Gå til innhold

Listefeber - Tråden for oss som elsker lister


Speik

Anbefalte innlegg

Pink Floyd:

 

Topp 10 sanger:

 

1. Echoes

2. Comfortably Numb

3. Pigs (Three Different Ones)

4. Atom Heart Mother

5. Money

6. Have A Cigar

7. Wish You Were Here

8. Dogs

9. High Hopes

10. Flaming

 

Så vil det seie at du tykkjer den beste songen frå Piper at the... er Flaming? Sært. Ellers ei fin liste, åpenbart vanskelig å velge dei beste av et slikt utruleg band, men eg sakner Shine on you crazy diamond. Eg vil tross alt seie den er betre enn flaming. Heh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pink Floyd:

 

Topp 10 sanger:

 

1. Echoes

2. Comfortably Numb

3. Pigs (Three Different Ones)

4. Atom Heart Mother

5. Money

6. Have A Cigar

7. Wish You Were Here

8. Dogs

9. High Hopes

10. Flaming

 

Så vil det seie at du tykkjer den beste songen frå Piper at the... er Flaming? Sært. Ellers ei fin liste, åpenbart vanskelig å velge dei beste av et slikt utruleg band, men eg sakner Shine on you crazy diamond. Eg vil tross alt seie den er betre enn flaming. Heh.

 

Shine On er noe av det beste Pink Floyd har laget, men dette er slik listen er akuratt nå. Siden jeg er litt hekta på Flaming i det siste, valgte jeg den. Jeg er ikke så glad i Piper, men Flaming er virkelig en god sang!

 

:)

Lenke til kommentar

Siden jeg aldri blir fornøyd med "beste"-lister får dere litt informasjon om mine lyttevaner nylig. :p

 

De fem albumene (ikke EP-er eller singler) jeg har hørt mest på de siste tre månedene:

 

1. Weighing Souls With Sand (The Angelic Process)

2. Coma Waering (The Angelic Process)

3. Private South (Fog in the Shell)

4. Delt mellom Kailash og Snowdrift (begge med samme navn på album og band).

 

Det slår meg at ingen av disse hadde vært på lista i det hele tatt hvis Acrid/Glint ikke hadde tipsa meg om Paradigms.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Topp 5:

 

Turboneger:

1. Darkness Forever (Live) (1999)

2. Never Is Forever (1994)

3. Ass Cobra (1996)

4. Apocalypse Dudes (1998)

5. Hot Cars and Spent Contraceptives (1992)

Ikke noe etter 2000 havner på denne lista, nei.

 

Vokalister:

1. Iggy Pop (The Stooges)

2. Tom Waits

3. Joe Strummer (The Clash)

4. Joachim Thåström (Ebba Grön, Imperiet)

5. David Gilmour (Pink Floyd)

Album etter 2000:

1. My Midnight Creeps - Histamin (2007)

2. Muse - Black Holes and Revelations (2006)

3. Kaizers Orchestra - Live at Vega (2006)

4. Turboneger - Scandinavian Leather (2003)

5. Gorillaz - Gorillaz (2001)

Endret av sandinista
Lenke til kommentar

Top 20 Album

Speiks 20 største musikalske opplevelser rangert i en herlig liste ispedd kommentarer og bilder.

 

Her på forumet har jeg oppdaget en ny hobby: listeskriving. Det er moro, og det gjør gode anbefalinger. Spesielt i filmforumet har det vært tradisjon og norm at man lister opp favorittene sine i rangert form. Selv om det er vanskelig å sette en action-film i samme liste som en drama-film har det alltid vært akseptert å gjøre nettopp dette. Jeg tenkte da selvfølgelig at det var på tide å liste opp mine favoritter på musikksiden i samme format. Oppgaven ble vanskelig, veldig vanskelig. Å finne ut hva jeg liker best av en post-rock-plate og en prog-rock-plate tok litt tid og mye indre krangling. Mange favoritter måtte selvsagt reduseres til færre, og etterhvert fant jeg ut at listen ble ganske kjedelig, så jeg nedskrev listens eneste regel:

