Og så? Hvem forventer du egentlig at skal gi omtale av nye telefoner? Folk som har mastergrad og 5 års utdanning fra MIT i design og konstruksjon av telefoner!?? Disse omtalene blir jo gjort av folk som har dette som spesialfelt og som gjerne er entusiaster innenfor samme område. En journalist som har testet og sammenlignet 50 mobiltelefoner har selvsagt mye større grunnlag til å gjøre sammenligninger enn en tilfeldig brannmann. En journalist derimot, som kun har testet feks. iphone og som skriver artikler om økonomi, er deriomot mer riktig hva din sammenligning mellom taxisjfører ol. angår.

Når VG tester vinterdekk så gjør de dette i sammarbeid med andre bilblad å henter inn eksperter på området, tar disse på en bane, med erfarne sjåfører og testpersonell som har dette som jobb.

 

Uttdrag fra NAF sine sider: Denne dekktesten kjøres av profesjonelle dekktestere hos firmaet Test World på deres testanlegg i Ivalo i Finland. Det er Motor i Norge, Aftonbladet og Auto Motor & Sport i Sverige, Tekniikan Mailma i Finland og Autorevue i Russland som betaler testen.

 

Selvfølgelig kunne de satt opp en slik test selv, leid seg en dag på glattkjøringsbanen til NAF, men resultatet vill vært deretter. Hvorfor skal mobiltelefoner behandles annerledes enn Vinterdekk?

 

Som jeg har nevnt over, så er jeg fullstendig klar over at noen journalister fokuserer på mobiltelefoner, og skriver om disse. Men de er fremdeles journalister. Du blir ikke arkitekt selv om du skriver om arkitektur blir du vell?

 

De er også entusiaster. Og det er et PROBLEM. De har helt andre fokuspunkter og behov enn den jevne forbruker. De vektlegger forskjellige ting, og bruker den helt annerledes.

Jeg har ingenting imot slike tester, det er forbrukeropplysning, men de kan ikke brukes som noe vitenskapelig grunnlag alene. De kan være med å danne et datagrunnlag, men å bruke dem slik TS ahr gjort blir feil.

Endret av Zepticon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe mer homogen enn produktdesignere, du må nesten bestemme deg, hva er problemet med journalister, at de har for lite konkret ekspertise, eller at de ikke er like nok den gjennomsnittlige mann i sin bruk av telefoner?

De har ikke for lite ekspertise på mobiltelefoner, det har jeg aldri sagt. Mobiljournalister har utrolig mye kunnskap om produktet, men det er nettopp denne ekspertisen som blir et problem. En ekspertbruker vil skjelden eller aldri møte de samme problemene som en casual bruker. Så ja, jeg mener, at de ligner for lite på mannen i gata til å kunne avgjøre hvilken telefon som er "best".

 

Når det gjelder designere, så var i hvertfall ikke klassen min spesielt homogen :D Men selv om den var det, så ville det stilt seg annerledes enn med journalistene. Den metoden vi lærte for design innebærer et vi må skaffe oss et vitenskapelig datagrunnlag som vi tar beslutninger ut fra. Og så må disse beslutningene testes i et kontrollert miljø. Selvfølgelig påvirker jeg som designer resultatet, men vi jobber fremdeles like metodisk og vitenskapelig som en hvilken som helst annen ingeniør.

 

Forøvrig er jo alle telefonene vi snakket om influert av designere av ymse sort, allikevel er de ikke utformet likt, så det er vel neppe uniform enighet på den fronten heller.

Nei, det er ikke uniform enighet. Og det er hele poenget mitt. Men ut fra det TS skriver, så skulle man tro at en samlet mobilverden mener at skjermstørrelse er alfa-omega og at man kjemper om stor-større-størst. Det er et hav av brukere, det er mange forskjellige designere, og mange forskjellige produsenter.

 

Og pek med gjerne til disse vitenskaplig utførte undersøkelsene av folks foretrukne skjermer, og interaksjondesigneres anmeldelser av skjermstørrelse.

AtW

Jeg har ikke sagt at det er utført noen slike tester. Det jeg sier er at om man skal få et vitenskapelig og riktig bilde av situasjonen så må man gå mer grundig til verks enn en poll på diskusjon.no. Når det er sagt så kan en slik poll være interesant, og grunnlag for diskusjon, men da må pollens åpenbare svakhter også belyses.

