Gå til innhold

HOK blir maskin 2.0


HOK

Anbefalte innlegg

Dagens økt

 

Jogging. Ca 4km rolig jogging. Var i alle fall planen. Ble litt hardere enn forventet, og kom opp i en ganske høy puls. Faktisk høyere enn jeg noen gang har målt på meg selv. Tyder på bedre form, og det er bra. Vært syk, og har derfor ikke fått trent siden forrige torsdag. Nesten to uker uten trening er kjipt. Holdt på å gå på veggen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da har jeg etter litt frem og tilbake kommet frem til å kun ha én styrkeøkt i uka, og heller øke fokuset på kondisjon. Rett og slett blitt dritt lei av å trene inne på treningsstudio. Spesielt når det gjelder styrke, men til dels også sykling/roing. Jeg vil fortsette frem til det blir bart ute med å sykle inne, men ikke i like stor grad som jeg har gjort frem til nå. Vil prøve å få inn litt mer løping i programmet, da jeg ikke har vært flink nok på dette. Er tross alt kondisjonsbiten jeg ønsker å "satse på", og da er det dumt å trene altfor mye styrke som går utover dette.

 

Vil bli en fullkroppsøkt hvor jeg går igjennom alt fra topp til tå. Skal ikke se bort i fra at jeg legger inn litt push-ups/plankevarianter etter kondisjonstreningen heller. Spesielt planken vil jeg prøve å ta jevnlig.

 

Nye styrkeprogrammet:

 

Knebøy

Benkpress

Chins

Stående roing

Skulderpress

Plankevarianter

 

Hvorvidt jeg skal trene 5x5, 3x8, 3x12 osv har jeg ikke helt bestemt meg for, men første styrkeøkt nå vil bli onsdag neste uke, så skal tenke på det frem til da. Enn så lenge er det kondisjon på programmet, og håper å være i mye bedre form til sommeren.

 

Edit: Og ja, jeg har vært dårlig på oppdatering av loggen i det siste. Skal prøve å bli flinkere fremover.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Nja, får se. Er nå inne og titter på forskjellige stillinger, og det er jo klart at det er mye som frister. Men det er jo fortsatt ikke 100% sikkert at jeg vil inn igjen i Forsvaret. Bør jo også tenkte litt mer langsiktig, siden jeg begynner å bli så gammel ;) Jeg har fortsatt litt under halvannet år til jeg er ferdig med bacheloren min, så jeg har god tid på både å bestemme meg og å komme i form. Time will show. Du satser på TMBN?

 

Forøvrig har det ikke blitt trening de siste dagene. Har jobbet natt, og blir så utrolig gæren i knær og rygg av å stå opp og ned på en bensinstasjon flere timer i strekk. Så når jeg skal på jobb igjen dagen etter blir det for mye for beina mine. Spesielt om jeg trener styrke. To dager til med jobbing nå, så har jeg nesten en mnd fri. Og det skal jeg benytte. Da blir det hardkjør. Og fra mandag starter jeg med kaloritelling, som jeg har klart å utsette en stund nå. Har vært flink med kosthold, og ikke spist så mye drittmat, men antall kalorier har jeg ikke telt. Stikker og kjøper meg kjøkkenvekt på mandag, og venter på bestilling av proteintilskudd mm. Blir nok mye kyllingfilét fremover, ja.

Lenke til kommentar

Er nok bare 22. Men om jeg feks skal inn i Forsvaret igjen når studiene er ferdig er jeg da 24. Da bør jeg egentlig se etter noe litt mer permanent.

 

Ikke dumt å ha en backup, nei. Hvis jeg ikke tar helt feil er du i luft pr nu? Da har du jo i alle fall ingen fordel mtp TMBN. Så backup er absolutt ikke dumt, nei.

 

Edit: altså, fordel mtp tjenestested. Er jo ikke til å stikke under en stol at TMBN heller ønsker noen som har hatt relevant tjeneste før. Men befal er også en god vei å ta.

Endret av HOK
Lenke til kommentar
Du blir ikke satt i bakre rekke om du ikke kommer fra Hæren. Vi henter personell fra alle avdelinger og forsvarsgrener. Vi skal finne den rette personen, og da vil vedkommende få nødvendig utdanning.

Tjenesteuttalelsen blir absolutt vektlagt for om du blir kalt inn til opptak.

 

Sendte mail og fekk dette til svar. Poenget er visst at alle startar på bar bakke med den samme opplæringa.

Men, trur nok at sjølv om det er slik det skal vere, så blir det nok ikkje gjennomført i praksis.

