Gå til innhold

Ekte Win7 lisensnummer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det i overkant billig, så er det nok mest sannsynlig en msdn eller studentlisens.

Jeg betalte rundt 900,- for min win7 pro fra MS.. så ville nok heller bare hostet opp de ekstra kronene for å ha en gyldig lisens :)

 

Han har lagt ved windows partnumber, derfor ville jeg få sjekket om det gikk an

å få det bekreftet på noe vis?

Prisen er forresten 600,-

Lenke til kommentar

 

Der var den tråden jeg lette etter ja! Takk for det!

Dette er også fra qxl, og da jeg spurte selger om dette var ekte win7 svarte han

bestemt ja.

Her er auksjonen:

http://www.qxl.no/pris/data-hardware/pc-baerbare/baerbar-pc/microsoft-windows-7-ultimate-new-sealed-3264-bit-dvd-s/v/an657218412/

Får vel ikke til å sjekke pidnummeret før innstallasjon?

Er det ellers noen måte å få sjekket ektheten før kjøp?

 

Mvh

Roger

Endret av rodge1970
Lenke til kommentar

Produkt-ID, eller PID, genereres ikke før under installasjon av programvaren. Dersom vi går ut i fra at annonsøren har lagt ut riktig bilde, og jeg klarer å tyde det riktig, så er part number x15-60560-01. Ut i fra denne tråden kan det se ut som om det et ikke er en gyldig lisens: http://www.computerhope.com/forum/index.php/topic,121562.15.html

 

Jobber selv hos Microsoft, og vi får en del telefoner fra kunder som ikke får aktivert Windows. Windows de har kjøpt på QXL, Finn, ebay etc. Anbefaler på det sterkeste at man ikke kjøper programvare gjennom disse kanalene da det er en kjensgjerning at det foregår mye svindel der, og det faktum at man ikke har noen god mulighet til å verifisere at man kjøper en gyldig lisens. Det burde lukte svidd når noen forsøker å selge et helt nytt produkt for én femtedel av veiledende utsalgspris.

 

Videre kan man spørre seg selv hvorfor selgeren legger ut tre forskjellige bilder av produket. Ett han sikkert har tatt selv, og to der det er stemplet forskjellige vannmerker.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

På slike auksjoner som det er det nesten alltid falske Windows 7 lisenser de selger. Og det er som andre har skrevet, ingen mulighet til å få sjekket opp lisensen før du faktisk har den, og da er det jo nesten alltid for sent.

 

Kjøp fra butikk, nettbutikkene (her i Norge) eller direkte fra Microsoft så er man trygg på hva man kjøper.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at hvis man følger alle disse stegene er lisenen ekte?

 

Dette gjelder ved kjøp i butikk/nettbutikk:

1. se på kjøpt ekte vare: How to tell guniue windows

2. Sjekk varen før betaling/kjøp.

3. Be om kvitering fra tidligere kjøp. Still kritiske spørsmål hvis selgeren ikke vil opplyse.

4. Spør hvorfor varen er billig, er det flyttesalg? Konkursbo etc?

 

Digital nedlasting:

2. Microsoft store, Microsoft subscription

 

Altså stort sett å kjøpe noe annet en av disse, er enten piratkopi (Technet/microsoft developer lisence).

 

Selvsagt kan man ungå dette med technet kjøpe en DVD plate og selge videre, eller selge lisensnøkkel/lisens bedrifter har hatt til overs, eller at bedriften har gått konkurs/oppløst.

 

Men jeg tror man bør være veldig varsom med disse punktene, muligens billig pris, men neppe hva man betaler for, risikoen er større en gevinsten hvis vi ikke snakker om profesjonelle piratkopiering.

 

Vet noen om det finnes noen som har klart punk 1? F.eks ved å ha en kina kopi?

 

Da er det slik jeg har lest microsoft gir programvaren gratis for lisensen, og vil kreve selgeren de pengene programvaren koster ved standardpris.

 

Men vet ikke om det er gammelt? Så det skal nok til å lage en identisk hologram kopi?

 

Er nok vanskligere en mannen i gaten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at hvis man følger alle disse stegene er lisenen ekte?

