Gå til innhold

Er animasjonsfilmer bedre på Blu-ray enn DVD?


AnjoEntertainment

Anbefalte innlegg

The Lion King (1994): Blitt tilgjengelig på Blu-ray, ble dermed noen kroner fattigere og en nostalgisk opplevelse rikere. Herlig film og flott visuell kvalitet. Løp og kjøp. Hakuna Matada :)

What the fuuk? Løvenes konge på Blu-Ray? Hvorfor det? Tegnefilm er tegnefilm! Det eneste som blir bedre på en Blu-Ray versjon av en tegnefilm er musikken (+1 db), som i bunn og grunn er ingenting.

 

Blu-Ray er for episke filmer med en hel del masse spesialeffekter og bassfremkallende lydeffekter (Lord of the Rings, 2012, Predators etc), ikke for små bamser som løper rundt og synger barnesanger mens de slår seg på leggen.

 

Waste of money! Du kastet nettopp 120 kroner i dass! Funker like bra på dvd ;D

Endret av Dotten
Diskusjon splittet ut fra annen tråd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rareste jeg har hørt. Folk bytter jo ut DVD'r med blu-rays. Sånn er det bare.

 

En DVD har ikke vært i nærheten av min BD-spiller på over ett år nå.

Jo, men enkelte filmer som tegnefilmer og animasjonsfilmer er uten spesialeffekter og en "eksepsjonell" lydmiks.

 

DVD-en blir også oppskalert til et Blu-Ray format i en Blu-Ray spiller, og du vil omtrent få samme effekten av å se Lion king på DVD i en Blu-Ray-spiller som ved å se den i Blu-Ray format, og derfor mener jeg det er waste of money.

 

Kjøp deg et hjemmekinoanlegg og du vil skjønne hva jeg mener ;D

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

Rareste jeg har hørt. Folk bytter jo ut DVD'r med blu-rays. Sånn er det bare.

 

En DVD har ikke vært i nærheten av min BD-spiller på over ett år nå.

Jo, men enkelte filmer som tegnefilmer og animasjonsfilmer er uten spesialeffekter og en "eksepsjonell" lydmiks.

 

DVD-en blir også oppskalert til et Blu-Ray format i en Blu-Ray spiller, og du vil omtrent få samme effekten av å se Lion king på DVD i en Blu-Ray-spiller som ved å se den i Blu-Ray format, og derfor mener jeg det er waste of money.

 

Kjøp deg et hjemmekinoanlegg og du vil skjønne hva jeg mener ;D

lol.

 

og du har tydeligvis heller aldri hørt om Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg sier enkelte filmer, så mener jeg enkelte. Jeg sier ikke alle. Og i denne sammenhengen snakket jeg om tegne- og animasjonsfilmer. Forskjellen er ikke den store - ihvertfall ikke på et hjemmekinoanlegg. Nå vet jeg ikke hvilken blu-ray spiller dere har, men min har ganske god oppskalering og resultatet blir derfor ganske så likt både med Blu-Ray og DVD tegne- og animasjonsfilmer.

 

Enkelte Blu-Ray spillere har dårlig oppskalering, enkelte har meget gode, så når du sier at oppskaleringen er på langt hold fra Blu-ray kvalitet, så må jeg bare anta at du har dårlig erfaring med det.

 

Og hvem enn som nevnte "du vet tydeligvis ikke hva dolby digital og dts er"

 

@TMB: Jo, det har jeg hørt om. Har du hørt om Onkyo hjemmekinoanlegg? Der får du drit god lydkvalitet; dvd eller Blu-Ray.

 

Lol.

 

BTW: Poenget mitt var ikke å lage en "Blu-Ray vs. DVD" konkurranse, da Blu-Ray klart er overlegen. Poenget mitt var at enkelte filmer kan man like så greit se på DVD og få samme effekten, istedenfor å bruke enda mer penger for å ha den både i DVD og Blu-Ray, da det nødvendigvis ikke er så mye bedre (men bare antar det siden det er Blu-Ray).

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

@TMB: Jo, det har jeg hørt om. Har du hørt om Onkyo hjemmekinoanlegg? Der får du drit god lydkvalitet; dvd eller Blu-Ray.

Du vet ikke forskjellen på DVD-lyd og BD-lyd da, tydeligvis. Det blir bedre, samme om du har Onkyo eller anlegg fra Biltema (så lenge de støtter HD-lyd)

 

Samme med bildet. DVD kan ikke sammenlignes med BD, samme om det er Løvenes Konge eller TRON Legacy.

Lenke til kommentar
Enkelte Blu-Ray spillere har dårlig oppskalering, enkelte har meget gode, så når du sier at oppskaleringen er på langt hold fra Blu-ray kvalitet, så må jeg bare anta at du har dårlig erfaring med det.