 

- Maks to album per artist

 

Daså. Enjoy:

 

1. «The Human Equation» - Ayreon, 2004

cover2540231182008.jpg

 

Albumet som har alt. Arjen Lucassens største og beste verk. Følelsesmessig treffende og musikalsk fantastisk fra start til slutt. Har hørt på The Human Equation i 3-4 år, men kommer alltid tilbake og oppdager nye ting.

 

2. «Deadwing» - Porcupine Tree, 2005

albumdeadwing.jpg

 

Porcupine Trees atmosfæriske spøkelseshistorie. Deadwing begynner mystisk og fortsetter inderlig vakkert, med innslag av kraftfulle låter som "Shallow" og "Open Car." Deadwing traff meg ved første lytting, og har siden den gang vært min favoritt fra PT-katalogen, selv om flere er farlig nære.

 

3. «Fear of a Blank Planet» - Porcupine Tree, 2007

fearofablankplanet.jpg

 

Steven Wilsons oppgjør med dagens iPod-kultur. Albumets konsept handler om dagens unge mennesker som ikke kan å verdsette kunst. Vel, FOABP er kunst. Albumet er strukturert rundt den 18 minutter lange "Anesthetize", som selvfølgelig stikker seg frem som albumets hovedattraksjon, selv om de andre sporene er langt mer enn solide. Veldig tung progressiv rock, kanskje PTs tyngste plate, men vi får herlige pustepauser som "Sentimental." Dette albumet imponerer minst like mye lyrisk som musikalsk.

 

4. «Into The Electric Castle» - Ayreon, 1997

1101170f.jpg

 

Lucassens store kultfavoritt. Hippier, aliens og elektriske slott. Albumets konsept er så harry og "spaced-out" at det er dømt til et liv i undergrunn. ITEC var for meg en tålmodighetsprøve i starten, det tok definitivt lang tid før jeg så hvor genialt det faktisk er. Etter hvert har jeg blitt mer og mer forelsket i skiven, uansett hvor sær den er. ITEC er en sjangermiks av de sjeldne, på dette albumet finner du øyeblikk med fullblods fusion og jazz, etterfulgt av folketoner på mandolin. Jeg elsker det mest på grunn av nettopp denne musikalske dybden. Det er totalt umulig å bli lei av ITEC, men å først bli hektet kan være litt vanskelig.

 

5. «BE» - Pain of Salvation, 2004

52845.jpg

 

Musikkverdenens mest ambisiøse album noen sinne. Albumets konsept er nettopp BE - å være. Pain of Salvation har prøvd å fange selve eksistensen i musikkform. Daniel Gildenlöw og de andre medlemmene av POS våknet en morgen og bestemte seg for å forklare Guds og menneskehetens eksistens. Hvorfor ikke? De klarer det bedre enn noen andre som har prøvd. BE er like massivt, dynamisk og stort som Ayreon, og kan derfor være litt vanskelig å like i begynnelsen. Mye soundscapes og snakking, som er minst like interessant som når den herlige musikken kommer. Tung progressiv rock fra POS sammen med et nine-piece orkester som virkelig gjør ting symfonisk og flott.

 

6. «Music Inspired by the Snow Goose» - Camel, 1975

camelsnowgoose.jpg

 

I min mening det beste albumet fra hele progrock-bevegelsen på 70-tallet. Camels instrumentale epos er bare fantastisk solid fra start til slutt. Mye variasjon, dynamikk, mange instrumenter og en meget god struktur. Noen av de peneste melodilinjene noen sinne. Jeg la faktisk ikke merke til at albumet manglet vokal ved første gjennomlytting, det hørtes så naturlig ut.