 

Det jeg tenker på når jeg snakekr om vitenskaplige tester kan være noe ala denne:

Klicky

Og selv i en tilsynelatende svært homogen gruppe som leger så er det variasjoner i hvilke behov og preferanser en person har, men om man ser nærmere er det også her tendenser i oppdelingen (indremedisinere vs allmennleger)

 

47 physicians partook in a 70-min. testing session in which they were required to complete several tasks using the Pocket PC and Tablet PC as evidence-based medicine resources to answer a variety of clinical questions. All sessions were videotaped and audio recorded by a human factors engineering expert.

 

Dette sier noe om hvilket datamengde og tidsbruk som må til for å få relevante og gode data. Her testes noe så enkelt som skjermstørrelse, og stort sett bare det. Likevell sitter man på over 50 timer veideopptak som skal analyseres.

 

Selvfølgelig forventer jeg ikke noe slikt fra mobiljournalistene. Og jeg tror ikke jeg hadde syntes det var greit å lese en slik test heller. Men det jeg vil frem til er at mobiljournalister, og måten de utfører tester på ikke er vitenskapelig i det hele tatt, og at resultatet av disse testene må taes med en stor klype salt.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Argumentasjonen min har vell ingenting med skjermstørrelse å gjøre? Det jeg har sagt om skjermstørrelse er vell begrenset til:

2 - Jeg synes det er viktigere ting ved en telefon enn større skjerm.

3 - Det kan argumenteres for at stor skjermandel på telefonen kan være en ulempe.

4 - Det kan argumenteres for at en stor skjerm i seg selv kan være en ulempe.

5 - Apple har spesifikt valgt å gå for sin størrelse. Dvs de valgte bort større skjermer. Og Apple er ikke et selskap som tar ting ut fra løse luften

 

 

Jeg kan ikke se at noe av dette kommer til å ha innvirkning på mitt ståsted i forhold til iP5? Du setter en stråman og tilegner meg argumenter og meninger jeg overhode ikke har i forhold til temaet. Ja, jeg liker Apple, men det er irrelevant. det kunne like godt vært Incredible S vs Note som var eksemplene.

Skal spørre deg om noen av disse punktene.

 

2. Jeg synes skjermen er det viktigste på en smartmobil i dag siden alt du gjør på en smartmobil skjer via skjermen. Det er her hele våres opplevelse er.

3. Som hva da?

4. Så lenge telefonen blir laget på samme måte som iPhone 4 / 4S hvor 40-45% av fronten blir brukt til ingenting hvor dem da skal bruke en 4 / 4.3 tommers skjerm. På dette er jeg enig i ditt poeng. Men ta f.eks en Galaxy S II eller en Galaxy Note hvor skjermen blir utnyttet på en veldig bra måte. Der har man faktisk INGEN ulemper ved at skjermen tar opp plassen som ikke blir brukt.

5. Ganske rart med at bort i mot nesten alle foretrekker en større skjerm enn en 3.5 tommers skjerm i dag.

 

Fakta er at folk som føler at dem er nødt til å bruke iOS ser seg ingen andre veier enn å bare kjøpe en ny iPhone med en 3.5 tommers skjerm fordi dem simpelt ikke har noen andre valg til å skjøpe en iPhone med andre skjermstørrelser.

 

Så selv om veldig mange kjøper en iPhone med 3.5 tommers skjerm, så betyr det faktisk lite på om dem faktisk liker den størrelsen.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Jeg savner en klar definisjon av begrepet "visningsopplevelse". I denne undersøkelsen kan det virke som det er synonymt med skjermstørrelse og da ville det vært en fordel om skjermstørrelse ble brukt. Tok et kjapt google søk på visningsopplevelse og viewing experience, og selv om jeg ikke fant noen klar definisjon av begrepet, så er det åpenbart at det ligger mye mer i det enn skjermstørrelse, som fargegjengivelse, kontrast, lysstyrke og tilpasning av innhold (f.eks. ved surfing på nett) og sikkert mer.

 

Vindicator, du henviser til at noe er fakta uten noen som helst dokumentasjon. Det er vågalt og bidrar til det er vanskelig å ta innleggene dine seriøst. Hvis det er din mening du ønsker å uttrykke, så er det vel bare å skrive det da?

 

OpenSource, du starter innlegg 233 med: "Noe av det vi liker absolutt best med Galaxy S II [...]". Hvem er vi? Snakk for deg selv så er det lettere å akseptere innleggene dine som bidrag i en diskusjon.

 

For egen del syns jeg 3,5" skjerm er helt ok. 4" også for den saks skyld, og kanskje større også. Det er den totale opplevelsen ved bruk som er avgjørende for meg ved valg av telefon, altså ting som, men ikke begrenset til, stabilitet, usability (i mangel av god norsk oversettelese. Har sett brukerlighet bli brukt), tilgjengelig programvare, kamerakvalitet, tilgjengelig ekstrautstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

2. Jeg synes skjermen er det viktigste på en smartmobil i dag siden alt du gjør på en smartmobil skjer via skjermen. Det er her hele våres opplevelse er.

