Gå til innhold

Anmeldelse: Forza Motorsport 4 (X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper kanskje noen er med på å lage en bilklubb sammen.. Er veldig spent på hvordan det fungerer i 4'eren! :)

Jeg har startet en ved navn Gamer (tag: GaNo). I tilfelle det er stemning for en slik klubb her.

Tøft! Sjekker den ut når jeg får spillet! :D Bare synd dagene frem til fredagen virker utrolig lange.. :p

Lenke til kommentar

Anmelderen avslører et noe tegneserieaktig forhold til racing, noe som kanskje forklarer den noe rare sluttscoren i en ellers ganske bra skrevet anmeldelse.

 

Vær og nattracing er ekstreme nisjer. Regn ser dritflott ut i F1 2011, og når man ser et Formel 1 løp så skaper det action, i en noe kjedelig sport. Men i seriøs racing er verken regn eller "natt" noe poeng i det hele tatt. Hvis du er på Nurburgring og skal kjøre med bilen din og det regner kan du like kjøre hjem. Det samme gjelder om du skal se på bilstevne på Rudskogen. Regn og natt er ekstremnisjer, grunnen til at de i det hele tatt har vært med er rett og slett synsporno. (natt burde dog kanskje vært med i Forza 3 med tanke på Le Mans fokuset)

Tja, ellers er det nettopp fordi jeg er genuint interessert i racing, og med racing mener jeg ikke Gatebil på Rudskogen (selv om det for all del kan være mye spennende der også). Depotstrategier er et interessant aspekt ved racing. Det betyr ikke at Forza 4 hadde trengt å ha med væromslag i hvert eneste 4-5 runders løp, men jeg mener det har en meget naturlig plass i lengre løp. Å måtte gjøre vurderinger underveis på om jeg skal fullføre løpet på regndekkene selv om banen har begynt å tørke opp, eller om jeg skal gå i depotet og legge om til intermediates/slicks. Det er ingen nisje at været kan skifte i løpet av lengre løp. Det er slik den virkelige verden og virkelig racing fungerer. Det er ikke vannet på frontruta i seg selv som er det viktige, eller de grafiske effektene, men de strategiske (og førermessige) utfordringene som følger med. Det klarte Codemasters å få til godt allerede med TOCA 2 (nei, ikke TOCA Race Driver 2) i 1998.

 

Natteløp er ikke like viktig for min del, men jeg synes jo også det har sin plass når man tilbyr biler som folk kjenner best fra 24-timersløpet på LeMans. Aksellerert tid får også dekkslitasje og bensinforbruk til å spille viktige (og naturlige) roller, og er igjen noe jeg mener ville tilføre mye dybde til et racingspill.

 

 

De fleste vil si at man her forbedrer verdens for tiden beste bilspill. Og gir 95-100. Her gir man 80. Verdien bør da være opp til brukeren så det er ikke noe argument. Rar score.

Usikker på hva du du mener med "verdien bør da være opp til brukeren", men jeg er enig (det skriver jeg også) i at Forza 4 er bedre enn Forza 3 (og befinner seg på toppen av kransekaka). Men det rettferdiggjør ikke de designvalgene som er tatt, og jeg forventer mer fra et spill før jeg gir det en 9-er i dag enn jeg gjorde for to år siden når Forza 3 kom ut. Det kan jo ikke være slik at en spillserie er garantert minst like god karakter som forrige spill, bare det neste er litt bedre. Hvordan skulle det da gå med karakterskalaen når man tenker på serier som FIFA og NHL? Jeg synes rett og slett ikke at Forza 4 er en så stor forbedring som man hadde grunn til å håpe, nettopp fordi Turn 10 har brukt for mye energi på "tegneserieelementene" av racing (for å bruke din sjargong) som bling, grafikk og til dels svake Kinect-løsninger istedet for å fokusere på en dypere racingopplevelse. For oss som er ute etter det siste, er det stort sett bedre dekksimulering som er guleroten. Noe som også hadde kommet bedre til sin rett med dynamisk vær og lange løp med aksellerert dekkslitasje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, ellers er det nettopp fordi jeg er genuint interessert i racing, og med racing mener jeg ikke Gatebil på Rudskogen (selv om det for all del kan være mye spennende der også). Depotstrategier er et interessant aspekt ved racing. Det betyr ikke at Forza 4 hadde trengt å ha med væromslag i hvert eneste 4-5 runders løp, men jeg mener det har en meget naturlig plass i lengre løp. Å måtte gjøre vurderinger underveis på om jeg skal fullføre løpet på regndekkene selv om banen har begynt å tørke opp, eller om jeg skal gå i depotet og legge om til intermediates/slicks. Det er ingen nisje at været kan skifte i løpet av lengre løp. Det er slik den virkelige verden og virkelig racing fungerer. Det er ikke vannet på frontruta i seg selv som er det viktige, eller de grafiske effektene, men de strategiske (og førermessige) utfordringene som følger med. Det klarte Codemasters å få til godt allerede med TOCA 2 (nei, ikke TOCA Race Driver 2) i 1998.

