safari1 Skrevet 11. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 11. oktober 2012 hjelp til arbeidskrav i årsregnskap 2 klasse kan vi poste her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1464331 Er en helt ny tråd så fint om flest mulig 2. klassinger (og andre med kompetanse) kan hjelpe til å øke forståelsen Lenke til kommentar
TomTucker Skrevet 12. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 12. oktober 2012 Tenkte jeg kunne være hyggelig, å vise utregning og svar iforhold til å stå på krav 5, da iforhold til dere som ikke har gjort dette ennå. Oppgave 1 : Skarvet AS hadde en omsettning på 20.000.000 som var fordelt på X: 40% Y: 60% Dekningsgraden var for X 40% og da for Y 35%. Førs å fremst, så er X 40% av omsettningen på 20mill, dvs, 8millioner. Å Y var 60%, som tilsier 12millioner. Dekningsgraden (hvor mye du sitter igjen med av salgsinntektene) var på henholdsvis 40% og 35%. Dvs 8 og 12 mill- x: 8.000.000 * 35 /100 = 3.600.000 y: 12.000.000 *40 /100 = 4.200.000 = 3,6+4,2= 7.800.000 Så har du også da faste utgifter da på 5mill, så trekker du 5mill.- 7,8mill = 2,800.000 som da er det endelige svaret. Oppgave 5: Jeg regner med at de fleste vet hva anleggsmiddler er nå, men for de som ikke vet det; det er maskiner,inventar, verkyøy - Ting som faller i verdi og blir brukt i bedriften, for å si det slik. Nå har du også på den andre siden, omløpsmidler, som da er gjeld,kapital iform av kreditt og egenkapital. Oppgaven sier "12.000.000 i omløpsmidler, kr 13.000.000 i kortsiktig gjeld, kr 16.000.000 i langsiktig gjeld og kr 12.000.000 i egenkapital. Hva er beløpet for bedriftens anleggsmmidler?" - Naturligvis, er det ikke 12mill i omløpsmidler, ei heller 12millioner i egenkapital, for det er jo også omløpsmiddel. Derimot, tar du 13millioner og plusser det sammen med 16mill i langsiktig gjeld, så får du da 29mill, som da er riktig svar. Oppgave 6: Maskin er kjøpt for 1,8millioner. Restverdi når maskinen selges er 200k, å det er lineær (stabil/fast) nedbetaling årlig på 400k. Hvor lenge antas det at maskin er i bruk før den selges? Veldig greit. Du vet at maskin skal selges når den når 200k i restverdi, å resterende beløp blir betalt med 400k hvert år. Noe som tilsier at det er 4år før den selges. 4x4=16, som er 1.600.000 også da 200k i restverdi= 1,8mill. 4år er dermed riktig svar. Oppgave 9 er 252.000. Nå er jo jeg strengt talt bøtte dårlig i det faget her, så er det noen som har gjort oppgave 2? Lenke til kommentar
bistudent Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 Noen som har begynt på arbeidskrav 6, og vil hjelpe oss som ikke forstår så mye? Lenke til kommentar
Jenny1003 Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 1) En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet: Salgspris 100.000 Direkte material 35.000 Direkte lønn 30.000 Indirekte variable kostnader 10.000 Indirekte faste kostnader 12.000 Selvkost 87.000 Fortjeneste 13.000 Kalkylen er basert på en normal produksjon (= salg) på 1.000 enheter per periode. De faste kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1.500 enheter. For kommende periode antar bedriften at produksjon og salg vil bli 1.300 enheter. Beregn budsjettert resultat (overskudd/underskudd). Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller. 2) En bedrift produserer bare ett produkt og har følgende selvkostkalkyle per enhet av produktet: Salgspris 100.000 Direkte material 35.000 Direkte lønn 30.000 Indirekte variable kostnader 10.000 Indirekte faste kostnader 12.000 Selvkost 87.000 Fortjeneste 13.000 Kalkylen er basert på en normal produksjon (= salg) på 1.000 enheter per periode. De faste kostnadene er driftsuavhengige innenfor produksjonskapasiteten på 1.500 enheter. Beregn nullpunktomsetningen. Oppgi svaret i hele kroner (kun tallet) og bruk punktum som tusenskiller. 