 

Hvis det er meg du svarer her, så har jeg ikke spesielt dårlig erfaring med oppskalering. Jeg har et betydelig antall DVD-er, og bruker bl.a. to av BD-spillerene til Oppo som er anerkjent for meget god oppskalering, og generelt sett har jeg ikke følt det nødvendig å oppgradere hver eneste DVD med BD der det er mulig. Med utgangspunkt i den lave oppløsningen til DVD vil oppskaleringen aldri komme i nærheten av BD. Det er rett og slett et faktum.

 

For å ta Løvenes Konge som du hengte deg opp i først her, jeg har den både på DVD og BD. På en god hjemmekino er forskjellen soleklar. Bildekvalitetmessig og lydmessig er det nesten utklassering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@TMB: Jo, det har jeg hørt om. Har du hørt om Onkyo hjemmekinoanlegg? Der får du drit god lydkvalitet; dvd eller Blu-Ray.

Du vet ikke forskjellen på DVD-lyd og BD-lyd da, tydeligvis. Det blir bedre, samme om du har Onkyo eller anlegg fra Biltema (så lenge de støtter HD-lyd)

 

Samme med bildet. DVD kan ikke sammenlignes med BD, samme om det er Løvenes Konge eller TRON Legacy.

Åh, herlighet. Kan du ikke lese som normale mennesker?

 

Med det rette anlegg vil du få en ganske så fornøyelig opplevelse uansett om det er Blu-Ray eller ikke hva tegne- og animasjonsfilmer angår, og at det ikke er nødvendig å skulle måtte kjøpe den i Blu-Ray (som er langt dyrere) da forskjellen ikke alltid er så stor. Det visuelle er langt mer underlegent enn det visuelle i en "ekte" film. I en tegnefilm blir i beste fall tegningene penere, men i en ekte film blir det mindblowing. Det blir noe helt annet med mangel på bedre ord, da det er noe vi kan relatere til.

 

Men uansett, dette ble mye kludder og langt utenfor hva jeg var her for å diskutere. Dette var mitt syn på saken, og hvor mange ganger må jeg si til deg at jeg snakker om TEGNE- og ANIMASJONSfilmer før du forstår det? Piss off med Tron Legacy tullet, selvfølgelig er den bedre på Blu-ray enn DVD.

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar
Enkelte Blu-Ray spillere har dårlig oppskalering, enkelte har meget gode, så når du sier at oppskaleringen er på langt hold fra Blu-ray kvalitet, så må jeg bare anta at du har dårlig erfaring med det.

 

Hvis det er meg du svarer her, så har jeg ikke spesielt dårlig erfaring med oppskalering. Jeg har et betydelig antall DVD-er, og bruker bl.a. to av BD-spillerene til Oppo som er anerkjent for meget god oppskalering, og generelt sett har jeg ikke følt det nødvendig å oppgradere hver eneste DVD med BD der det er mulig. Med utgangspunkt i den lave oppløsningen til DVD vil oppskaleringen aldri komme i nærheten av BD. Det er rett og slett et faktum.

 

For å ta Løvenes Konge som du hengte deg opp i først her, jeg har den både på DVD og BD. På en god hjemmekino er forskjellen soleklar. Bildekvalitetmessig og lydmessig er det nesten utklassering.

Om det er tilfellet med Løvenes Konge i Blu-Ray, så er det helt sikkert sant. Jeg snakker generelt sett, og jeg har opplevd at mange tegnefilmer på DVD har like god kvalitet som en Blu-Ray film i en Blu-Ray spiller. Kanskje dere er noob og ikke får til utstyret deres skikkelig, eller jeg er noob og aksepterer den utklassete forskjellen som du nevner ovenfor.

Lenke til kommentar

Det er såpass greit at Blu-ray utgaven med Lion King kommer med både en DVD og en Blu-ray. Nå kjørte jeg begge på guttenes PS3 og Sony NX700 40". Jau, det er en markant og forbedret visuell opplevelse på Blu-ray.

 

Dermed var den høyst empiriske undersøkelsen utført med tese, antitese, syntese og hele sulamitten. Med det kan freden igjen senke seg i kongeriket Diskusjon.no. :)

Lenke til kommentar
Om det er tilfellet med Løvenes Konge i Blu-Ray, så er det helt sikkert sant. Jeg snakker generelt sett, og jeg har opplevd at mange tegnefilmer på DVD har like god kvalitet som en Blu-Ray film i en Blu-Ray spiller. Kanskje dere er noob og ikke får til utstyret deres skikkelig, eller jeg er noob og aksepterer den utklassete forskjellen som du nevner ovenfor.

 

Jepp, jeg får enda ikke til utstyret mitt, selv etter 20 års erfaring med hjemmekino. Jeg må være noob. :roll:

 

Siden du er så opptatt av tegnefilmer og animasjonsfilmer, så kan jeg jo f.eks. vise til en sammenligning mellom DVD og BD-utgivelsen til Disneys Tornerose (Sleeping Beauty) hvor jeg også eier begge to og selv kan se betydelig forskjell.