Sin opplevelse kommuniserers via skjermen. Den er et medium. Om filmen suger, så gjør den det uavhengig av hvilken TV du brukte. Når jeg ser film, så er filmens innhold uavhengig av TVn jeg ser den på. På samme måte vil mobilen innhold være uavhengig av skjermens størrelse.

Fremdeles har skjermen noe å si. Men det er ikke slik at jeg velger film ut fra hvilken TV jeg har?

 

3. Som hva da?

Dersom hele ene siden er en stor skjerm, hvor skal du da feks holde telefonen uten at du tilfeldigvis foretar en utilsiktet action? Det blir ingen "sikre" plasser å holde på. Det er veldig viktig å ha områder der du vet 100% at du ikke er i fare for å trykke på ting.

 

4. Så lenge telefonen blir laget på samme måte som iPhone 4 / 4S hvor 40-45% av fronten blir brukt til ingenting hvor dem da skal bruke en 4 / 4.3 tommers skjerm. På dette er jeg enig i ditt poeng. Men ta f.eks en Galaxy S II eller en Galaxy Note hvor skjermen blir utnyttet på en veldig bra måte. Der har man faktisk INGEN ulemper ved at skjermen tar opp plassen som ikke blir brukt.

Hvordan skjermen blir utnyttet er da et softwarespørsmål? Hvordan arealet på telefonen blir utnyttet er en ganske annen sak. det eneste som er forskjellig på S2 og Note vs iPhone4 er at de har gjort knappene plassen over og under mindre. Nå har ikke jeg testet noen av dem inngående, men mitt inntrykk etter 5 minutt med brodern sin SGS2 var at den var for lett til at den lå godt og stabilt i hånden. Hvordan størrelsen påvirker ergonomien har hverken jeg eller du kompetanse til å uttale oss om, men jeg stiller spørsmål ved hvordan en større skjerm stiller seg i forhold til fingrenes bevegelighet.

 

5. Ganske rart med at bort i mot nesten alle foretrekker en større skjerm enn en 3.5 tommers skjerm i dag.

Feil, alle foretrekker 3,5 tommer!

 

Fakta er at folk som føler at dem er nødt til å bruke iOS ser seg ingen andre veier enn å bare kjøpe en ny iPhone med en 3.5 tommers skjerm fordi dem simpelt ikke har noen andre valg til å skjøpe en iPhone med andre skjermstørrelser.

Fakta er at om du skal kjøpe den nyeste androidtelefonen i dag så kommer du ikke utenom å kjøpe en stor skjerm, fordi det finnes ingen små men samtidig kraftige telefoner på mainstream markedet.

Når Xperia X10 mini ble lansert så hadde den mye mindre skjerm en iPhone, men den ble likevell populær!

 

Så selv om veldig mange kjøper en iPhone med 3.5 tommers skjerm, så betyr det faktisk lite på om dem faktisk liker den størrelsen.

Og selv om mange kjøper en Android med 4,5" skjerm, så betyr det faktisk lite på om dem liker størrelsen.

 

 

XPERIA-X10-mini-hands-on-3.jpg

Denne ble veldig populær! Hvorfor tror du det egentlig? Og da snakker jeg ikke populær hos deg eller andre techheads, men hos vanlige folk. JEg har snakket med flere som valgte denne nettopp fordi den var veldig liten og praktisk. For min del er den for liten.

 

Anmeldelsen fra amobil:

http://www.amobil.no/artikler/sony_ericsson_xperia_x10_mini/76519/konklusjon

 

Legg merke til det ene negative punktet:

- Ikke for tekno-friken

 

Når det teller negativt at telefonen er folkelig så sier det jo en del om hvor seriøst artikkelen og slike tester bør tas.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må nesten bare spør kort og enkelt, for at det skal kunne gå opp.

 

Hva er det som gjør at du mener 3,5" er bedre enn 4" Zepticon?

Jeg har aldri hevdet at 3,5" er bedre enn 4". Det jeg sier er at 4" ikke nødvendigvis er bedre enn 3,5".

 

Og det er to helt forskjellige ting!

 

og hvorfor har vi sider som amobil, dinside, digi, mobili, pocketnow, engadget, gizmod, gsmarena, phonearena etc? Disse her jobber med mobil på fulltid, nettopp for å videreformidle hva som er de beste produktene generelt sett for oss andre. Hva er nytteverdien deres?

