Gå til innhold

Frivillghetsarbeid i bytte mot kost og losji (gjennom hjelpeorganisasjon)


VTW

Anbefalte innlegg

Skal være helt ærlig her. Jeg tenkte å bruke den sommeren 2012 på å trene og sole meg. Men så slo det meg, hvorfor ikke dra til et land hvor de trenger frivillige hjelpere til å jobbe på en gård, bygge en skole eller lignende? Der er det masse sol, jeg kan løfte tungt og i tillegg hjelper jeg noen mens jeg holder på.

 

Uansett, jeg lurer på om noen vet om noen gode organisasjoner for dette, hvor man arbeider på f.eks en gård i bytte mot mat og et sted å sove. Problemet mitt er at jeg ikke har så mye penger, og mange organisasjoner koster en liten del. Og når man i tillegg må betale for reisen, så blir det plutselig litt dyrt!

 

Vil helst være i afrika, sør-amerika, asia eller oseania, men er ikke så viktig akkkurat hvilket land.

 

Noen som har noen erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I hvilket land er det du tror de mangler ufaglært arbeidskraft?

 

Nordmenn som kommer til slike plasser tåler ikke å jobbe i klimaet, er storforlangende når det gjelder mat og innkvartering og blir fort lei. Det er fordi de er mere i veien enn til hjelp at alle tar seg godt betalt når de kommer for å kjøpe seg god samvittighet.

 

Om du virkelig ønsker å hjelpe et land er det beste kun kan gjøre å kjøpe varer derifra og dra på ferie dit. Begge handlingene vil hjelpe til med å få bygget opp et sunt næringsliv i landet og få dem til å se at det lønner seg å satse på infrastruktur. Uhjelp har den motsatte effekten.

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke gi opp helt ennå! Jeg var også interessert i wwoofing etc. og synes det så genialt ut, men tenkte også som deg at hippiegreier kunne ødelegge det.

Og å jobbe frivillig gjennom en organisasjon er jo latterlig dyrt.

 

Sjekk ut http://www.helpx.net/ og/eller http://www.workaway.info/

 

De utlyser opphold for alt mulig arbeid i vanlige og uvanlige hus og gårder - fra barnepass og engelsklærer til hestestell og pløying - ikke bare organisk jordbruk. Tror de heller sikter til "culture exchange" og reising generelt. Har sett gjennom begge sidene, og det ser bra ut.

Den siste har merkbart bedre brukervennlighet, men begge er mye bedre enn wwoofs utdatarte design.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg kjenner flere som har jobbet på gårder i Australia. Det kan være 10-12 timer hardt arbeid 6 dager i uka. Og med reise dit og forsikringer blir det ganske mye utgifter. Dette kan være en ok jobb for å forlenge visumet sitt i Australia, da man må ha 3 måneders gårdsjobb eller lignende. Det er derfor mange tar slike jobber, ikke for at det er en slik jobb de vil ha.

 

Hvis du vil til utlandet for å jobbe ville jeg heller funnet en betalt jobb på forhånd, og så bodd billig på hostel der. Men hvis det er bare for sommeren ville jeg heller spart opp penger i Norge, for å så reise på ferie dit du vil istedenfor.

Lenke til kommentar

20 000 kr for frivillig arbeid? Det høres veldig, veldig grovt ut.

 

Robertaas har et godt poeng, og det er normalt ikke slik at man kan forvente mat og tak over hodet i bytte mot hardt arbeid.

 

Jeg foreslår heller å mekke alt på egenhånd i stedet for å gå gjennom en organisasjon som også skal ha sin del av kaka. Uansett hvilket land du reiser til i den tredje verden så er det alltid tusenvis av organisasjoner eller småbedrifter som trenger hjelp til ett eller annet som kan karakteriseres som veldedig arbeid. Med grundig research bør det være mulig å finne en plass der man kan jobbe gratis. Velg deg ut par land du ønsker å besøke (helst et land med lave levekostnader) og undersøk mulighetene for dette.

 

Har ingen tro på at dette skal koste i nærheten av 20 000 kroner per måned om du gjør det på denne måten. Et eksempel på en firemåneders tur:

 

Flybillett t/r Peru: 8000 kr

Bosted: 2000 kr/mnd (mindre om du bor med andre, noe som anbefales av sosiale og økonomiske årsaker)

Mat: 1000 kr/mnd (da spiser du som en gud)

I tillegg til kanskje 2000 kr til underholdning, transport, klær, osv.

 

Dette tilsvarer ca 7000 kr i mnd for noe som kan bli en uforglemmelig opplevelse der du møter mange folk, lærer et nytt språk, og i tillegg gjør nytte for deg i form av hardt gratisarbeid. Og dette budsjettet er faktisk ganske romslig i et så pass billig land som Peru.

 

Jeg utelot forsikring ettersom det er veldig dyrt for reiser over 45 dager. Dersom du skulle bli syk så er medisinske utgifter der nede veldig billige uansett. Men på en annen side er det jo en del kriminalitet, samt at det er greit å være på den sikre siden om du skulle bli alvorlig syk. I så fall bør du regne ca 2-3000 ekstra om jeg ikke tar feil (ca 5-600 kr per mnd).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skal være helt ærlig her. Jeg tenkte å bruke den sommeren 2012 på å trene og sole meg. Men så slo det meg, hvorfor ikke dra til et land hvor de trenger frivillige hjelpere til å jobbe på en gård, bygge en skole eller lignende? Der er det masse sol, jeg kan løfte tungt og i tillegg hjelper jeg noen mens jeg holder på.

 

Uansett, jeg lurer på om noen vet om noen gode organisasjoner for dette, hvor man arbeider på f.eks en gård i bytte mot mat og et sted å sove. Problemet mitt er at jeg ikke har så mye penger, og mange organisasjoner koster en liten del. Og når man i tillegg må betale for reisen, så blir det plutselig litt dyrt!

 

Vil helst være i afrika, sør-amerika, asia eller oseania, men er ikke så viktig akkkurat hvilket land.

 

Noen som har noen erfaringer på dette?

 

 

Vet ikke helt om det er helt hva du er ute etter, men jeg vet om et barnehjem på Fiji hvor de gjerne tar i mot frivillig arbeidskraft.

 

Helt gratis er det ikke, du må betale ca 100 kr dagen, og det inkluderer innlosjering, frokost og middag.

 

Du kan lese mer om dette her: http://treasurehouse.co.nz/

 

Merk at prisen på frivilligprogrammet deres der inkluderer fly fra Auckland, prisen uten fly tilsvarer ca 100 norske kr pr dag.

Lenke til kommentar

@ Turbolaila

Det hørtest jo egentlig litt interessant ut! =)

 

Noen som vet om en side hvor jeg kan søke etter billige flyreise, men ikke trenger å skrive inn nøyaktig dato? (Er litt det samme for meg nøyaktig når jeg reiser, men alle flyselskapsidene krever at jeg sjekker en og en dag...)

 

EDIT: Skrivefeil

Endret av VTW
Lenke til kommentar

Du burde ikke avskrive WWOOF så fort.

 

Jeg wwoofet 3 uker i Okinawa i fjor, og det var langt fra noe hippiegreier :p

Plukke ananas, mate griser, vanne planter og luke ugress var bare noen av de tingene jeg gjorde.

 

Noe av det beste med hele oppholdet var at jeg fikk spise fersk nyplukket frukt hver dag. Du aner ikke hvor god den frukten var ! :love:

Jeg kan definitvt anbefale wwoofing, selv om det hard arbeid av og til. Hosts er også veldig forskjellige så man trenger å undersøke litt før man reiser.

 

Dette må jo være perfekt for deg. eneste du trenger å bruke penger på er en liten medlemsavgift + transport.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lonely planet pleier å ha noen forslag. I Sørøst-Asia-versjonen står det noe om mulighetene for frivillig arbeid i de ulike landene (bl.a. en gård i Laos, laofarm.org, men litt usikker på hvor lenge du kan jobbe der). Mange er interessert i engelskundervisning; det å kunne engelsk er ofte gull verdt.

 

Var selv på en skole i en landsby i Nordøst-Thailand, gjennom Marys venner (marysvenner.no, som definitivt kunne hatt en bedre nettside, men er en seriøs organisasjon). De har en leilighet som lånes ut (eller leies ut billig) til besøkende, og man betaler for egen mat og sånt. Ikke helt gratis, men ikke langt unna. Da vi var der hjalp vi stort sett til med førskolebarna (den vanlige lærern var i fødselspermisjon), men vet at de (og noen naboskoler) er interessert i frivillige som kan hjelpe til med å lære barna engelsk (de snakket om å arrangere English Camp for de mest motiverte, men trengte frivillige). Det å lære bort engelsk virker kanskje ikke så viktig, men kan bety en mye, mye bedre betalt jobb, og en relativt sikker framtid. Ellers vet jeg at Marys venner har noe i Sri Lanka også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...