 

Beveg musen over det store bildet og man kan se forskjellen mellom DVD-en oppskalert til 1080p og BD-utgivelsen. Dette er en meget god DVD-utgivelse, men som man ser, sliter den sterkt med såkalt "mosquito noise" rundt alle streker og linjer, noe som er en artifakt fra MPEG-komprimeringen. Dette er helt fraværende på BD-utgivelsen. I bevegelse på stor skjerm er dette enda mer tydelig. Tap av detaljer i teksturene er også tydelig på DVD-utgivelsen. En sammenligning for Løvenes Konge vil bli omtrent identisk.

 

Skjønner folk som Gunfreak blir lei dette maset, så jeg stopper her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er såpass greit at Blu-ray utgaven med Lion King kommer med både en DVD og en Blu-ray. Nå kjørte jeg begge på guttenes PS3 og Sony NX700 40". Jau, det er en markant og forbedret visuell opplevelse på Blu-ray.

 

Dermed var den høyst empiriske undersøkelsen utført med tese, antitese, syntese og hele sulamitten. Med det kan freden igjen senke seg i kongeriket Diskusjon.no. :)

Playstation 3 har en gammel og utdatert Blu-Ray spiller, og oppskaleringen er langt dårligere enn på nyere spillere. Dette er et faktum, og derfor vil jeg anse testen som ugyldig.

 

Jeg kan vedgå at Løvenes Konge er perfeksjonert til å være storartet i Blu-Ray form og at den derfor er overlegen i forhold til DVD-kvaliteten på bilde- og lydfronten, men dette er langt ifra tilfellet hos de fleste andre tegne- og animasjonsfilmer. Mange filmer, inkludert virkelighetsnære filmer som thrillere, er bedre på DVD enn Blu-Ray.

 

Igjen, dette har med synspunkt og smak og behag å gjøre og det var bare min ydmyke mening. Om Løvenes Konge virkelig er så utrolig mye bedre, så er den vel det. But there shall be no peace yet!

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar
Om det er tilfellet med Løvenes Konge i Blu-Ray, så er det helt sikkert sant. Jeg snakker generelt sett, og jeg har opplevd at mange tegnefilmer på DVD har like god kvalitet som en Blu-Ray film i en Blu-Ray spiller. Kanskje dere er noob og ikke får til utstyret deres skikkelig, eller jeg er noob og aksepterer den utklassete forskjellen som du nevner ovenfor.

 

Jepp, jeg får enda ikke til utstyret mitt, selv etter 20 års erfaring med hjemmekino. Jeg må være noob. :roll:

Og hva skal det være godt for? Kommer stadig nye maskiner; nye komponenter, nye fremgangsmåter, nye funksjoner. Om du satt å så på VHS koblet til en radiospiller i 1991 har det neppe så mye å si for dagens hjemmekinoer.

 

Se bort ifra noob-kommentaren, det er sånn jeg kan skrive i diskusjonens hete. Er ikke ment som personangrep, bare en nylig facebook-vane som har integrert seg med mitt hverdagslige språk. Nok om det...

 

Siden du er så opptatt av tegnefilmer og animasjonsfilmer, så kan jeg jo f.eks. vise til en sammenligning mellom DVD og BD-utgivelsen til Disneys Tornerose (Sleeping Beauty) hvor jeg også eier begge to og selv kan se betydelig forskjell.

Uuuuuh, kjempe tøft det med sammenlignings-bildene, men dette beviser bare forskjellen på noen enkeltfilmer (fra Disney). Dette betyr bare at Disney har vært flinke med Tornerose og Løvenes Konge. Jeg har sett mange filmer som motbeviser "Blu-Ray overgår DVD" oppfatningen alle har, selv om det i de fleste tilfeller er Blu-Ray som er vinneren (har aldri sagt i mot det, selv om jeg får følelsen av at alle tror det).

 

Skjønner folk som Gunfreak blir lei dette maset, så jeg stopper her.

Sist jeg sjekket var ikke Gunfreak forumveileder eller trådstarter, så jeg synes vi fint bør kunne diskutere filmrelaterte ting i ny og ne med andre filmentusiaster i denne tråden.

 

Men nå, la oss alle lage barn og drikke vin sammen, med mindre noen andre har noe på hjertet.

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at jeg selv hadde klart å spille hovedrollen der helt likt, om ikke bedre.

Jeg tok deg nesten litt alvorlig helt til jeg kom dit.

 

Adulf Ordtitter er forøvrig fullstendig på bærtur. Apropos, vil du kjøpe VHS-samlingen min? Jeg lover at det ser og høres like bra ut som DVD.

Alle er jo på bærtur så lenge du har en annen oppfatning.

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar

hvor mange ganger må jeg si til deg at jeg snakker om TEGNE- og ANIMASJONSfilmer før du forstår det? Piss off med Tron Legacy tullet, selvfølgelig er den bedre på Blu-ray enn DVD.

Poenget mitt var at det er merkbar forskjell både på tegne- og animasjonsfilmer, og "vanlige" filmer. Både lyd- og bildemessig. Bare fordi du ikke selv klarer å høre/se forskjellen(e), så betyr det ikke at du har rett. Alle i tråden er imot deg :p

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...