 

7. «Wish You Were Here» - Pink Floyd, 1975

wishyouwerehere.jpg

 

Mye bra skjedde i England i 1975. Jeg trenger vel ikke å si noe mer enn at dette er Pink Floyd på sitt beste. Shine On You Crazy Diamond er jo tidenes beste sang, og resten av skiva er bunnsolid.

 

8. «Dark Side of The Moon» - Pink Floyd, 1973

actualitesdecembre2006p.jpg

 

Alle kjenner til DSOTM. Et av tidenes mestsolgte album, og det er ikke uten grunn. Fantastisk strukturert og inneholder noen av musikkhistoriens største øyeblikk, som f.eks. vokalsoloen på The Great Gig In The Sky.

 

9. «Mirage» - Camel, 1974

camelmirage.jpg

 

Camel er også bra med vokal, og Mirage er definitivt det beste eksemplet på nettopp det. Albumet inneholder to monumentale komposisjoner, henholdsvis Lady Fantasy og Nimrodel/The White Rider. To av de største mesterverkene innen klassisk progrock. Andrew Latimer er nesten på høyde med David Gilmour hva gjelder gitarsoloer.

 

10. «Golevka» - The Evpatoria Report, 2005

coverlea.jpg

 

Det beste post-rock-albumet jeg har hørt. Dette er akkurat hva god post-rock skal være. Utrolig følelsesrikt, vakkert, stemningsfullt og dynamisk så det holder. Legger til at det er akkurat passe variert og aldri kjedelig. Skal jeg legge meg ned og slappe av med god post-rock er dette førstevalget.

 

11. «Takk...» - Sigur Rós, 2005

takkcoverhires.jpg

 

Og her har vi andrevalget. Sigur Rós er et av de få helt unike bandene i vår tid. De har sin særegne lyd og sin særegne opplevelse. I visse tilfeller foretrekker jeg ( ) eller Agætis Byrjun, men når jeg skulle velge ut en SR-plate til listen så tok jeg Takk.. rett og slett fordi det er kompromissløst. Det inneholder det beste fra flere kanter. Her får du både fullblods ambient post-rock og mer melodidrevne låter. Et allsidig og utrolig vakkert album.

 

12. «Crime of the Century» - Supertamp, 1974

43531f.jpg

 

Låtskriverduoen Roger Hodgson og Rick Davies, som var kjernen i Supertramp, produserte en enorm mengde virkelig bra låter. Høydepunktet i karrieren var uten tvil 1974 og mesterverket Crime of the Century. Her er kreativiteten på topp, låtene er lange og inneholder mange trekk fra progrocken. På COTC blander de progrock med poprock på fantastisk vis.

 

13. «Breakfast in America» - Supertramp, 1979

breakfastinamerica.jpg

 

Tidenes beste popalbum. En solid samling "stuck-in-your-head"-nivå sanger. Alle har hørt noen av låtene fra dette albumet. Utrolig lett å like, men samtidig dypt (spesielt på et lyrisk nivå).

 

14. «Le Fabeleux Destin d'Amélie Poulain» - Yann Tiersen, 2001

b00005nfic03lzzzzzzz.jpg

 

Yann Tiersen er en mester på både fiolin, trekkspill og piano, men han er også i stand til å snekre sammen utsøkte komposisjoner. Amélie inneholder låter fra tidligere album, samt original-musikken skrevet spesielt til filmen, og sammen utgjør dette det beste knippet Tiersen-komposisjoner du kommer over. Skal du ha et album av denne karen, er dette det du kjøper først. Fantastisk musikk for to-tre instrumenter, ofte de tre jeg nevnte over, men også klokkespill og innslag av andre rariteter.

