Gå til innhold

Bra viewfinder for Nikon D7000?


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å se bildet på lcd skjærmen på mitt D7000. Sollyset forstyrrer. Har også problemer med å se om bildet er skarpt. Jeg ser det finnes såkalt viewfinder for å sette på kameraets lcd skjærm. Men hva passer best? Hvordan er kvaliteten på disse? Er det noen som bruker/har noen anbefalinger på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes en del produketer som skygger for skjermen å den blir lettere å se i sollys- Jeg har ikke brukt noen av disse, men bruker den optiske søkeren i steden for når det er slike lysforhold, men må du bruke Liveview vil det hjelpe med noe som skygger for skjermen.

Det er nesten umulig å vurde skarphet på LCD-skjermen når du ser hele søkerbildet, men forstørrer du bildet en del kan du fokusere veldig nøyaktig vha skjermen og Live view.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å se bildet på lcd skjærmen på mitt D7000. Sollyset forstyrrer. Har også problemer med å se om bildet er skarpt. Jeg ser det finnes såkalt viewfinder for å sette på kameraets lcd skjærm. Men hva passer best? Hvordan er kvaliteten på disse? Er det noen som bruker/har noen anbefalinger på dette?

Ja, du trenger nok en slik:LCDVF

 

Har også store problemer når jeg filmer i sollys, da må man bruke LCD skjermen, og da ser man ikke mye.. har ikke forsøkt denne, men bør fungere veldig bra.

Bør kanskje kombineres med et skulderstativ.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg kjøpte en såkalt LCDVF wievfinder hos Fotovideo. Den kosta hele 1000kr. Men for noe søppel. Skarpheten kan ikke justeres. For de som har litt eldre/stive øyer, så er dette ubrukelig. Jeg plukket den fra hverandre, og forandret avstanden på linsa til lcd skjermen. Jeg måtte øke avstanden med hele 2cm, for å få det skarpt. På fotomessen solgte de en til 300kr. Den var bedre enn den til Fotovideo. Så hvordan de priser sakene sine, kan en lure på. Styr unna, spør du meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en såkalt LCDVF wievfinder hos Fotovideo. Den kosta hele 1000kr. Men for noe søppel. Skarpheten kan ikke justeres. For de som har litt eldre/stive øyer, så er dette ubrukelig. Jeg plukket den fra hverandre, og forandret avstanden på linsa til lcd skjermen. Jeg måtte øke avstanden med hele 2cm, for å få det skarpt. På fotomessen solgte de en til 300kr. Den var bedre enn den til Fotovideo. Så hvordan de priser sakene sine, kan en lure på. Styr unna, spør du meg.

Det er ikke bare FV som har "svindelpriser" på slike. Du husker ikke hvem som solgte den til 300.- på messa?

 

For 300.- er mer anstendig pris for en plastdings. Jeg har brukt en Dias betrakter i nødstilfelle, de kostet i sin tid 50.- og likner veldig.

 

 

Her er mange billige på e-bay, men det er stor forskjell på hvor bra de fungerer, hvordan de er festet og om de har justerbart diopter; http://www.ebay.com/sch/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A5049&rt=nc&_nkw=lcd+view+finder+60D&_sc=1&_sticky=1&_trksid=p3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1

 

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en såkalt LCDVF wievfinder hos Fotovideo. Den kosta hele 1000kr. Men for noe søppel. Skarpheten kan ikke justeres. For de som har litt eldre/stive øyer, så er dette ubrukelig. Jeg plukket den fra hverandre, og forandret avstanden på linsa til lcd skjermen. Jeg måtte øke avstanden med hele 2cm, for å få det skarpt. På fotomessen solgte de en til 300kr. Den var bedre enn den til Fotovideo. Så hvordan de priser sakene sine, kan en lure på. Styr unna, spør du meg.

Det er ikke bare FV som har "svindelpriser" på slike. Du husker ikke hvem som solgte den til 300.- på messa?

 

For 300.- er mer anstendig pris for en plastdings. Jeg har brukt en Dias betrakter i nødstilfelle, de kostet i sin tid 50.- og likner veldig.