 

Dette gjelder ved kjøp i butikk/nettbutikk:

1. se på kjøpt ekte vare: How to tell guniue windows

2. Sjekk varen før betaling/kjøp.

3. Be om kvitering fra tidligere kjøp. Still kritiske spørsmål hvis selgeren ikke vil opplyse.

4. Spør hvorfor varen er billig, er det flyttesalg? Konkursbo etc?

 

Digital nedlasting:

2. Microsoft store, Microsoft subscription

 

 

Den listen der er ingen garanti på at du kjøper ekte Windows over nett. DE falske pakkene er veldig bra laget ofte, så det er ikke før du eventuelt aktiverer produktnøkkelen du vet om det er en ekte lisens eller ikke (ment for videresalg).

 

Det beste rådet er vel at om noe virker for godt til å være sant, så er det ofte akkurat det. Windows 7 prisene har holdt seg stabile siden lansering, så det er nokså enkelt å finne ut hva en Windows 7 lisens bør koste. Er det noen som selger lisenser mye billigere enn dette, så er det mest trolig falske lisenser, slik har det vært siden Win7 kom ut, og slik er det nok enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den listen der er ingen garanti på at du kjøper ekte Windows over nett. DE falske pakkene er veldig bra laget ofte, så det er ikke før du eventuelt aktiverer produktnøkkelen du vet om det er en ekte lisens eller ikke (ment for videresalg).

 

Tror du overdriver litt her, men ja folk blir nok flinkere å skjule sporene sine, men jeg tror det ennå er litt mere en det for at microsoft ikke kan se forskjell.

 

Da ville man nok sett at produktesken hadde blitt byttet ut hvis det hadde vært så ille, og etter hva jeg vet er windows 7 lisens esken lik siden av slutten av 2009.

 

Det beste rådet er vel at om noe virker for godt til å være sant, så er det ofte akkurat det.

 

Så du mener at hvis jeg hadde betalt 5000 kr for en engelsk OEM windows 7 enterprise versjon, så har man handlet i god tro? Disse selges vel neppe til noen andre en store bedrifter eller technet brukere.

 

På en annen side angående OEM markedet, så vil jeg tippe man får kvantumsrabatt ved kjøp av over 100 000 lisenser, så hvis man kjøper f.eks av komplett eller amazon.com tror jeg det er fulgt mulig å få det billigere, men det er fordi disse har avtale med leverandøren.

 

Det er også fulgt mulig i noen tilfeller bruker å selge lisenser billige (elkjøp/lefdal) som en del av rydde salg.

 

Jeg har gjort gode kjøp av oppgraderings lisenser, rett og slett fordi folk ikke gidder å oppgradere service pack i ett sett. Dermed faller disse i pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om at Microsoft ikke kan se forskjell, men jeg snakker om at den vanlige mannen i gata, som eventuelt velger å kjøpe en billig Windows 7 lisens på QXL, ikke vil se forskjell på mange av pakkene.

Først ved nøye inspeksjon kan man se at hologram etc er påklistret og ikke ekte, men da har man jo allerede pakken hjemme, og den er kjøpt og betalt, og da er det for sent i mange tilfeller.

 

Jeg hadde ikke godtroende kjøpt en Enterprise lisens for 5.000 kroner, eller 50 kroner for den saks skyld, for det ville jeg ha visst var en ulovlig versjon uansett. Enterprise kan ikke selges til enkeltpersoner, enkelt å greit.

 

Og ja du kan få billigere versjoner av Windows 7. Men på QXL selges ofte fullversjonspakken, med både 32bit og 64bit platene av Ultimate. Og til OEM pris for lavere versjoner.

Og da er det noe som ikke stemmer.

 

I Norge koster en fullversjon av Win7 Ultimate rundt 2.000 kroner, og det har det kostet siden Win7 kom (gått ned noe)

I Norge koster en OEM versjon av Win7 Home Premium rundt 750 kroner, her har prisen gått ned fra ca 900.

 

win7ultimate1aar.jpg

 

Du kan se her at Ultimate prisen har vært nokså stabil siste året....

 

win7hp1aar.jpg

 

Samme med HP OEM prisen, men den synker i alle fall.

 

Jeg skrev dette innlegget i September 2009 ang Win7 priser i Norge, og som du kan se, har ikke prisene forandret seg mye siden den gang. Så derfor burde "ALLE" vite sånn ca pris på en ekte Win7 plate.

 

Ellers er det stor forskjell på OEM, oppgradering og fullversjoner av produktet når det kommer til pris. Så at du har gjort gode kjøp på oppgraderingsversjonen er ikke overraskende. Men jeg har sett få skikkelig gode tilbud på fullversjonen av norsk Ultimate.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...