4) Bedriften Red Boots AS betalte i 20x1 diverse driftskostnader med kr 1.312.500 inkl. mva. Ved inngangen til året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 87.500 inkl. mva. Ved utgangen av året 20x1 hadde bedriften ubetalte diverse driftskostnader for kr 50.000 inkl. mva. Hvilket beløp ble diverse driftskostnader ført med i resultatregnskapet for 20x1? Oppgi beløpet (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller 5) I løpet av 20x3 har Leffe AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte Transaksjon AM + OM = EK 1.1 + Resultat + LG + KG Kjøpt maskin 700.000 -875.000 -175.000 Maskingen ble kjøpt 1.11., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir Leffes resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. 6) En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden var kr 60.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn. 7) Varehandelsbedriften Unicorn AS budsjetterer med en omsetning på kr 60.000.000 ekskl. mva for året 20x1. Beregnet dekningsgrad er 40%. Forventet sikkerhetsmargin er 25%. Hva er budsjetterte faste kostnader? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. 8) Varehandelsbedriften Rama 100 kjøper inn en vare for kr 4.500 inkl. mva. Hva blir varens utsalgspris inkl. mva når bedriften beregner seg en bruttofortjeneste på 40%? Mva-satsen er 25%. Angi svaret (kun tallet) i hele kroner (avrund hvis det er nødvendig) og bruk punktum som tusenskiller. 9) Uteglede AS selger bl.a. badestamper. En av selgerne i Uteglede AS er svært misfornøyd med salget. Han synes det blir solgt altfor få badestamper (Uteglede har et årsbudsjett på produksjon og salg av 5.000 badestamper). Den misfornøyde selgeren tar derfor kontakt med Utegledes eier og daglig leder, og fremsetter følgende forslag: Sett ned prisen med 10% og lag mye blest rundt rabatten. En kampanje som innebærer markedsføring via radio, aviser, ukeblad og TV, anslår selgeren vil koste kr 5.000.000. Selgeren er helt sikker på at kampanjen vil lønne seg, men daglig leder er skeptisk. Daglig leder ber derfor deg regne ut hvor mange flere badestamper Uteglede må selge for at kampanjen skal lønne seg. Legg følgende opplysninger til grunn: Salgsprisen før kampanjen eventuelt iverksettes er kr 27.000 per enhet, og ved normal produksjon og salg på 5.000 enheter utgjør de variable kostnadene kr 17.000 per enhet og de faste kostnadene kr 5.600 per enhet. Oppgi svaret (kun tallet) i hele antall enheter (avrund oppover hvis nødvendig), og bruk punktum som tusenskiller. 10) En bedrift avskriver sine maskiner etter saldometoden. Saldoavskrivningssatsen er 25%. Maskinene ble kjøpt inn ved inngangen til året 20x1. I 20x3 ble avskrivningene regnskapsført med kr 168.750. Hva ble maskinene kjøpt inn for inkl.mva i 20x1? Angi svaret (kun tallet) i hele kroner (avrund om nødvendig) og bruk punktum som tusenskiller Er hvertfall oppgavene.. Har klart 3, men ellers har jeg ikke kommet så langt.. Lenke til kommentar
Ahg Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 Er det noen som har klart oppgave 4 og 9? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 Her er svaret på oppgave 4: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1466120 Svaret på oppgave 9 er: 2 535 Lenke til kommentar