 

 

Her er mange billige på e-bay, men det er stor forskjell på hvor bra de fungerer, hvordan de er festet og om de har justerbart diopter; http://www.ebay.com/sch/i.html?_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A5049&rt=nc&_nkw=lcd+view+finder+60D&_sc=1&_sticky=1&_trksid=p3286.c0.m14&_sop=15&_sc=1

 

Ja, svindelpriser er det rette ordet. jeg hadde litt hastverk, så det ble et dumt valg. Men det må jo være dårlig reklame for dem.

Ja, det var mange på e-bay. For studere de litt nærmere.

Ellers går det kansje an å lage dette selv. Bruke et brilleglass eller en slags linse. Har hørt andre har fått det til. Så det er vel ikke store saken.

Lenke til kommentar

Hvis du skal sjekke at eksponering eller skarphet sitter som den skal i sterkt

sollys er der bare et produkt som er brukendes: Hoodman Hoodloupe.

Har denne selv og bruker den svært mye og spesiellt på solrike dager.

 

http://www.hoodmanusa.com/products.asp?dept=1017

 

Kan også brukes som søker mot skjermen på feks kompaktkameraer i et nødstilfelle.

 

 

Petter

 

Ja den så grei ut. Viktig at det er mulighet for justering av fokus/skarphet. Den jeg kjøpte, må du gjette om bildet er i fokus. Blir ør i hue av å bruke den. Jeg kan sette på et avstands stykke, som gjør at bildet blir i fokus. Men det må jeg lage selv. Bildet blir litt "trangere", men i fokus.

Lenke til kommentar

Hvis du skal sjekke at eksponering eller skarphet sitter som den skal i sterkt

sollys er der bare et produkt som er brukendes: Hoodman Hoodloupe.

Har denne selv og bruker den svært mye og spesiellt på solrike dager.

 

http://www.hoodmanusa.com/products.asp?dept=1017

 

Kan også brukes som søker mot skjermen på feks kompaktkameraer i et nødstilfelle.

 

 

Petter

 

Ja den så grei ut. Viktig at det er mulighet for justering av fokus/skarphet. Den jeg kjøpte, må du gjette om bildet er i fokus. Blir ør i hue av å bruke den. Jeg kan sette på et avstands stykke, som gjør at bildet blir i fokus. Men det må jeg lage selv. Bildet blir litt "trangere", men i fokus.

 

Jepp, den har +/-3 diopter justering...

Lenke til kommentar

Lurer på om denne tråden er et eksempel på at DSLR ikke er spesielt godt egnet for video. Jeg skulle jo ønske de var det siden jeg har D7000 selv, men tenker at hvis video er en hovedinteresse, vel, da kjøper jeg et videokamera... :whistle:

Alternativt kjøp et speilløst system-kamera med EVF.

Lenke til kommentar

Hvis du skal sjekke at eksponering eller skarphet sitter som den skal i sterkt

sollys er der bare et produkt som er brukendes: Hoodman Hoodloupe.

Har denne selv og bruker den svært mye og spesiellt på solrike dager.

 

http://www.hoodmanus...s.asp?dept=1017

 

Kan også brukes som søker mot skjermen på feks kompaktkameraer i et nødstilfelle.

 

Petter

 

Jeg stusser virkelig over slike påstander. Hoodloupe er også bare en overpriset plastboks som du fester til kamera med en Strikk!! Og det til en pris i USA på $80.-. Hvis man er villig til å betale såpass for en plastboks som koster en tier å produsere i Kina, så er det mange like bra alternativer til lavere pris bare man søker litt rundt.

 

Lurer på om denne tråden er et eksempel på at DSLR ikke er spesielt godt egnet for video. Jeg skulle jo ønske de var det siden jeg har D7000 selv, men tenker at hvis video er en hovedinteresse, vel, da kjøper jeg et videokamera... :whistle:

Alternativt kjøp et speilløst system-kamera med EVF.

 

Da tenker du sikkert på Sony NEX 5N eller NEX7. :innocent: De har de beste EVF'ne og APS-C sensor. GH2 f.eks. har for liten sensor, noe som er grunnen til at DSLR crop kameraer og spesielt FF fremdeles er mer populært blant dem som filmer mye, selv om GH2 har bedre video kvalitet.

 

Det finnes jo EVF til DSLR, men de er dyre og ikke spesielt gode.

