Gå til innhold

Noen som har erfaring med de solide smarttelefonene?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Synes det er greit at telefonen er ekstra beskyttet mot støv og vann, men synes også de er dårlig konstruert. Ofte dårlige kamera, åpne kontakter, dårlig respons osv. I det siste har det dukket opp flere som ser ut til å være bedre:

 

Motorola defy:

http://www.motorola.com/Consumers/XW-EN/Consumer-Products-and-Services/Mobile-Phones/MOTOROLA-DEFY-XW-EN

 

Motorola Defy+:

http://www.motorola.com/Consumers/XW-EN/Consumer-Products-and-Services/Mobile-Phones/ci.MOTOROLA-DEFY-PLUS-XW-EN.alt

 

Samsung Xcover:

http://www.samsung.com/no/news/newsRead.do?news_group=productnews&news_ctgry&news_seq=28673

 

Sony ericson xperia active:

http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overview/xperia-active?cc=no&lc=no#view=overview

 

Noen med erfaringer på disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har Motorola Defy.

Det er min første smartphone, så jeg har ikke så mye å sammenligne med men:

 

Generelt godt fornøyd. Virker solid. Har ikke prøvd å drukne den for morro skyld, men kjekt at den tåler det om det skulle skje. Finstøv fra sand har tatt livet av mange av mine tidligere telefoner, derfor ble det en slik nå.

 

Kameraet er ikke all verden, synes bildene blir blasse å kjedlige.

Hadde vært morro å prøve Defy+, den har kjappere prosessor og bedre kamera.

Min er kjapp nok stort sett, men lugger litt av og til...irriterende.

 

Batteriet kunne vært bedre, men det gjelder vel de fleste smartphones. Jeg bruker min som trådløs router via 3G, som fungerer meget bra! ulempen er voldsomt strømforbruk og at tlf blir veldig varm.

 

Kort fortalt er jeg fornøyd, men ville godt for Defy+ om den er kommet ut nå.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Pluss i margen til chess. Det er også mine erfaringer med beskyttede telefoner. De lekker inn batterilokk, mikrofon, høyttaler, kontakter, minnekortport, linser osv. Nå er det jo mest at den tåler å ligge i en jakkelomme om det regner og slikt jeg tenker på. Kunne tenkt meg en totalt innekapslet sak uten åpne kontakter og lokk. Trådløs strøm til lading og a2dp til musikk, bluetooth til pc osv.

 

Det er også rart med det, hvis telefonen er bedre beskyttet må den liksom ta dårlige bilder for å kompensere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Spørsmålet er jo om de telefonene som skal være ekstra beskyttet i realiteten er det. Det er jo åpninger til mikrofon og høyttaler, knapper, plugger osv. Mange har en gummiplugg man stapper inn i kontaktene, men kan aldri tenke meg at det er særlig motstandsdyktig reelt sett. Og hvordan blokkeres vann fra å trenge inn i mikrofon, høyttaler osv?

 

Det er jo ikke for å svømme med den man bruker den, men for å ha en som takler å bli våt i regnvær, svette fra joggeturer, og slikt.

 

Slik defyen ikke tålte vann, lurer på om det er slik med de fleste andre også.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Både og vil jeg anta. Telefonen kan ha en IP sertifisering som blir verdiløs når plugger og tetninger slites. Om man har en gummiplugg over ladekontakten er den kanskje ikke like tett om 2-3 år. Bruker man telefonen vil vel også tetninger rundt knapper slites. En bil ha garanti som forutsetter service og vedlikehold. Et armbåndsur er ikke tett som det skal være med mindre man bytter o-ringer osv innimellom.

 

http://www.klikk.no/teknologi/mobil/article696086.ece

 

De fleste testene er gjort når telefonen er helt ny og ubrukt. Hadde vært interressant å ta samme testen på eldre telefoner etterhvert, f.eks 6 mnd gamle og 12 mnd gamle som har vært flittig i bruk hele tiden. Neppe like vanntette da.

Lenke til kommentar

selvfølgelig kan de bli slitt, men var det ikke konstatert ett eller annet sted at mobiler skal vare i ca 5 år? vil tro at dette også gjelder normal slitasje på slike luker.

Eksempel: jeg har en olympus µ80xx (husker ikke modellnavnet i farten) har brukt det ganske aktivt i litt over 3 år, men fortsatt fungerer alle luker like bra som de gjorde da den var ny.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke konkludert med at telefoner skal vare i fem år, men at forventet levetid er på ca fire år. Noe som betyr reklamasjonsfrist på fem år, siden fire år er vesentlig lengre enn to år.

 

Mao, om telefonen svikter etter fire år og seks måneder så betyr det ikke at du får reklamasjonen godkjent, selv om du har fem års reklamasjonsfrist.

Lenke til kommentar

Har nå hatt min Xperia Active i en ukes tid. Pakningene sitter i det utskiftbare dekselet, så de er forholdsvis greie å skifte ut om de blir slitt. Ett ekstra deksel følger med, rengner med at det dukker opp som reservedel på Ebay etc. ganske snart. Men er helt enig i at en vanntett ladekontakt uten klaff hadde vært en fordel.

 

Ellers er jeg godt fornøyd. Men siden dette er en telefon hvor vekt neppe er kriterium nr 1 for kjøp synes jeg godt den kunne fått et større batteri, da kunne den ha vært med på flerdags turer uten mulighet for lading underveis. det blir nok heller å bruke min 10 år gamle gule Siemens til slikt, den takler greit en uke mellom hver lading... Nymobilen klarer akkurat en dags aktiv bruk før den vil hjem til mor og ha pupp. Med all synk skrudd at ser det ut til at den vil lades ut på to-tre døgn, men har ikke testet dette i praksis ennå.

Endret av blazius
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ekstra beskyttede telefoner har vært en rar konstruksjon hele tiden. Enten er det en utstående bøyle, eller noe annet. Man lager dem for å kunne brukes på tur, men gir dem ikke nok standbytid til å være praktisk. Man har et kamera, men ofte for dårlig til å brukes på fjellturene. Kalde fingre skal fomle seg gjennom små menyer eller knapper. Noen skulle skrudd sammen en turtelefon med lang standbytid, gorillaglass, induksjonslading, og gjort den vanntett isteden for vannbeskyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...