Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn og arbeidsmiljøloven møtelønn?


Parafan

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjenner noen som jobber på sykehuset. Stillingen hennes er "pleieassistent" Det er ikke en fast jobb, bare vikar/tilkallingshjelp siden hun er en medisinstudent. Saken er, for et par uker siden ble hun spurt om å være fastvakt for en dødende pasient. Dette hadde hun også gjort tidligere. Hun blir da satt opp fra 21:30 til 07:30. Det som skjedde var at pasienten døde like etter at hun begynte på jobb. Hun hadde da forberedt seg på å jobbe ut natten mpt på søvn. Hun blir da sendt hjem etter en time. Hun fører ikke opp timer selv på noe timeliste, det har avd lederne ansvar for. Det viser seg da at hun bare har fått betalt for en time! Ikke for hele vakta som det ble forespeilet. Spm mitt er :

 

Hva har man krav på? Jeg vet selv de fleste arbeidsplasser praktiserer en slags møtelønn uansett. Hun er altså ansatt i staten, på sykehus, og er også organisert i legeforeningen... Hva bør man forvente? Hun husker altså ikke hva som står i kontrakten siden den ble skrevet for noen år tilbake... (Håper ikke på svar som sjekk kontrakten hun vet ikke hvor den er, er det ikke noe form for tariff først og fremst?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer an på hvilken kommune og fagforbund hun hører under. Jeg vil tro at det står i tariffen hennes.

 

Det er så vidt jeg vet ikke noe i arbeidsmiljøloven som sier noe om oppmøte, selv om de aller fleste yrker praktiserer 2 eller 3 timer uansett. Likevel tror jeg at man ikke kan trekkes i lønn dersom man allerede har påbegynt en vakt. Da skal det gis beskjed på forhånd...

 

Uansett ville jeg ha avklart dette med arbeidsgiver til neste gang, da det er uholdbart å ikke vite hvor mange timer man får på en vakt. Jeg ville gått litt høyere i systeme enn til nærmeste leder. Heller lønnsansvarlig i kommunen eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven er ikkje detaljert nok til å ta for seg slike forhold. Så ofte vil det koke ned til kva som står i arbeidskontrakta. Dette må vedkommande ta opp sjølv eller ved hjelp av ei fagforening.

 

I mine auger så hadde det vært naturlig at dersom ein blir satt opp til å jobbe ei bestemt vakt så skal du også ha betalt for det. Dersom arbeidsoppgåvene ikkje lenger trengs så burde arbeidsgiver finne andre arbeidsoppgåver som vedkommande kan gjere. Eg har vanskar for å sjå at eit sjukehus ikkje har behov for ein ekstra assistent om natta.

 

Men som nemnt, spørsmålet er kva som står i arbeidskontrakta.

Lenke til kommentar

Jeg elsker innlegg som "mener å ha hørt at arbeidsmiljøloven sier". Loven er tilgjengelig på nettet, det er ikke så vanskelig å slå opp - i dette tilfellet for å finne ut at man har hørt feil.

 

Lønn er generelt sett veldig lite regulert. Men man kan se på det på kontraktsrettslig grunnlag - ingen kan fri seg selv fra sin egen forpliktelse etter en avtale (uten hjemmel i avtalen). Det er inngått en avtale om at person X skal jobbe i tidsrommet YY-YY mot kompensasjon lik Z. At arbeidet faller bort medfører dermed ikke automatisk at lønnen faller bort - selv om arbeidsgiver fritar X for arbeidsplikten kan han ikke frita seg selv for lønnsplikten. X kan frita arbeidsgiver fra å betale lønn, men ikke seg selv fra å arbeide.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Først og fremst enig med siste innlegg. Dernest kommer jeg til punktet om hvorvidt dette er å betrakte som overtid eller ikke. Mengden av overtid og minstesats reguleres av AML. Oppmøtekompensasjon og kompensasjon for øvrig reguleres av tariff- og tilpasningsavtaler. Normalen i Staten er minimum to timer betalt for oppmøte. Ingenting om det kanselleres før oppmøtetid, uavhengig av hva man har gjort for å forberede seg til en nattevakt. Forhøyet overtidskompensasjon kommer vanligvis ikke til anvendelse for deltidsarbeidere før "fullstillingstid" er passert. Det kan derfor, fra arbeidsgivers side, være gunstig å betrakte alle tilkallingsvakter som overtid da det normal sett ikke koster noe å kansellere vakten.

 

Bruk organisasjonen for det den er verdt. Senere skal jo denne studenten betale drøye 3000 i året for en sjuende sans...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...