Gå til innhold

"Det blir dyrere å installere fiber seinere." Selger-svada eller fakta?


Anbefalte innlegg

Fikk besøk av en selger fra Telenor her om dagen, og han ville selge fiberkabel inn til huset vårt. Dette skulle koste 1995,- mot normalpris 4995,-.

Godt tilbud kanskje, men internett forbindelsen vår som den er fungerer greit nok som det er nå, og jeg hadde ikke regnet med en slik kostnad i databudsjettet vårt. Jeg tenkte at dette kan jeg heller bestille seinere hvis behovet for raskere internett melder seg. Men selger mente at det blir dyrere hvis jeg bestiller seinere. Er dette tomt selgerprat, eller er det realistisk? Synes vanligvis priser på data-produkter går ned ganske raskt. Er det noen grunn til at det skal være annerledels med dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med de deler regningen på flere når dem bygger ut spredernettet. Det er dette som er dyrt og derfor er etableringsprisen høy. Når de kan dele den på flere får de ned prisen, noe alle tjener på. Legger de opp til anrde så legger de også som regel mulighet til de som ikke bestiller, men da kreves det som regel en "last mile" jobb i etterkant, så det er nok det du betaler for. I tillegg er det jo et tilbud som er designet for å virke fristende, så om ikke svada så er det vel litt salgspsykologi.

Endret av tole
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, det som er tingen er når de bygger ut i nye områder, så forsøker de å få så mange kunder som mulig for å spare tid og penger. Når han sier at det blir dyrere senere, så betyr det at du må betale normalpris for å få det, istedet for den rabatterte prisen han tilbød.

 

Jeg ville ikke vært så bekyret. I mange tilfeller så tilbyr de denne rabatterte prisen lenge etter at de visstnok ikke skal tilby den lenger.

Lenke til kommentar

Fikk besøk av en selger fra Telenor her om dagen, og han ville selge fiberkabel inn til huset vårt. Dette skulle koste 1995,- mot normalpris 4995,-.

Godt tilbud kanskje, men internett forbindelsen vår som den er fungerer greit nok som det er nå, og jeg hadde ikke regnet med en slik kostnad i databudsjettet vårt. Jeg tenkte at dette kan jeg heller bestille seinere hvis behovet for raskere internett melder seg. Men selger mente at det blir dyrere hvis jeg bestiller seinere. Er dette tomt selgerprat, eller er det realistisk? Synes vanligvis priser på data-produkter går ned ganske raskt. Er det noen grunn til at det skal være annerledels med dette?

 

Det er egentlig riktig det som regel. Selvfølgelig smører selgerene godt på - men det må du nesten regne med.

 

Tingen er at det er mye midnre stress for DEM å legge ned masse fiber samtidig - samt å klare å få en kritisk kundemasse i et område for at det er verdt å drive. Dermed sponser de installasjonskostnaden for deg i slike tilfeller - som regel mot bindingstid på et år eller to.

 

Prisen for fiberinstallasjon tror jeg ikke du skal regne med at vil falle veldig raskt. Hovedkostnaden her er egentig arbeidet med installasjonen og ikke så mye utstyret. Utstyret koster også en del selvfølgelig, men det er ikke typisk forbrukerutstyr heller - og da har det en tendens til å ikke falle like raskt i pris som vier vandt med å se på annet forbrukerelektronikk. Prisen vil nok falle på sikt - men ikke før det begynner å vli virkeig god utbygging på fiber slik at det blir mer masse-vare, og det vil nok ta en god del år.

 

Du må nesten bare vurdere det i forhold til hva du har nå og hva behovet ditt faktisk er. Ikke hopp på det bare for å ha dt til fremtiden vil jeg si - men om du likevel tenkte deg å anskafe fiber innen det neste året eller så, så er nok det er en god deal å installere mens du har det subsidierte tilbudet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg fikk fiber for snart ett år siden. Jeg bestilte det vel og merke for tre år siden, når planleggingen av utbyggingen startet. Jeg betale ingenting for etablering eller graving av fiber.

Om en mnd skal jeg flytte til ett hus litt lenger opp i gata. Der er det kun gravd fiber til tomt, og jeg må betale 4995,- :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...