Gå til innhold

gjøre om en stasjonær pc til server?


jakoboz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 6-7 år gammel stasjonær pc (i veldig god stand) stående i kjelleren og vil gjøre noe med den. Jeg har desverre ikke plass til å sette den opp med en skjerm så tenkte det kunne vært lurt å bruke den som en server. Jeg vil bruke denne serveren til å lagre filmer, bilder og musikk sånn at hele familien kan hente det de trenger via det trådløse nettet.

 

så da kommer spørsmålene:

1. Er dette mulig uten å måtte oppgradere pcen for veldig mye?

2. Har dere noen programmer/guider liggende?

3. Litt OT men, går det da ann å sette opp en fks minecraft server uten å kjøpe et domene da?

 

Håper dere gidder å ta dere tid til å svare, ville satt stor pris på det.

Tusen takk!

 

Edit: jaa, jeg kjører win 7.

Endret av jakoboz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en filserver krever jo ram og stor lagringsplass

 

Vi kjører Windows 2008 server gjennom vår bærbare på skolen og bruker 2 gb ram , og det er bare for og dele ut ip til en data og dataen begynner alerede og bli treg , så jeg ville vertfall prøve og makse rammen på den dataen og få inn en hardisk eler 2 ekstra

 

 

 

Det går ann og koble dataen(serveren) til en switch også derfra inn i din data , dette blir riktig nok ikke trådløst men en litt mere solid løsning . det gjorde vi på skolen vertfall , kan sikkert svare mere på dette om ca 3-4 måneder :p hehe

Lenke til kommentar

en filserver krever jo ram og stor lagringsplass

 

Vi kjører Windows 2008 server gjennom vår bærbare på skolen og bruker 2 gb ram , og det er bare for og dele ut ip til en data og dataen begynner alerede og bli treg , så jeg ville vertfall prøve og makse rammen på den dataen og få inn en hardisk eler 2 ekstra

 

 

 

Det går ann og koble dataen(serveren) til en switch også derfra inn i din data , dette blir riktig nok ikke trådløst men en litt mere solid løsning . det gjorde vi på skolen vertfall , kan sikkert svare mere på dette om ca 3-4 måneder :p hehe

 

Tror ikke det vil bli noe problem med for lite ram..

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har en 6-7 år gammel stasjonær pc (i veldig god stand) stående i kjelleren og vil gjøre noe med den. Jeg har desverre ikke plass til å sette den opp med en skjerm så tenkte det kunne vært lurt å bruke den som en server. Jeg vil bruke denne serveren til å lagre filmer, bilder og musikk sånn at hele familien kan hente det de trenger via det trådløse nettet.

 

så da kommer spørsmålene:

1. Er dette mulig uten å måtte oppgradere pcen for veldig mye?

2. Har dere noen programmer/guider liggende?

3. Litt OT men, går det da ann å sette opp en fks minecraft server uten å kjøpe et domene da?

 

Håper dere gidder å ta dere tid til å svare, ville satt stor pris på det.

Tusen takk!

 

Edit: jaa, jeg kjører win 7.

 

1. Du skriver ikke hvilke komponenter PC-en består av.

 

Trenger ikke store saken for å kun hoste filer. Har en el cheapo C2D med 4GB RAM som filserver og HTPC. Det holder i massevis til meg og familien. Kjører også en hundgammal 3Ghz P4 som repository server. Kjører forøvrig XP på begge.

 

Vi hadde i mange år en Pentium 3 basert Linuxboks som MP3- og filserver på jobben. Den tygget unna det meste og vi var vel noe over 20 samtidige brukere :)

Lenke til kommentar

1. Er dette mulig uten å måtte oppgradere pcen for veldig mye?

Du gir ikke ut så veldig mye info om hva riggen din inneholder, men og fungere som en filserver er ikke akkurat en blodtung oppgave. Så lenge den kan stille med kapasitet på harddiskene så den kan holde det du vil den skal holde, samt dele det ut, tror jeg du skal komme positivt ut av det :thumbup:

 

2. Har dere noen programmer/guider liggende?

Nå driver jeg selv og setter opp en liten filserver hjemme med Linux Mint, så alt stoffet jeg har funnet er jo selvsagt relatert til det :p Men hvis du kjører windows, er det ikke verre enn og bare dele mappene, slik at du kan legge inn og fjerne ting der uten og sitte fysisk ved maskinen.