Lenke til kommentar

Nei, de sier at det er sånn. Men de vil foretrekke en tidligere CV-sjåfør fremfor en velferdssoldat fra Sjø når det kommer til en CV-sjåfør stilling. Men det skader ikke å søke. Jeg kjenner selv folk med bakgrunn fra V&S som har kommet inn på opptak, så det er langt i fra umulig. Det er jo også forskjell på stillingene i så måte også. Noen stillinger(som feks CV-sjåfør) er noe man trenger en del utd på, og har man dette fra før av er det lettere.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Jogging

Tid: 30min

Gjsnittpuls: 143

Makspuls: 158

 

Tok meg en rolig joggetur i dag. Kjente det godt i beina fra jobbinga i helga, og burde tatt mer enn en dag fri. Blir helt ødelagt i beina av å jobbe om det er mye trafikk. Har nå heldigvis klart å spare opp de pengene jeg trenger for å kjøpe meg sykkel, så jeg vil nok roe ned på jobbinga nå fremover. Blir jo heller ingen trening når jeg jobber såpass mye, for jeg blir, som sagt, helt gåen i beina. Det er spesielt knærne som får kjørt seg. Må nok gå til innkjøp av noen nye joggesko snart.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Knebøy 4x4 55kg

Leg extensions 4x4 60kg

Sittende roing 4x4 65kg

Benkpress 4x4 65kg

Stående roing 4x4 50kg

Chins 1x6,1x5,1x3 -30kg

Skulderpress 4x4 20kg(tilsammen 40)

 

Planken 2xca30 sek

Sideplanken, 10sek på hver side, byttet etter 10 sek, holdt det sammenhengende.

Rygghev 3x10 m/10kg

Planken 1xFailure

 

 

Bra økt i dag egentlig. Første styrkeøkta på en stund, og det er digg å kjenne at jeg ikke har gått ned noe merkbart mye. Tungt med chins etter benkpress og ståendre roing. Kanskje jeg vil rullere litt på øvelsene etterhvert, men holder det sånn her enn så lenge.

 

Vil ha to sliker dager hver uke. Først og fremst torsdag og søndag. Den ene dagen vil jeg kjøre slik som i dag, med 4x4, og den andre vil jeg kjøre høyrep, 3x20-ish. Vil da bytte ut knebøy med beinpress.

 

Hadde egentlig planer om bare én dag, men da knærne mine har blitt litt mindre samarbeidsvillige i det siste (mye pga jobbing), tror jeg det er lurt og i alle fall ha to økter.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Sykling, 55min

 

Tok en rolig økt, da det er en liten stund siden jeg sykla sist. Ble svett og ok sliten, men kjente jeg hadde en del mer å ta av, om det hadde vært nødvendig(og det var det altså ikke).

 

Har forresten blitt med på en konkurranse der jeg trener. 30 gruppetimer(15 sykkeltimer og 15valgfrie) tom 1. juni, så kan man være med i trekningen av en sykkel. Tar dette som ekstra motivasjon for å komme meg ned dit og sykle. Er jo bare en kjempebonus hvis jeg vinner sykkel'n. Selvom jeg uansett kjøper meg ny sykkel i cærska midten av april.

Lenke til kommentar

Tidlig morgen, ukas første dag og ukas første drittøkt

 

Følte meg tipp topp da jeg dro hjemmefra for å trene rundt kl 08. Kom ned og trente

Beinpress 3x20 100kg

Leg extensions 3x20 35kg

Stående tåhev 3x20 60kg

Benkpress 1x20 40kg

 

Etter ett sett i benkpress så smalt det gitt. Ble plutselig skikkelig kvalm og uggen, og prøvde å ta meg en lengre pause, uten hell. Måtte til slutt kaste inn håndkleet og stikke i dusjen og færa heim. Skikkelig dritt. Jeg som hadde håpet på to gode økter i dag. Satser på at det bare er kroppen min som ikke er 100% klar for å trene styrketrening såpass tidlig. Kanskje jeg ikke venta lenge nok siden frokosten også. Skole etterpå, så blir å stikke ned på treningssenteret i kveld igjen, og prøve meg på resten av programmet + en sykkeltime. Har jo meldt meg på denne konkurransen, så må jo klare 30 timer.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Fryktelig sur i beina i dag. Ble nok kanskje for mye med både styrke og sykling på mandag. Velger å ta fri i dag også. Ikke noe poeng i å tvinge seg på trening når kroppen ikke er klar for det. Kommer helle sterkere tilbake en annen dag. Kjedelig, men også litt godt med treningsfri.