vsm89 Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) Noen som har utregning på spm 2, 4, 7 og 8? Dimdal: Vil du vise hvordan du kom frem til det svaret på spm 9? Endret 21. oktober 2012 av msv89 Lenke til kommentar
svekling Skrevet 21. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 21. oktober 2012 (endret) . Endret 8. mars 2016 av svekling Lenke til kommentar
SmartiX Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Her er noen svar på oppgavene, nok til å få godkjent. 1. 20.500.000 2. 48.000.000 3.Varelageret reduserer med 96 000 Kundefordringer økes med 200 000 Skyldig mva øker med 40 000 Ordinært resultat før skattekostnad øker med 64 000 7. 18.000.000 8. 7.500 10. 1.500.000 Kan noen gi meg svarene på andre oppgavene ? Og helst utregningen også. Hadde satt stor pris på det. Lenke til kommentar
vsm89 Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Takk for svar, men hadde vært supert å se hvordan man kommer frem til svarene også... Skjønner jo ikke så mye mer bare av å få svarene.. :-/ Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hei, beklager at det tok litt tid, men her er fremgangsmåten jeg brukte på spørsmål 9: Først satte jeg opp en kalkyle for badestampene uten rabatten: Uten rabatt Salgspris: 27 000 Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: 5 600 Fortjeneste/enhet: 4 400 kr Det gir en total fortjeneste ved 5000 enheter (som det opprinnelig er budsjettert for) på 5000 x 4 400 kr = 22 000 000 kr. Med rabatt Salgspris: 24 300 (vi har jo 10 % rabatt, derfor 27 000 x 0,9) Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: Dekningsbidrag/enhet: 7 300 kr Her valgte jeg å ta faste kostnader ut av kalkylen, fordi jeg visste jo ikke antall enheter å fordele den faste kostnaden på. Denne er jo ikke driftsavhengig, og vil derfor ikke endre seg ved økt produksjon. Da blir kalkylen egentlig en bidragskalkyle. Men, vi vet jo hva den faste kostnaden totalt er; Den finner vi jo ved å multiplisere faste kostnader i den første kalkylen med budsjettert antall. Da får vi 5 600 kr x 5000 enheter = 28 000 000 kr. Vi blir i oppgaven spurt om å finne antallet for at kampanjen skal lønne seg. Altså må vi jo få en fortjeneste som er større enn den vi får uten rabatt og reklamekampanje. Derfor må total fortjeneste bli: 22 000 000 kr (dette ville vi jo fått uten kampanje) + 28 000 000 kr (de faste kostnadene må dekkes) + 5 000 000 (dette er reklamekostnaden forbundet med kampanjen) = 55 000 000 Vi må altså få et dekningsbidrag som er større enn 55 millioner for at dette skal bli lønnsomt. Antall enheter som må selges for å oppnå dette bidraget får vi ved å dele summen på dekningsbidraget som hver enhet bringer inn: 55 000 000 kr / 7 300 kr = 7 534,2 Men, vi må nå runde opp til 7 535, fordi ved 7 534,2 vil vi jo bare få akkurat nok dekningsbidrag til å dekke de 55 000 000, og da "lønner" det seg jo ikke. Siden oppgaven spør om "hvor mangle flere badestamper (... enn 5000)" vi må selge, må vi trekke fra disse. Da sitter vi igjen med: 7 535 - 5 000 = 2 535 Håper det var forståelig :-) Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hei, beklager at det tok litt tid, men her er fremgangsmåten jeg brukte på spørsmål 9: Først satte jeg opp en kalkyle for badestampene uten rabatten: Uten rabatt Salgspris: 27 000 Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: 5 600 Fortjeneste/enhet: 4 400 kr Det gir en total fortjeneste ved 5000 enheter (som det opprinnelig er budsjettert for) på 5000 x 4 400 kr = 22 000 000 kr. Med rabatt Salgspris: 24 300 (vi har jo 10 % rabatt, derfor 27 000 x 0,9) Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: Dekningsbidrag/enhet: 7 300 kr Her valgte jeg å ta faste kostnader ut av kalkylen, fordi jeg visste jo ikke antall enheter å fordele den faste kostnaden på. Denne er jo ikke driftsavhengig, og vil derfor ikke endre seg ved økt produksjon. Da blir kalkylen egentlig en bidragskalkyle. Men, vi vet jo hva den faste kostnaden totalt er; Den finner vi jo ved å multiplisere faste kostnader i den første kalkylen med budsjettert antall. Da får vi 5 600 kr x 5000 enheter = 28 000 000 kr. Vi blir i oppgaven spurt om å finne antallet for at kampanjen skal lønne seg. Altså må vi jo få en fortjeneste som er større enn den vi får uten rabatt og reklamekampanje. Derfor må total fortjeneste bli: 22 000 000 kr (dette ville vi jo fått uten kampanje) + 28 000 000 kr (de faste kostnadene må dekkes) + 5 000 000 (dette er reklamekostnaden forbundet med kampanjen) = 55 000 000 Vi må altså få et dekningsbidrag som er større enn 55 millioner for at dette skal bli lønnsomt. Antall enheter som må selges for å oppnå dette bidraget får vi ved å dele summen på dekningsbidraget som hver enhet bringer inn: 55 000 000 kr / 7 300 kr = 7 534,2 Men, vi må nå runde opp til 7 535, fordi ved 7 534,2 vil vi jo bare få akkurat nok dekningsbidrag til å dekke de 55 000 000, og da "lønner" det seg jo ikke. Siden oppgaven spør om "hvor mangle flere badestamper (... enn 5000)" vi må selge, må vi trekke fra disse. Da sitter vi igjen med: 7 535 - 5 000 = 2 535 Håper det var forståelig :-) Hei, beklager at det tok litt tid, men her er fremgangsmåten jeg brukte på spørsmål 9: Først satte jeg opp en kalkyle for badestampene uten rabatten: Uten rabatt Salgspris: 27 000 Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: 5 600 Fortjeneste/enhet: 4 400 kr Det gir en total fortjeneste ved 5000 enheter (som det opprinnelig er budsjettert for) på 5000 x 4 400 kr = 22 000 000 kr. Med rabatt Salgspris: 24 300 (vi har jo 10 % rabatt, derfor 27 000 x 0,9) Var. kostnader: 17 000 Faste kostnader: Dekningsbidrag/enhet: 7 300 kr Her valgte jeg å ta faste kostnader ut av kalkylen, fordi jeg visste jo ikke antall enheter å fordele den faste kostnaden på. Denne er jo ikke driftsavhengig, og vil derfor ikke endre seg ved økt produksjon. Da blir kalkylen egentlig en bidragskalkyle. Men, vi vet jo hva den faste kostnaden totalt er; Den finner vi jo ved å multiplisere faste kostnader i den første kalkylen med budsjettert antall. Da får vi 5 600 kr x 5000 enheter = 28 000 000 kr. Vi blir i oppgaven spurt om å finne antallet for at kampanjen skal lønne seg. Altså må vi jo få en fortjeneste som er større enn den vi får uten rabatt og reklamekampanje. Derfor må total fortjeneste bli: 22 000 000 kr (dette ville vi jo fått uten kampanje) + 28 000 000 kr (de faste kostnadene må dekkes) + 5 000 000 (dette er reklamekostnaden forbundet med kampanjen) = 55 000 000 Vi må altså få et dekningsbidrag som er større enn 55 millioner for at dette skal bli lønnsomt. Antall enheter som må selges for å oppnå dette bidraget får vi ved å dele summen på dekningsbidraget som hver enhet bringer inn: 55 000 000 kr / 7 300 kr = 7 534,2 Men, vi må nå runde opp til 7 535, fordi ved 7 534,2 vil vi jo bare få akkurat nok dekningsbidrag til å dekke de 55 000 000, og da "lønner" det seg jo ikke. Siden oppgaven spør om "hvor mangle flere badestamper (... enn 5000)" vi må selge, må vi trekke fra disse. Da sitter vi igjen med: 7 535 - 5 000 = 2 535 Håper det var forståelig :-) Har du gjort oppgave 5 og 6? helst med utregning Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Har noen av dere gjort oppgave 5 og 6? helst med utregning 1 Lenke til kommentar