Nytteverdien? De skaper arbeidplasser, og de gir oss underholdning, og produktopplysninger. De tester telefoner, men om man ikke ligner på den journalisten som har testet produktet, så må man tolke og vurdere testen selv, ut fra de andre saklige opplysningene man får.

 

Selv om Illustret Vitenskap overhode ikke driver med forskning, så liker jeg fremdeles å lese bladene fordi de er underholdende, og opplysende. Men begge henvender seg til en begrenset målgruppe. Folk med interesse for emnet.

Hvorfor skal tv2hjelperdeg publisere å sende en mobiltest, dersom de ikke er reprasentativ? Det lurer jeg svært mye på..

Et sitat fra testen:

 

Folkekjære iPhone har fått slakt tre år på rad.

 

Når et testpanel presterer å slakte en av verdens, og norges, mest populære smarttelefoner så sier det jo egentlig alt om hvor relevant disse testene er for det virkelige liv. Folk ser ikke etter de samme tingene i produktet som mobiljournalisten! De skjønner ikke hva som gjør en telefon til en bra telefon for folk flest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når et testpanel presterer å slakte en av verdens, og norges, mest populære smarttelefoner så sier det jo egentlig alt om hvor relevant disse testene er for det virkelige liv. Folk ser ikke etter de samme tingene i produktet som mobiljournalisten! De skjønner ikke hva som gjør en telefon til en bra telefon for folk flest.

 

Vennligst ikke likestill salg med hva som er det beste produktet for kjøperen, det er det ingen automatikk i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vennligst ikke likestill salg med hva som er det beste produktet for kjøperen, det er det ingen automatikk i.

 

AtW

Nei, det er sant:) Det er, i likhet med fokus på skjermstørrelse en indikator, og lite annet. Mange av iPhone brukerne kunne sikkert hatt mye mer nytte av en Android telefon, men endte med en iPhone pga hypen. Og visa versa. Men så blir det jo da også et spørsmål om hva som er det beste produktet for brukeren. Det brukeren selv mener er best, eller det som faktisk er best? En bruker kan jo for eksempel mene at iPhone er en bedre telefon, selv om han jobber mye raskere og mer effektivt på en adroid.

 

Hva er det egentlige produktet som selges? Hos Apple er i hvertfall "image" en større og mer åpenbar del av selve varen enn det er hos android. Man ser at iPhone scorer dårlig på både lyd, bilde og andre punkter, men fremdeles velger flere denne telefonen.

Endret av cyclo
Fjernet unødvendig sitat
Lenke til kommentar

Det kan jo også være verdt å nevne i denne sammenhengen, at Iphone 4 og 4S sit display, er mye "bedre" enn for eksempel Samsung Galaxy nexus. Selv om skjermen er mye større (4,65 vs 3.5) så har fremdeles iPhone større pixeltetthet.

 

iPhone lander på 326ppi, Galaxy Nexus på 315.

Men om man går litt lengere ned i dybden ser man at de faktisk har eksakt samme antall subpixler, til tross for at samsung har en tomme større skjerm.

 

http://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1319022037

 

Galaxy Note: 1280x800x2 = 2.048.000 subpixels

Galaxy S II: 800x480x3 = 1.152.000 subpixels

Galaxy Nexus: 1280x720x2 = 1.843.200 subpixels

iPhone 4/4S: 960x640x3 = 1.843.200 subpixels

 

Galaxy Note: 2.048.000 subpixels / 5,3" => 386 415

Galaxy S II: 1.152.000 subpixels / 4,3" => 267 906

Galaxy Nexus: 1.843.200 subpixels / 4,65" =>396 387

iPhone 4/4S: 1.843.200 subpixels / 3,5" => 526 628

 

Som man ser her er iPhone sin retina skjerm mye høyere oppløst enn noen av de andre skjermene.

Så da kan man jo diskutere om størst virkelig er best, selv om man ser isolert bare på skjermen?