 

Den som har litt peiling på elektronikk og kan "mekke" en konverterings boks så man kan få et HDMI signal fra en DSLR til å fungere på EVF'n som kan kjøpes til NEX 5N kan regne med å selge tusenvis av en slik boks. http://store.sony.co...tNumber=FDAEV1S

 

En veldig god gratis forretnings idè presentert her. :yes:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Da tenker du sikkert på Sony NEX 5N eller NEX7. :innocent:

Ja, særlig :p

 

De har de beste EVF'ne og APS-C sensor. GH2 f.eks. har for liten sensor, noe som er grunnen til at DSLR crop kameraer og spesielt FF fremdeles er mer populært blant dem som filmer mye, selv om GH2 har bedre video kvalitet.

Det hjelper ikke at NEX har bedre sensor og EVF når de ikke har optikken. Jeg tror heller at grunnen til at videofolket foretrekker Canon's DSLR-er fremfor GH2 har nok like mye med byggekvkalitet som sensorstørrelse. GH2 sensoren er størrelsesmessig nokså lik vanlig film (bevegelige bilder).

 

Det finnes jo EVF til DSLR, men de er dyre og ikke spesielt gode.

Den som har litt peiling på elektronikk og kan "mekke" en konverterings boks så man kan få et HDMI signal fra en DSLR til å fungere på EVF'n som kan kjøpes til NEX 5N kan regne med å selge tusenvis av en slik boks. http://store.sony.co...tNumber=FDAEV1S

 

En veldig god gratis forretnings idè presentert her. :yes:

Finnes sikkert på ebay alt :)

Lenke til kommentar

Ja, morro å lese. Jeg har også vært inne på tanken om et Panasonic AG-AC160E AVCCAM, eller et Sony HXR-NX5E. Det for å slippe all dette tilleggs utstyret til dslr. Jeg føler også at dslr blir litt vel tungvinnt/knotete å bruke. Et video kamera har også innebygget ND filter. Jeg tror disse video kameraene vil produsere mer enn bra nok bilder. Men hvem som er best, gjenstår å se. Jeg så Panasonicen hos Video4 på fotomessen. Det var et stort kamera. Mulig Sony sitt er litt mere hendig? Så får jeg heller supplere med D7000, der det trengs/egner seg best. Men Sony NEX kan jo også være noe. Jo mindre jo bedre. Men først blir det å teste D7000, hva det går for/kan gi.

Lenke til kommentar

Da tenker du sikkert på Sony NEX 5N eller NEX7. :innocent:

Ja, særlig :p

:lol:

 

De har de beste EVF'ne og APS-C sensor. GH2 f.eks. har for liten sensor, noe som er grunnen til at DSLR crop kameraer og spesielt FF fremdeles er mer populært blant dem som filmer mye, selv om GH2 har bedre video kvalitet.

Det hjelper ikke at NEX har bedre sensor og EVF når de ikke har optikken. Jeg tror heller at grunnen til at videofolket foretrekker Canon's DSLR-er fremfor GH2 har nok like mye med byggekvkalitet som sensorstørrelse. GH2 sensoren er størrelsesmessig nokså lik vanlig film (bevegelige bilder).

 

Nei faktisk ikke. Grunnen til at 5DII fremdeles er mer populær enn 7D f.eks. er at med 5DII kan du "leke mer" kreativt med "Shallow DOF".

 

Noe av samme grunn til at RED gikk fra APS-C størrelse sensor (ca. samme som Super 35mm film) til den litt større APS-H i Epic.

 

 

Det finnes jo EVF til DSLR, men de er dyre og ikke spesielt gode.

Den som har litt peiling på elektronikk og kan "mekke" en konverterings boks så man kan få et HDMI signal fra en DSLR til å fungere på EVF'n som kan kjøpes til NEX 5N kan regne med å selge tusenvis av en slik boks. http://store.sony.co...tNumber=FDAEV1S

 

En veldig god gratis forretnings idè presentert her. :yes:

Finnes sikkert på ebay alt :)

:no:

 

 

Merkelig nok er det ingen av HDDSLR produsentene som har utnyttet behovet for en EVF til DSLR video. Enda det er en stor etterspørsel og de alle har EVF teknologien i andre video kameraer.

 

De kunne til og med ha EVF valg innebygget i kamera. All data info i søkeren på en DSLR kommer fra en LCD skjerm, så det skulle ikke være vanskelig at en LCD skjerm kunne vise bildeinformasjon fra video også. Kommer nok etterhvert, de er bare litt gjerrige på å dele ut opplagte teknologiske tilleggsløsninger for fort.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...