LeLiLa Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hei, jeg skjønte ikke helt oppgave 5, noen som kan bidra med litt veiledning? Takk for hjelp. Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Hei, jeg skjønte ikke helt oppgave 5, noen som kan bidra med litt veiledning? Takk for hjelp. Hva med 6? skjønte du den ? Lenke til kommentar
dimdal Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 (endret) Oppgave 5I løpet av 20x3 har Leffe AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte Transaksjon AM + OM = EK 1.1 + Resultat + LG + KG Kjøpt maskin 700.000 -875.000 -175.000 Maskinen ble kjøpt 1.11., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir Leffes resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. Dette kan forstås som at i år 5 er maskinen verdt 100 000 kr. Det vil si at vi totalt skal avskrive den med 700 000 kr - 100 000 kr = 600 000 kr. Siden det er linære avskrivninger, finner vi årlig avskrivningsbeløp ved å dele 600 000 kr på 5 år, og ender med 120 000 kr per år. Husk at Leffe har brukt maskinen 2 måneder, og man regnskapsmessig må skrive av 2 måneders slitasje, og dette vil jo i regnskapet redusere resultatet. For å finne ut beløpet han skal avskrive i år 20x3 tar vi det årlige beløpet som skal avskrives og ganger med 2/12 (fordi vi skal finne beløpet som skal avskrives for 2 måneder): 120 000 kr x 2/12 = 20 000 kr. Avskrivningen er en kostnad i balanseregnskapet (-20 000 på AM), og derfor påvirker det også resultatet med samme beløp. Vi får da at: Resultat før skatt = 840 000 kr - 20 000 kr = 820 000 kr. Oppgave 6En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden var kr 60.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn. Vi antar at man ønsker å skrive av med linær avskrivningsmetode, og da vil avskrivningen per år bli (600 000 kr - 60 000 kr) / 5 = 108 000 kr. Da blir verdien av anleggsmiddelet ved inngangen til hvert år henholdsvis: 2x06: 600 000 kr 2x07: 492 000 kr 2x08: 384 000 kr 2x09: 168 000 kr 2x10: 60 000 kr På salgstidspunktet, som var i oktober 2x09, fikk vi solgt maskinen for 312.500 kr. Vi fjerner momsen, fordi anskaffelseskost og avskrivningene er eks. mva. og får at anskaffelseskostnaden eks. mva. blir 312 500 / 1,25 = 250 000 kr. Så blir spørsmålet, hva var maskinen "verdt" (bokført verdi) på salgstidspunktet (oktober 20x9)? Ved inngangen til 20x9 var den verdt 276 000, men siden det har påløpt 9 måneder av året, må vi jo trekke fra avskrivningene for denne perioden. Vi får da at bokført verdi i begynnelsen av oktober 20x9 er: 276 000 kr - (108 000 x 9/12) = 195 000 kr. Da er det en smal sak å finne regnskapsmessig gevinst; 250 000 kr - 195 000 kr = 55 000 kr Endret 22. oktober 2012 av dimdal 3 Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Oppgave 5I løpet av 20x3 har Leffe AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte Transaksjon AM + OM = EK 1.1 + Resultat + LG + KG Kjøpt maskin 700.000 -875.000 -175.000 Maskinen ble kjøpt 1.11., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir Leffes resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. Dette kan forstås som at i år 5 er maskinen verdt 100 000 kr. Det vil si at vi totalt skal avskrive den med 700 000 kr - 100 000 kr = 600 000 kr. Siden det er linære avskrivninger, finner vi årlig avskrivningsbeløp ved å dele 600 000 kr på 5 år, og ender med 120 000 kr per år. Husk at Leffe har brukt maskinen 2 måneder, og man regnskapsmessig må skrive av 2 måneders slitasje, og dette vil jo i regnskapet redusere resultatet. For å finne ut beløpet han skal avskrive i år 20x3 tar vi det årlige beløpet som skal avskrives og ganger med 2/12 (fordi vi skal finne beløpet som skal avskrives for 2 måneder): 120 000 kr x 2/12 = 20 000 kr. Avskrivningen er en kostnad i balanseregnskapet (-20 000 på AM), og derfor påvirker det også resultatet med samme beløp. Vi får da at: Resultat før skatt = 840 000 kr - 20 000 kr = 820 000 kr. Oppgave 6En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden var kr 60.