Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - Trondster - ZE 2/50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at det ikke er noe å si på skarpheten, må bare spørre om optikken jeg da, er det Nex-optikk? Har lest at de ikke er så mye å skrive hjem om, men det ser jo bra ut dette, synes jeg.

 

Ja, Nex-7 ser jo enda mer snasen ut på mange måter, men 24 megapixsler...litt skeptisk og høyst usikker på om jeg har behov for det...

 

Likte sauen aller best jeg da :)

Endret av Jan R. Halvorsen
Lenke til kommentar

Høstblomster: Flott. Nydelige farger. Synes du valgte riktig blomsterbilde, siden den store blomsten kom best frem her. Bra outtakes, på hver sin måte.

 

Gir 100%: Objektivet gir i hvert fall 100% på skarphet i dine hender. Mulig jeg holder en knapp på spoileren her.

 

Adaptation: Dobbeltportrett av Carl Zeiss og Trondster. Den ene trekker seg kledelig ut av fokus. Nok et eksempel på kapabel prestasjon fra Hr. Zeiss.

 

Svanemølleverket: Det var da noe til piper også da, klart de måtte med. Tøff fabrikkbygning, men hva bruker man oppmalte svaner til?

 

Alt som glimrer: Mmmm. Når det gjelder spørsmålet: Ikke spør så vanskelig!

 

..Men hva med meg da?: Superskarp 100%, men dæven døtte for purple fringing. Talende bilde da.

 

På løp: Flott komponert barnebilde.

 

Ripley: Den så ikke mye god ut nei. Er nok en outtake fra filmen(e).

Lenke til kommentar

Artig at flere var enige i at det der var en alien.. :D

 

Ad NEX-7 så kommer den nok først senere - løp og kjøp NEX-5n på Siba! ;)

 

Takker for kommentarer - og k.n.b - det gir seg selv - svanepulver er til bruk når man har svanemølleverk! ;)

 

 

Testet litt mer med NEX-5 - hvordan fungerer den til innendørs snapshots i dårlig lys på høy ISO? Fant ut at vippbar skjerm er noe man fort venner seg til på den gode måten, at små barn synes det er veldig gøy å tafse på kamera, og at det faktisk går fint an. Å skyte på ISO 1600, altså. Ingen støyfjerning her. :)

 

19. Oktober - Forfriskning ved bassengkanten *)

post-71211-0-66462500-1319050419_thumb.jpg

ISO 1600, f/2, 1/125s

 

 

Og ja - dette er et Zeiss-objektiv, i Canon-fatning. Har null styr på blenderen via de nåværende EOS-NEX-adaptrene - det blir den blenderen objektivet er satt til. :)

 

 

*) ..Eller "i plastbadekaret", da - alt ettersom. ;)

Lenke til kommentar

Planten som er gjenganger hos tomsi får også være med her. Vel - samme art, i alle fall - dette konkrete eksemplaret vokser nemlig ikke i Norge, men hos meg i København. ;)

 

Det er et lite vindu hvor det er noen virkelig flotte gulfarger på bladene - det er rett før den er helt i "prime time" - her er dagens blender, som er f/2:

 

20. Oktober - Oktobergull

post-71211-0-12497400-1319135538_thumb.jpg

ISO 200, f/2, 1/80s

Lenke til kommentar

Det virker som om Trondster har valgt mottoet "f/2 and stay there".

 

Sånn går det når man holder på med lynlim ;) hehehe

 

Neida, men det jeg lurer litt på er hvordan man holder et NEX kamera? Jeg var av andre grunner innom en vaskemaskinforhandler og så de hadde et NEX kamera til utstilling. Tenkte jeg skulle prøve å holde det, men jeg syntes det var vanskelig å bli fortrolig med grepet. Kamerahuset virker jo veldig lite, men det er litt vekt med objektiv. Jeg har ikke noe problem å holde f.eks E-P1 som har så og si ingen grep, så det overrasket meg at NEX virket så rart å holde i.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle prøve å holde det, men jeg syntes det var vanskelig å bli fortrolig med grepet. Kamerahuset virker jo veldig lite, men det er litt vekt med objektiv.

 

Jeg synes ikke det er så ille. Grepet er faktisk ganske OK, men det er ikke plass til alle fingrene i høyden. Med 18-55 zoomen blir det god plass til venstre hånd på objektvet.

 

Edit: For sen...

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Synes det funker helt topp - venstrehånda bærer hele greia ved å holde i objektivet - høyrehånda styrer utløser og knapper, og holder igjen når du betjener fokus- og zoomringer.

 

Det var sikkert ikke siste NEX modell, jeg glemte å se så grepet kunne vært anderledes.

Lenke til kommentar

Det var sikkert ikke siste NEX modell, jeg glemte å se så grepet kunne vært anderledes.

NEX-5 og NEX-5n er dønn like utenpå - det kommer som sagt veldig an på objektivet du har på, når huset er så lite - holder du i et kamera med lite objektiv, eller holder du i et objektiv med lite kamera? ;)

 

I dag ble det variabel blender, men allikevel.

 

Var en tur i Tivoli, og fikk i alle fall tatt et par bilder. Morsomt med makro-normalobjektiv hvor man kan fokusere akkurat så langt fra eller så tett på, som man vil.. :)

 

22. Oktober - Nærfoto*)

post-71211-0-12277400-1319317166_thumb.jpg

ISO 100, f/2, 1/1000s

 

Rasmus foran "sin" tegneserie.

 

 

Skarpet ikke opp bildet - skalaen ble for tydelig. ;)

 

Greit nok at det er Halloween og greier, men ble ikke figuren rett bortenfor Rasmus Klump litt vel makaber?

post-71211-0-28030300-1319317173_thumb.jpg

 

Her bildet jeg egentlig tenkte å poste for i dag:

 

..And lo, there were ducks

post-71211-0-20790100-1319317161_thumb.jpg

(Den sjeldne bokehanda - kommer kun fram når man er blendet. Og full.)

 

 

 

*) Med et 1:2 makroobjektiv på fullframe skal det være helt på nærgrensen for at jeg skal kalle det "makro".

Lenke til kommentar

Rasmus! Det er dansk det :)

 

Ser vi en Sony-convert i emningen her?

Njæ - jeg vil ha noe lite og kompakt jeg kan putte favorittobjektivene på, noe som kan supplere speilrefleksen når jeg vil drasse med noe mindre..

 

Hittil synes jeg Sony NEX ser ut som noe av det mest interessante - med stor sensor og lite hus - de mangler bare optikk, men jeg skal først og fremst bruke andre objektiver med adapter, så..

 

Men - hvis de lagde noe a la Panny 20/1.7 ville jeg nok kjøpt et Sony-objektiv til. (Zeiss 1.8/24 ser flott ut, men alt, alt, alt for dyr. Og stor.) ;)

 

 

(Og - er det variabel blender, og ikke "dagens blender", så er det ikke NEX via adapter.. ;) )

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Godt vi får en blomsterekspert til å fastslå arten - det er vel en Alien Extraterralis? :D

 

Må ellers enda en gang få foreviget gullet før det blir brunt - nå er det helt på toppen. Det var flere lag og krøkkete å komponere, så jeg gikk for failsafen - dybdeskarphet! :D

 

23. Oktober - Bladgull

post-71211-0-39326700-1319370086_thumb.jpg

ISO 100, f/4, 1/125s

 

For anledningen konvertert i DPP. Liker grensesnittet til ACR mye bedre, men det er noe med hva DPP gjør med fargetonene - spesielt gult og rødt.. :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...