 

Natteløp er ikke like viktig for min del, men jeg synes jo også det har sin plass når man tilbyr biler som folk kjenner best fra 24-timersløpet på LeMans. Aksellerert tid får også dekkslitasje og bensinforbruk til å spille viktige (og naturlige) roller, og er igjen noe jeg mener ville tilføre mye dybde til et racingspill.

 

Forza har hatt både dekkslitasje og bensinbruk siden Forza 2. Finnes en hel del folk som kjører 8 timers løp osv. Kjører du et langt løp så bør du skifte dekka. (så sant du har alt på simulation). Det kan man se på telemetrien (pil opp på kontrolleren vel).

 

Jeg mener det dekker inn racingalibiet med pitstop osv. Forza har nok litt vel mange amerikanske baner, og det regner neppe mye der, basert på min erfaring med å følge med på diverse GT, drifting osv. Det kan være grunnen. Regn er mye mer aktuelt i f.eks. europeiske TOCA/STCC løp osv. som du er innpå.

 

Kjekt å ha, men ikke så viktig i min mening.

 

Usikker på hva du du mener med "verdien bør da være opp til brukeren", men jeg er enig (det skriver jeg også) i at Forza 4 er bedre enn Forza 3 (og befinner seg på toppen av kransekaka). Men det rettferdiggjør ikke de designvalgene som er tatt, og jeg forventer mer fra et spill før jeg gir det en 9-er i dag enn jeg gjorde for to år siden når Forza 3 kom ut. Det kan jo ikke være slik at en spillserie er garantert minst like god karakter som forrige spill, bare det neste er litt bedre. Hvordan skulle det da gå med karakterskalaen når man tenker på serier som FIFA og NHL? Jeg synes rett og slett ikke at Forza 4 er en så stor forbedring som man hadde grunn til å håpe, nettopp fordi Turn 10 har brukt for mye energi på "tegneserieelementene" av racing (for å bruke din sjargong) som bling, grafikk og til dels svake Kinect-løsninger istedet for å fokusere på en dypere racingopplevelse. For oss som er ute etter det siste, er det stort sett bedre dekksimulering som er guleroten. Noe som også hadde kommet bedre til sin rett med dynamisk vær og lange løp med aksellerert dekkslitasje.

 

Bilspill handler 99% om kjørefølelse. Sitter ikke den er det bare å kaste i tønna. Den er forbedret fra noe veldig bra. Måten spillet går fremover på og belønner brukeren er forbedret. Det er flere biler, bedre baner, bedre grafikk. Nye moduser, nye aktiviteter. Synes du helt ærlig 8/10 er fair?

 

IGN ga FIFA 12 9.5 av 10. Noe jeg synes er helt greit, når det fort er tidenes beste fotballspill. Man kan ikke ta høyde for at man skal oppfinne hjulet på nytt hver gang heller, det tross alt kun fotball og biler ;)

 

Jeg synes bare scoren er litt rar i forhold til tekst, men vi har nok forskjellig måte å se på spillets rating. Forza 4 har fortsatt en helt enorm bredde, som ingen andre bilspill kan måle seg med.

 

Nitrius: Fikk sendt på girspaken i dag, så da er det håp. Ble noe skeptisk etter sist lansering, men da bør det være håp. Hva bestilte du, hele pakken?

Endret av biXen
Lenke til kommentar

Bestilte ratt og pedaler, droppet girspak, får se hvordan flappy pedalene funker, så bestiller jeg heller girspak ved en seinere anledning om det er noe jeg skulle ønske. Men ja, fikk sporingsnummer og slikt i stad, med "Scheduled Delivery: 13-October-2011" så for øyeblikket lover det plutselig bra =)

Lenke til kommentar

Tenkte å plukke dette opp idag. For å pirke litt: På "gult er kult" bilde, ser man tydelig dårlige resultat på DOV effekten. Synte noen burde finne en løsning på dette snart. Ser det stadig slike små glitch i effecter og modeler i spill. Jeg greier ikke ta det helt seriøst med slikt. Nå var ikke det i bilde noe forstyrrende, men i noen spill blir for upussede ting plagsomt. (hint hint. GT5)

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor det er absolutt billigst å kjøpe limited edition? Tenker helst norske nettbutikker.

På platekompaniet er billigst,betalte 629 inkludert frakt,og det beste av alt jeg fikk spillet dagen før lanseringen,en STOR pluss,jeg bestilte spill fra andre nettbutikker og alle feilet med å levere på lanserings dagen,platekompaniet klarte det på dagen før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...