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn. Vi antar at man ønsker å skrive av med linær avskrivningsmetode, og da vil avskrivningen per år bli (600 000 kr - 60 000 kr) / 5 = 108 000 kr. Da blir verdien av anleggsmiddelet ved inngangen til hvert år henholdsvis: 2x06: 600 000 kr 2x07: 492 000 kr 2x08: 384 000 kr 2x09: 168 000 kr 2x10: 60 000 kr På salgstidspunktet, som var i oktober 2x09, fikk vi solgt maskinen for 312.500 kr. Vi fjerner momsen, fordi anskaffelseskost og avskrivningene er eks. mva. og får at anskaffelseskostnaden eks. mva. blir 312 500 / 1,25 = 250 000 kr. Så blir spørsmålet, hva var maskinen "verdt" (bokført verdi) på salgstidspunktet (oktober 20x9)? Ved inngangen til 20x9 var den verdt 276 000, men siden det har påløpt 9 måneder av året, må vi jo trekke fra avskrivningene for denne perioden. Vi får da at bokført verdi i begynnelsen av oktober 20x9 er: 276 000 kr - (108 000 x 9/12) = 195 000 kr. Da er det en smal sak å finne regnskapsmessig gevinst; 250 000 kr - 195 000 kr = 55 000 kr Oppgave 5I løpet av 20x3 har Leffe AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte Transaksjon AM + OM = EK 1.1 + Resultat + LG + KG Kjøpt maskin 700.000 -875.000 -175.000 Maskinen ble kjøpt 1.11., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir Leffes resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. Dette kan forstås som at i år 5 er maskinen verdt 100 000 kr. Det vil si at vi totalt skal avskrive den med 700 000 kr - 100 000 kr = 600 000 kr. Siden det er linære avskrivninger, finner vi årlig avskrivningsbeløp ved å dele 600 000 kr på 5 år, og ender med 120 000 kr per år. Husk at Leffe har brukt maskinen 2 måneder, og man regnskapsmessig må skrive av 2 måneders slitasje, og dette vil jo i regnskapet redusere resultatet. For å finne ut beløpet han skal avskrive i år 20x3 tar vi det årlige beløpet som skal avskrives og ganger med 2/12 (fordi vi skal finne beløpet som skal avskrives for 2 måneder): 120 000 kr x 2/12 = 20 000 kr. Avskrivningen er en kostnad i balanseregnskapet (-20 000 på AM), og derfor påvirker det også resultatet med samme beløp. Vi får da at: Resultat før skatt = 840 000 kr - 20 000 kr = 820 000 kr. Oppgave 6En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden var kr 60.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn. Vi antar at man ønsker å skrive av med linær avskrivningsmetode, og da vil avskrivningen per år bli (600 000 kr - 60 000 kr) / 5 = 108 000 kr. Da blir verdien av anleggsmiddelet ved inngangen til hvert år henholdsvis: 2x06: 600 000 kr 2x07: 492 000 kr 2x08: 384 000 kr 2x09: 168 000 kr 2x10: 60 000 kr På salgstidspunktet, som var i oktober 2x09, fikk vi solgt maskinen for 312.500 kr. Vi fjerner momsen, fordi anskaffelseskost og avskrivningene er eks. mva. og får at anskaffelseskostnaden eks. mva. blir 312 500 / 1,25 = 250 000 kr. Så blir spørsmålet, hva var maskinen "verdt" (bokført verdi) på salgstidspunktet (oktober 20x9)? Ved inngangen til 20x9 var den verdt 276 000, men siden det har påløpt 9 måneder av året, må vi jo trekke fra avskrivningene for denne perioden. Vi får da at bokført verdi i begynnelsen av oktober 20x9 er: 276 000 kr - (108 000 x 9/12) = 195 000 kr. Da er det en smal sak å finne regnskapsmessig gevinst; 250 000 kr - 195 000 kr = 55 000 kr Har du gjort 4? Lenke til kommentar