 

I morgen tenker jeg å komme meg tidlig ned på treningsstudioet. Tross alt styrke i morgen, og nekter å trene det når alle apene er der.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Knebøy 4x4 57.5kg

Leg extensions 4x4 65kg

Stående tåhev 4x4 90kg

Benkpress 4x4 67.5kg

Stående roing 4x4 52.5kg

Chins 3xFailure 5,5,4 -30

Skulderpress 4x4 20kg

Planken,sideplanken 3x30sek sammenhengende

Rygghev 3x10 m/10kg

 

Bra økt i dag. Hjalp godt med to dager fri. Glemte hva jeg hadde tatt i skulderpress forrige gang, og ser nå at jeg kjørte med akkurat det samme. Blir økning til 22kg neste gang.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Sykling, 55min. Tok ut ca 90-95% tenker jeg. Kunne gitt mer, men følte det var greit å holde litt tilbake i dag. Spesielt mtp at jeg var så sur i beina her om dagen. Vurderer også en økt nr to, men tror jeg dropper det i dag. Greit å komme litt mer tilbake, så jeg ikke surner helt igjen. Var nok kanskje dumt av meg å pushe på med en ekstra trening på mandag når kroppen ikke var helt klar for det.

 

Kostholdet om dagen er bra, selvom jeg ikke har fått meg til å kjøpe inn kjøkkenvekt for å bli skikkelig nazi på kaloriene. Tror ikke jeg trenger det, da jeg om et par mnd vil tilbringe en del timer på sykkelen pr uke. Går nok av kalorier ut da. Om jeg ikke har six-pack før sommeren er det ingen krise, så lenge jeg når målet mitt, og klarer å holde meg der. Det er viktigere for meg. Blir vel såpass drittvær i sommer, at jeg må dra frem termodressen uansett.

Lenke til kommentar

Dagens økt

 

Bakkeintervaller, løping.

 

Tid: ca 40min

Gjsnittspuls: 155

Maxpuls: 187

 

Ti minutter oppvarming, gjennomfort 2x4 drag. Fire drag, deretter hvile på 2 minutter, for deretter å kjøre fire drag til. Siste draget ble kjørt lengre enn de andre, og holdt på å spy mot slutten. Rett og slett en jævlig bra økt.

 

Hadde jo egentlig i programmet at jeg skulle trene styrke i dag. Men hadde rett og slett ikke samvittighet til å trene inne i det nydelig været her. Derfor blir det heller styrke i morgen tidlig, før det er nok en dag med jobb. Jeg som hadde klart meg så lenge uten jobbing nå. Har jo nesten levd som en toppidrettsutøver de to siste ukene. Trene, spise, sove. Stort sett det dagene har gått med til.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Én mnd siden forrige "innsjekking" her nå. Blitt mye farting rundt, i tillegg til mye jobbing. Da har det også blitt så som så med trening. Kostholdet har også forfalt i mellomtiden. Når jeg jobber natt faller alt av rutiner bort. Kjipt, men jeg trenger penger, så jobb må til. Eneste treningen jeg har hatt, bortsett fra sykling til og fra jobb/skole, har vært sporadisk, og ganske impulsiv. Styrketrening har jeg ikke trent på rundt 3 uker. Vurderer også å si opp abonnementet mitt snart, da jeg vet det blir lite/null trening inne fremover. Har heller ikke med i avtalen at jeg kan fryse medlemsskapet, så da er det billigere for meg å si opp nå, og heller tegne nytt abb til høsten igjen.

 

Blir kjøp av ny sykkel i slutten av april/begynnelsen av mai. Blir stas. Satser på mye sykling i vår/sommer. Da satser jeg også på at fettprosenten går gradvis nedover, og jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøre veldig strikt kosthold frem til sommer. Med mitt utgangspunkt vil det uansett ikke bli noe super beachbody til sommeren, så jeg kan "kjøre på med måte" frem til etter sommeren, og heller sette inn støtet da. Hater det når jeg får en god trenings- og kostholdsrutine også blir det avbrutt og ødelagt av jobb etc. Bunner nok ut i at jeg ikke har vært flink nok, rett og slett. Jeg er for glad i å spise det jeg vil, når jeg vil. Desverre. Jeg må sette meg litt i tenkeboksen og finne ut hva jeg skal gjøre. Tipper jeg ender opp med å trene det jeg kan, og heller la kostholdet være så som så, enn så lenge. Trening er gøy, kosthold er kjiiiiiipt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...