Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Ustabile servere hos google?


Anbefalte innlegg

Hva skjer hos google for tiden?

 

Den siste uka er vært Youtube nede i hytt og pine, det samme gjelder andre google tjenester f.eks var google translate nede tidligere i dag. Hvorfor skjer dette? Google har jo den største serverparken i verden.

Jeg forstår en gang innimellom men ikke så ofte som nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, høres ut som DNS problemer. Kan du forsøke å endre DNS til 208.67.222.222 som prim og

208.67.220.220 som alt? (opendns.org)

 

Usikker på OS men generelt rimelig likt. Start - kontrollpanel - nettverk og internett - nettverks og delingsenter, til venstre velg administrer/endre nettverkskort. Høyre klikk på tilkoblingen du bruker (wlan eller lokal med kabel) Velg int prot v4 så egenskaper. Huk av bruk følgende DNS, tast inn adressene over og ok.

 

Så er det en omstart av maskinen, alternativt windows + r, cmd så ok, ipconfig /flushdns.

 

PS: http://www.downforeveryoneorjustme.com/ er alltid fin : p Spart fryktelig mange sene kvelder med den der.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det har med DNS på min maskin å gjøre (evnt på ruteren?), fordi det skjer både med flere OS og flere maskiner. Til nå har jeg prøvd med to maskiner en Windows 7 laptop - en macbook pro (både prøvd med win7 og osx). Jeg har også prøvd med flere nettlesere, men det er likt med alle sammen. EDIT: jeg har også prøvd både over wifi og kabel.

 

Jeg synes bare det er rart at nettsidene er tilgjengelig noen ganger, og noen ganger ikke?

 

Jeg hadde også tenkt til å sende en ping til youtube, men plutselig fikk jeg tilgang til nettsiden igjen(?).

post-154306-0-28706600-1318065643_thumb.png

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Er problemet med DNS så ligger det ikke på maskinene, men de spør ruteren som igjen spør ISP'en din sin DNS om hvor youtube.com er, og mest trolig oppstår problemet der. Hvis du f.eks pinger 74.125.43.136 funker det, når du har problemer?

 

Nok å bare sette opp DNS adressene manuelt (resten bør stå på auto i ruteren av ip osv)

Lenke til kommentar

Hmm, høres ut som DNS problemer. Kan du forsøke å endre DNS til 208.67.222.222 som prim og 208.67.220.220 som alt? (opendns.org)

 

Det første som skjer i dag er at problemet er tilbake, så jeg endra DNS til dette, da virka youtube osv med engang. :)

 

Er problemet med DNS så ligger det ikke på maskinene, men de spør ruteren som igjen spør ISP'en din sin DNS om hvor youtube.com er, og mest trolig oppstår problemet der. Hvis du f.eks pinger 74.125.43.136 funker det, når du har problemer?Nok å bare sette opp DNS adressene manuelt (resten bør stå på auto i ruteren av ip osv)

 

Jeg pinga det imens jeg hadde problemet, og jeg fikk svar. :)

Lenke til kommentar

Har også hatt store DNS-problemer med Google-tjenester i det siste. Har også Get. Det har alt med DNS å gjøre, er ikke vits å sjekke noe annet når slike feil oppstår. Se på DNS som en telefonkatalog hvor den sjekker opp navnet for å så finne telefonnummeret (IP-adressen til YouTube f. eks), så om denne feiler så ser det ut som om servern er død. Det skal dermed fortsatt fungere å gå direkte til f. eks YouTube ved å skrive inn IP-adressen direkte i stedet for domenet.

 

Hadde en annen DNS (Google DNS) en stund pga. dette, men nå bruker jeg bare IP-adressen i stedet for om det skjer da jeg ikke har noen stor interesse av å legge igjen alt av min internetthistorie hos en tredjepart (noe du gjør om du bruker f. eks OpenDNS, beware!).

Lenke til kommentar

Har også hatt store DNS-problemer med Google-tjenester i det siste. Har også Get. Det har alt med DNS å gjøre, er ikke vits å sjekke noe annet når slike feil oppstår. Se på DNS som en telefonkatalog hvor den sjekker opp navnet for å så finne telefonnummeret (IP-adressen til YouTube f. eks), så om denne feiler så ser det ut som om servern er død. Det skal dermed fortsatt fungere å gå direkte til f. eks YouTube ved å skrive inn IP-adressen direkte i stedet for domenet.

 

Hadde en annen DNS (Google DNS) en stund pga. dette, men nå bruker jeg bare IP-adressen i stedet for om det skjer da jeg ikke har noen stor interesse av å legge igjen alt av min internetthistorie hos en tredjepart (noe du gjør om du bruker f. eks OpenDNS, beware!).

 

Er dette noe Get kan fikse? Siden det er flere som har problemet må de gjøre noe med det! :L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...