 

Begynner vi og snakke fjernadministrasjon via andre program, kan et kjapt googlesøk løse dine problemer ganske smertefritt :)

 

3. Litt OT men, går det da ann å sette opp en fks minecraft server uten å kjøpe et domene da?

Aldri brukt\spilt Minecraft før, så her må nok noen andre stille med svar :cool:

Lenke til kommentar

Dersom du kun skal bruke maskinen til filserver kan du f.eks. installere FreeNAS, slik at du vil kunne sette opp maskinen som en NAS og få et ålreit webgrensesnitt. Alternativt kan du kjøre VNC/Teamviewer/Logmein eller tilsvarende fjernstyringsløsning dersom du skal ha et "fullverdig" OS, her må du nesten finne ut hva plattformen støtter.

 

Jeg har selv en P4 2.8GHz med 3 GB RAM stående i stuen koblet til TV, og den kjører Ubuntu helt fint. Den takler faktisk også Youtube til en viss grad, ihvertfall på lavere oppløsninger. Om din maskin er 6-7 år gammel vil jeg tippe den har lignende speccs, muligens noe mindre RAM, men til filserver bør den holde i massevis.

 

Hva Minecraft angår så spiser vel en slik server RAM i større grad, selvsagt avhengig av antall spillere.

Lenke til kommentar

Dersom du kun skal bruke maskinen til filserver kan du f.eks. installere FreeNAS, slik at du vil kunne sette opp maskinen som en NAS og få et ålreit webgrensesnitt. Alternativt kan du kjøre VNC/Teamviewer/Logmein eller tilsvarende fjernstyringsløsning dersom du skal ha et "fullverdig" OS, her må du nesten finne ut hva plattformen støtter.

Du som tydelig har vært borti dette mer enn meg; hvordan er det egentlig og sette opp FreeNAS? Enkelt? Kommandolinje basert? Vanskelig for n00bs? :p Driver selv og leter etter et OS som kan fungere bra som utelukkende filserver, men jeg trenger litt lettfattelige greier, eller noe som har blitt dokumentert i hue og r@va :p

Lenke til kommentar

En minecraft server for mer enn 5 spillere krever en del RAM og god prosessor.

 

Du trenger ikke og kjøpe deg et domene for MC serveren. Serveren blir koblet opp mot minecraft.net automatisk. Så det skal ikke være noe problem.

Bare sørg for at du velger i serversoftwaren at serveren skal være public (Public = true).

 

Jeg og en venn av meg drev og hadde en server gående for en stund siden, og jeg må si at det krever minst 4GB RAM hvis det skal være mer enn en liten privat server for en håndfull spillere.

 

Hvis det er en eldre maskin og det kobler seg opp mange spillere vil spillerne få høy latency når de skal laste ned mapet fra serveren.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti FreeNAS selv, men det virker veldig enkelt og greit, og ville nok vært det første jeg hadde sett på skulle jeg satt opp en ny NAS/tilsvarende til meg selv. Den åpenbare fordelen er jo som nevnt at du vil få fjernstyringsfunksjonalitet via webgrensesnitt (slik som for en hvilken som helst annen NAS, ikke helt ulikt slik også flesteparten av rutere administreres). Dermed slipper du å måtte knote med en remote desktop-løsning, i tillegg til at FreeNAS selvsagt er ment for NAS-funksjonalitet og dermed forhåpentligvis strippet for annen "unødvendig" OS-funksjonalitet. Du har vel forsåvidt også mulighet til å kjøre PHP og MySQL om du trenger å bruke den til en "ordentlig" webserver, men om det er støttet "ut av boksen" vet jeg ikke.

 

FreeNAS virker forholdsvis greit dokumentert gjennom deres egen wiki.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...