MEZE Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Oppgave 5I løpet av 20x3 har Leffe AS registrert mange transaksjoner. Bl.a. har selskapet kjøpt en maskin som ble betalt kontant. I regnskapet ble virkningene registrert på følgende måte Transaksjon AM + OM = EK 1.1 + Resultat + LG + KG Kjøpt maskin 700.000 -875.000 -175.000 Maskinen ble kjøpt 1.11., og den skal avskrives lineært med en antatt levetid på fem år og en antatt utrangeringsverdiverdi (restverdi) på kr 100.000. Ved årsoppgjøret for 20x3 har bedriften et resultat før skatt på kr 840.000 før bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen. Hva blir Leffes resultat før skatt etter at bedriften har regnskapsført årets avskrivninger på maskinen? Oppgi svaret (kun tallet) i hele kroner og bruk punktum som tusenskiller. Dette kan forstås som at i år 5 er maskinen verdt 100 000 kr. Det vil si at vi totalt skal avskrive den med 700 000 kr - 100 000 kr = 600 000 kr. Siden det er linære avskrivninger, finner vi årlig avskrivningsbeløp ved å dele 600 000 kr på 5 år, og ender med 120 000 kr per år. Husk at Leffe har brukt maskinen 2 måneder, og man regnskapsmessig må skrive av 2 måneders slitasje, og dette vil jo i regnskapet redusere resultatet. For å finne ut beløpet han skal avskrive i år 20x3 tar vi det årlige beløpet som skal avskrives og ganger med 2/12 (fordi vi skal finne beløpet som skal avskrives for 2 måneder): 120 000 kr x 2/12 = 20 000 kr. Avskrivningen er en kostnad i balanseregnskapet (-20 000 på AM), og derfor påvirker det også resultatet med samme beløp. Vi får da at: Resultat før skatt = 840 000 kr - 20 000 kr = 820 000 kr. Oppgave 6En brukt maskin ble solgt tidlig i oktober 20x9. Salgsbeløpet var kr 312.500 inkl. mva. Maskinen ble kjøpt i begynnelsen av 20x6. Anskaffelseskost var kr 600.000 ekskl. mva. Antatt levetid på kjøpstidspunktet var fem år, og antatt utrangeringsverdi ved utløpet av levetiden var kr 60.000. Beregn regnskapsmessig tap/gevinst ved salget. Oppgi svaret i hele kroner, bruk punktum som tusenskiller og angi et eventuelt tap med negativt fortegn. Vi antar at man ønsker å skrive av med linær avskrivningsmetode, og da vil avskrivningen per år bli (600 000 kr - 60 000 kr) / 5 = 108 000 kr. Da blir verdien av anleggsmiddelet ved inngangen til hvert år henholdsvis: 2x06: 600 000 kr 2x07: 492 000 kr 2x08: 384 000 kr 2x09: 168 000 kr 2x10: 60 000 kr På salgstidspunktet, som var i oktober 2x09, fikk vi solgt maskinen for 312.500 kr. Vi fjerner momsen, fordi anskaffelseskost og avskrivningene er eks. mva. og får at anskaffelseskostnaden eks. mva. blir 312 500 / 1,25 = 250 000 kr. Så blir spørsmålet, hva var maskinen "verdt" (bokført verdi) på salgstidspunktet (oktober 20x9)? Ved inngangen til 20x9 var den verdt 276 000, men siden det har påløpt 9 måneder av året, må vi jo trekke fra avskrivningene for denne perioden. Vi får da at bokført verdi i begynnelsen av oktober 20x9 er: 276 000 kr - (108 000 x 9/12) = 195 000 kr. Da er det en smal sak å finne regnskapsmessig gevinst; 250 000 kr - 195 000 kr = 55 000 kr Har du gjort 4? Lenke til kommentar
LeLiLa Skrevet 22. oktober 2012 Rapporter Del Skrevet 22. oktober 2012 Har du gjort 4? Vennligst ikke quote alt det som er medskrevet. Svar 4 ble postet tidligere vennligst let før du spør etter svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå