Gå til innhold

Katten har noe rart på øyene


Anbefalte innlegg

Katten til moren min har noe rart hvitt belegg som ligger over øynene. Det er det samme på begge øynene. Har kommet nå i det siste, kankje en uke siden, men jeg vil påstå at det har blitt "verre".

 

Legger ved bilder, så hvis noen er veterinær eller har peiling på katte-øye-sykdommer...

 

Har et spørsmål til: Katta er ca 1,5 år gammel. Moren min gir katten fløte, å katta digger det. Men venner og kolleger av meg har nevnt at katter ikke skal ha fløte, og at man heller bør kjøpe kattemelk eller noe. Har sagt dette til moren min, men hun sier bare "neimen han ælska jo fløten, såklart ska han få fløte", så jeg trenger en god forklaring på HVORFOR katten ikke skal ha fløte, dersom det er sånn.

 

Takker for svar.

post-195181-0-82992600-1317393330_thumb.jpg

post-195181-0-37009200-1317393359_thumb.jpg

post-195181-0-14359200-1317393380_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den hvite hinna (hvis du mener den som komer nedenfra og oppover?) er helt normal og finnes hos absolutt alle katter. Jeg har lagt merke til at mine sine kommer skikkelig frem når de koser seg noe veldig, eller ikke vil at jeg skal skylle øynene deres med øyeskyll kjøpt hos dyrlegen. Det er nok en forsvarsmekanisme siden øynene deres er ganske viktige for overlevelsen?

Lenke til kommentar

Som nevnt av andre, katter er laktoseintollerante, og det er ingen god grunn for å gi katten melk/fløte. Det er ingen som gir hunden sin det, hvorfor skal man gi man da gi katten? Jeg tror det henger igjen fra "gamledager" hvor kattene var gårdskatter og var med bonden da han skulle melke kuene. At noe er godt, betyr nødvendigvis ikke at det godt for dem ;)

 

Appropo "det tredje øyelokk" som du viser bilder av, det er noe alle katter har. MEN, om det vises "hele" tiden, er det som oftest et tegn på at katten er syk. Jeg ville nok tatt den med til veterinæren for en sjekk, hvertfall tatt en telefon til veterinæren. I samme slengen kan moren din spørre om hvorfor man ikke skal gi katter melk, og få en "ekspert"uttalesle om hvorfor det ikke er bra for katten ;)

 

Lykke til! :)

 

PS! Veldig søt katt :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det henger igjen fra "gamledager" hvor kattene var gårdskatter og var med bonden da han skulle melke kuene.

 

Du traff nok spikeren på hodet der. Disse oppfatningene henger spesielt godt igjen i eldre mennesker. Det å drikke ren fløte er ikke bra for noen over tid, selv ikke mennesker. Fløte inneholder visst også ekstra mye laktose. Ønsker man katten sin vel så gir man den ikke fløte.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Mange katter har melkeallergi.

At katten liker melk betyr ikke at den har godt av det.

Laktosen i melken kan gi katten diarè,

Kattemelk, de små flaskene i kattemathylla på butikken, er laktosefri.

 

"Kattemelken" er forferdelig overpriset sammenlignet med vanlig laktosefri eller laktoserdusert melk fra Tine, står i kjøledisken.

Lenke til kommentar

Det hvite er kattens blinkhinne, at den er synlig hele tiden kan bety at katten har en infeksjon eller skade - du må ta katten til veterinær.

 

Og det stemmer at de fleste katter er laktoseintolerante. At katten skal få fløte fordi den syns det er godt er et tåpelig argument fra din mors side. Hvis din mor for eksempel liker lakris så kan du gi henne avføringsmiddel med lakrissmak hver gang hun gir fløte til katten, "hun liker jo lakris - så hvorfor skal hun ikke få?"

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ok, så da kan jeg informere dere alle om at katten er frisk! *JUBEL*

 

Tok den med til veterinæren som sa at katten var syk, og at vi kunne dryppe noe øyedråper på øynene morgen og kveld for å dempe denne øyebetennelsen, i tillegg til å gi den en ormekur, og dersom det ikke ble bedre etter par-tre-fire dager, gi den én ormekur til. Dersom det heller ikke hjalp, måtte vi komme tilbake.

 

Vi dryppet øynene, katten hata det, men den ble da bedre av det også da.... Etter to ormekurer var katten frisk igjen.

 

FLØTEPROBLEMET:

Dyrlegen sa at vi ville merke om katten IKKE TÅLER MELK. Da vil diverse symptomer oppstå (usikker på hvilke), og vi kan da prøve å slutte å gi katten fløte for å se om den blir bedre igjen. Dersom katten ikke blir syk, kan katten godt få fløte/melk, og det får den fortsatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...