 

15. «The Fountain» - Clint Mansell, 2007

thefountainclintmansell.jpg

 

Clint Mansell er uten tvil en av vår tids beste og viktigste filmkomponister. Ikke bare er musikken hans perfekt i filmsammenheng, men mange av komposisjonene, og da spesielt The Fountain, står godt plantet på egne ben som et album. Sammen med sin strykergruppe, The Kronos Quartet, leverer Mansell utsøkte melodier. Med på kjøret er post-rock-gruppen Mogwai med sine brede, deilige gitarer som legger seg som en støyete vegg under strykerne. I albumets klimaks, "Death is the Road to Awe", blir det til slutt enormt intenst og magisk. Derifra runder albumet av med en vakker pianoballade, en "afterglow" av de sjeldne.

 

16. «Zarathustra» - Museo Rosenbach, 1973

cover3392117102008.jpg

 

Den italienske prog-rock-bevegelsen på første halvdel av 70-tallet er legendarisk. Massevis av gode album er å spore opp, men først i rekken står Zarathustra. Ganske heavy til prog å være, og meget dynamisk. Inneholder alt det beste god prog skal ha og med et fokus på drivende gode melodier.

 

17. «The Earth Is Not a Cold Dead Place» - Explosions in The Sky, 2003

explosionsintheskytheea.jpg

 

Explosions in The Sky er jo bare virkelig vakker post-rock, og dette er deres beste plate. Signatur-lineupen med tre gitarer og trommer skaper gruppas unike lydbilder, her er det stemning og atmosfære all the way. Et drømmende album.

 

18. «Hybris» - Änglagård, 1991

hybrisf.gif

 

Änglagård er hovedsaklig utrolig imponerende instrumentalt, og når de samtidig leverer en vakker vokal og nydelige melodier blir det toppliste. Låtene har god progresjon, og har mye plass for vill briefing fra talentfulle svensker på klassiske progrock-instrumenter som mellotron og feite orgler. Dette albumet inneholder noen av de kuleste tromme-øyeblikkene noen sinne, noe som raskt blir veldig imponerende med tanke på at trommis Mattias Olsson var kun 17 år når albumet ble spilt inn.

 

19. «Thick as a Brick» - Jethro Tull, 1972

6a00e54fa95945883300e54h.jpg

 

En ganske ny favoritt, men albumet har blitt spilt utrolig mye den siste uken. Platen er egentlig én 43 minutter lang komposisjon, men som på grunn av LP-formatets begrensninger ble delt i to, side A og side B. I 1972 var dette albumet en grunnpillar i progrocken, et definerende verk som var til inspirasjon for mange andre. I starten opplevde jeg albumet som ganske ujevnt, men ved flere lyttinger ble jeg overbevist. Og den fløyta!

 

20. «Origin of Symmetry» - Muse, 2001

museoriginofsymmetryfro.jpg

 

"What?" tenkte du nå. Ja, jeg innrømmer at Muse ser ganske malplassert ut i selskap med alle prog- og post-rock-platene på denne listen. Men det er ikke til å komme unna at Muse lager energirik og drivende god alternativ rock, og Origin of Symmetry er kanskje høydepunktet i hele sjangeren. Eksperimenterende på mange måter sikter dette albumet høyere enn de fleste andre i sjangeren. Sangene er bunnsolid, med fengende melodier og rå intensitet.

Lenke til kommentar

Dette var herlig. De artistene/bandene jeg har hørt er fantastiske, har vel hørt ca 70% av de her. Får vel sjekke ut Ayreon og Porcupine; to band(og artist) jeg har hørt om lenge men ikke sjekket ut. Pink Floyd, Muse, Jethro Tull, Camel, Sigur Ros og Camel er fett! Supertramp er fett, dog ikke noe jeg ville lagt inn på min topp 20. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å sette opp en top20 album liste jeg også. Med det gikk ikke. Jeg kan si hvilke album er blant de beste, men jeg klarer aldri å rangere hvert enkelt. Top5 og top10 klarer jeg kanskje :p

 

Jeg kan vel si at Pink Floyd, Marillion, Yes, Jethro Tull og Porcupine Tree ville vært i toppsjiktet. Muligens også Ayreon og Radiohead.

Endret av Aak1
Lenke til kommentar

Prøvde meg på en topp 20 jeg også.

 

20. Renaissance - Scheherazade and Other Stories

scheherazadeotherstorie.jpg

 

19. Comus - First Utterance

firstutterance.jpg

 

18. Santana - Caravanserai

caravanseraihi.jpg

 

17. Kebnekajse - Kebnekajse II

kebnekajseii.jpg

 

16. Genesis - Selling England by the Pound

sellingengland.jpg

 

15. Le Orme - Uomo di Pezza

uomodipezza.jpg

 

14. The Rolling Stones - Beggars Banquet

beggarsbanquet.jpg

 

13. Rush - A Farewell to Kings

afarewelltokings.jpg

 

12. King Crimson - In the Court of the Crimson King

inthecourtofthecrimsonk.jpg

 

11. Fläsket Brinner - Fläsket

flsketbrinner.jpg

 

10. Led Zeppelin - Led Zeppelin II

ledzeppelinii.jpg

 

09. Led Zeppelin - Led Zeppelin

ledzeppelini.jpg

 

08. Trettioåriga Kriget - Krigssång

krigssng.jpg

 

07. Colosseum - Valentyne Suite

valentynesuite.jpg

 

06. Yezda Urfa - Boris

borisc.jpg

 

05. Magma - Mekanïk Destruktïw Kommandöh

mekankdestruktwkommandh.jpg

 

04. Jethro Tull - Thick as a Brick

thickasabrick.jpg

 

03. Taal - Skymind

skymind.jpg

 

02. Bacamarte - Depois Do Fim

depoisdofim.jpg

 

01. Harmonium - Si On Avait Besoin d'une Cinquième Saison

sionavaitbesoindunecinq.jpg

Lenke til kommentar

Pen liste, Julenissen. Uomo Di Pezza og Depois Do Fim er gode plater, skal lytte gjennom de en gang til. In The Court of the Crimson King nådde nesten min egen liste, er nok nr 21. Si On Avait Besoin d'une Cinquième Saison sitter ikke helt hos meg. "Histoires sans paroles" er et sant mesterverk, men de andre sangene er for ujevne. De gode øyeblikkene er få og spredte.

 

Tror jeg kommer til å bruke listen din en del :)

Lenke til kommentar

Topp 10 Album (ett album per artist)

 

1. Nemesis - Two Steps From Hell

1nemesis.jpg

2. Mutter - Rammstein

200px-Mutter.jpg

3. The Fragile - Nine Inch Nails

200px-Nin-the_fragile800.jpg

4. The Fountain - Clint Mansell

200px-Clint_Mansell_-_The_Fountain.jpg

5. System - Seal

200px-Seal_System_Album_Cover.JPG

6. Black Hawk Down - Hans Zimmer

200px-Black_Hawk_Down_Soundtrack.jpg

7. Takk... - Sigur Ros

200px-Takk.jpg

8. ...But Seriously - Phil Collins

200px-Phil_Collins-But_Seriously.jpg

9. Hybrid Theory - Linkin Park

200px-Linkin_park_hybrid_theory.jpg

10. Divenire - Ludovico Einaudi

200px-Ludovico_Divenire.jpg

Lenke til kommentar

Tidenes norskspråklige sanger. (Kun en per artist):

 

1. DumDum Boys - Englefjes - Får frysninger av den. Tidenes go'sang : )

2. Jokke & Valentinerne - Gjeld

3. The Aller Værste! -

4. Gartnerlosjen - Skikkelig Dritt

5. Turbonegro - I Morgen Skal Eg Daue

6. Hærverk -

7. Kaizers Orchestra -

8. Kjøtt - Flue

9. Norske Gutter -

10.Klovner i kamp -

 

Edit: Oppdatert

Endret av sandinista
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...