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig enda en skjult iphone/android diskusjon

Personlig syns jeg større bilde og bedre lyd gjør film opplevelsen bedre. For meg er det eneste grunnen til å gå på kino. Er spesielt glad i god lyd når jeg ser film. Se film på mobil derimot kan aldri bli allverdens i mine øyne om skjermen er 3,5 eller 4,3 tommer. Med iphone kunne man fått veldig mye større skjerm inn dersom man hadde utnyttet den fysiske størrelsen på selve telefonen bedre.Eventuelt kunne man est litt i bredden og kutta litt i høyden og kanskje samtidig fått plass til en langt større skjerm på et areal som er tilsvarende det forsiden på iphonen er nå. Så hva er det som er viktig egentlig, arealet av forsiden eller høyde/bredde forholdet på selve telefonen bevares. Høyde bredde forholdet på skjermen vil nok bestå i god gammel apple stil skulle jeg tro:D

Det er dessuten litt festlig at du selv viser til at man har større utvalg dersom man går for annet os enn iOS og for meg er det fremdeles utrolig at såpass mange kan like akkurat den samme tingen og kjøpe en iPhone.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig enda en skjult iphone/android diskusjon

Det kan kansje virke slik, men det er ikke det for min del. Ikke i denne diskusjonen. Jeg kan godt favorisere Apple i direkte produktrelaterte spørsmål, men her er det for min del ikke det.

Jeg mener at telefoner som både iPhone med 3,5" og Xperia 10 Mini som er enda mindre, kan være like gode og vell så bra som de på 4"+ for den rette brukeren.

 

Det er dessuten litt festlig at du selv viser til at man har større utvalg dersom man går for annet os enn iOS og for meg er det fremdeles utrolig at såpass mange kan like akkurat den samme tingen og kjøpe en iPhone.

Tross de store valgmulighetene på andre platformer så selger iPhone fremdeles veldig godt. Det kan tyde på at det er andre ting enn valgmuligheter som selger? Jeg sier med det ikke at valgmuligheter er en dårlig ting. Men man må kanskje revurdere om det det er forskjell på hva produsent og forbruker anser som valgmuligheter.

Lenke til kommentar

 

 

Som man ser her er iPhone sin retina skjerm mye høyere oppløst enn noen av de andre skjermene.

Så da kan man jo diskutere om størst virkelig er best, selv om man ser isolert bare på skjermen?

 

Hvorfor "kan man diskutere det"? Man kan jo anta en stor skjerm uten farger vs en liten med farger også, men hvorfor skal det å legge til flere variasjonting hjelpe diskusjonen noe videre? Det eneste det gjør er å skape mølje og en ufokusert diskusjon.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tross de store valgmulighetene på andre platformer så selger iPhone fremdeles veldig godt. Det kan tyde på at det er andre ting enn valgmuligheter som selger? Jeg sier med det ikke at valgmuligheter er en dårlig ting. Men man må kanskje revurdere om det det er forskjell på hva produsent og forbruker anser som valgmuligheter.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt ser hvorfor såpass mange skal ha seg en iPhone. I Norge er jo brukerbasen temmelig ekstrem. I USA er den vel på rundt 28% av samtlige smartphones?! Man ser da virkelig ikke noe slikt i så mange andre markeder enn smartmobiler, mp3 spillere og nettbrett;)? Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor så mange plutselig mener det samme om akkurat disse produktene. Bra produkter i alle de kategoriene jeg nettopp nevnte, det skal apple ha. Men så overlegne som talla viser er de da virkelig ikke? At apple selger godt på 3,5 tommer er ikke PGA 3,5 tommer. De ville solgt minst like godt om de hadde valgt 4 tommer eller 3 tommer er min påstand.

Lenke til kommentar

Vil du ha 32" TV eller vil du ha 62" tv? Selvfølgelig vil du ha 62" TV.

What? I hvilken verden er det en selvfølge at man vil ha en 62" fremfor en 32" (annet enn i verden til den som kjøper TV utelukkende som statussymbol). Jeg ville aldri funnet på å kjøpt en 62", til det er avstanden mellom sofa og TV alt for liten. Hadde jeg fått en 62" hadde jeg umiddelbart byttet den inn i en 42".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Misbruk av sitat-funksjonen
Jeg har nå brukt mye tid i å rydde opp i feil bruk av sitatfunksjonen i denne tråden. Enkelte har også til dels grovt misbrukt funksjonen og sitert både 6 og 7 poster bakover i tid. Følgende gjelder:

- Man skal aldri sitere mer en enn post bakover i tid
- Man skal aldri sitere bilder, videoer og lignende
- Lengre sitater skal deles opp og svares på individuelt, evt. settes i spoiler-tag
- Man skal ikke sitere posten like over (med mindre det faktisk er en god grunn for å gjøre dette, f. eks. dersom posten ens havner øverst på en ny side, man ønsker å dele opp posten man svarer på i flere mindre deler og besvare dem individuelt, etc.)

Dersom multisitater forblir et problem, blir løsningen å slette postene, sende dem på PM til bruker for redigering.



Personfiksering
En del rusk og personfiksering er blitt fjernet. Hold dere unna slikt i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...