Gå til innhold

Oktoberfest 2011 - Trondster - ZE 2/50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fine :)

 

Var de tatt med NEX-5 og adapter?

Dette var NEX-5 med EOS til NEX-adapter, ja. Og - slett ikke dårlig kvalitet. Fine farger hadde autohvitbalansen og Raw-converteren også valgt! :)

 

Det er ingen kontroll av blender - kan "sette" blender ved å koble objektivet til EOS-hus, velge blender og frakoble objektivet mens jeg holder nedblendingsknappen inne.

 

Man kan kjøpe adapter med innebygd blender, men det gir mer vignettering enn blending som sådan - objektivet er ikke konstruert for å ha blenderen mellom objektivet og sensoren.

 

Har allerede fått meg en smekk med kameraet - tenkte jeg skulle lade opp batteriet så det var fullt, så nå er kamera, adapter og objektiv med, mens batteriet står i laderen hjemme.. :whistle:

(Pleier å la hovedkameraet stå med batteriluken oppe når jeg har et batteri til lading - tror jeg skal ha samme rutine også med NEXen..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Når man først har fått seg adapter, så må man jo leke litt.. :)

 

Var masse fint vær og fint lys tidligere i dag, men det hjelper ikke når batteriet ligger hjemme i laderen. Urutinert, Trondster. :wallbash:

 

 

Nuvel - så her er et selvportrett:

 

11. Oktober - Adaptation

post-71211-0-21050100-1318363186_thumb.jpg

ISO 800, f/2, 1/125s

 

 

 

..Synes da dette blir tålig bra! :)

Lenke til kommentar

Bonusbilder:

 

Får du det kamera i lomma ;) Sært å se bilder av kombinasjonen når objektivet blir så gigantisk i forhold til kameraet. :)

 

Har ikke NEX en funksjon hvor du kan se fokus som en farge på livescreenen. Jeg mener jeg så det i en review video. Funker det bra med MF objektiver? Var interessant løsning på papiret i alle fall.

Lenke til kommentar

Får du det kamera i lomma ;) Sært å se bilder av kombinasjonen når objektivet blir så gigantisk i forhold til kameraet. :)

 

Har ikke NEX en funksjon hvor du kan se fokus som en farge på livescreenen. Jeg mener jeg så det i en review video. Funker det bra med MF objektiver? Var interessant løsning på papiret i alle fall.

Får i alle fall NEX-5 + adapter + 50mm i jakkelomma. :)

Har store jakkelommer, men så har jeg en ganske stor 50mm også, da. ;)

 

Og ja - etter firmware-oppdatering har NEX-5 også fått "peaking". Helt klart noe jeg skal aktivere - kan nemlig ellers ikke se nøyaktig fokus uten å zoome inn.

http://www.youtube.com/watch?v=UPQroziHz-M

 

Vel - kan godt se presis fokus på kort hold med lyssterk fastoptikk, men skal jeg fokusere på noe et stykke unna, så blir det ikke detaljert nok med "vanlig" liveview-skjerm.

 

 

Funker glimrende med MF-objektiv - litt teit å ikke kunne endre blender (flere fordeler med EOS' elektroniske fatning, men her er det et handikapp), men jeg klarer meg fint. :)

Lenke til kommentar

Bonusbilder:

 

Får du det kamera i lomma ;) Sært å se bilder av kombinasjonen når objektivet blir så gigantisk i forhold til kameraet. :)

 

Har ikke NEX en funksjon hvor du kan se fokus som en farge på livescreenen. Jeg mener jeg så det i en review video. Funker det bra med MF objektiver? Var interessant løsning på papiret i alle fall.

Det har de og det funker veldig bra, du må siste firmware, da kan velge farge på det som er i fokus ved MF, funker med adapterne og.

Brukte det selv på NEX-3 med Minolta MC/MD-adapter når jeg hadde den, og det var utrolig snedig.

Du ser en hvit, gul eller rød kant på det som er i fokus( du kan velge farge selv og styrke)

 

http://ids.update.sony.net/DSLR/ErWPkeXQ1r/ver4_manual_gb.pdf

 

Edit : Trondster slo meg på målstreken ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...